واعظ قزوینی در اشعار خود از محرومان و مستضعفان حمایت میکرد/ خاستگاه شاعران ما، قرآن و معارف اهل بیت(ع) است
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در کنگره شعر آئینی واعظ قزوینی گفت: واعظ قزوینی در اشعار خود از محرومان و مستضعفان حمایت میکرد.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در کنگره شعر آئینی واعظ قزوینی و آئین نکوداشت آقای علی موسویگرمارودی که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی برگزار شد، به تشریح ابعاد شخصیتی و بیان برخی از اشعار واعظ قزوینی پرداخت و ابراز داشت: واعظ قزوینی در اشعار خود حمایت از محرومان و مستضعفان را بیان میکند و میگوید ای کسانی که ثروت اندوزی میکنید مال دنیا شما را کر کرده است و الا صدای محرومان را میشنویدید و در ادامه میگوید خجالت از محتاجان برای من بسیار سنگین است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر شهریار در عصر خود درباره امیرالمؤمنین (ع) شعرهایی به آن عظمت را میسراید، اگر محتشم کاشانی درباره امام حسین (ع) اشعار بسیار فاخری را میسراید نشان دهنده آن است که شاعران ما خاستگاه شعرشان از نظر مکانی و جغرافیایی مشرق زمین است اما از نظر محتوا و معنایی، بسترهای نورانی قرآن و معارف اهل بیت (ع) است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: وقتی به قرآن مراجعه میکنیم در جاهایی رسم تعلیمی و تربیتی قرآن کریم، ایجاد "مقابله کردن" است و دو گروه را که با یکدیگر منافات دارند و ضد یکدیگر هستند را مقابل یکدگیر قرار میدهد و این تقابل برای رسیدن به گروه مورد تشویق خدا، شوق آفرین است.
وی با بیان اینکه خدای متعال اهل ایمان و اهل نفاق را ترسیم میکند و موقعیت هر دو را برای ما روشن میسازد، تصریح کرد: خداوند درباره اهل ایمان، اهل ذکر و اهل بندگی میفرماید آنها به جایی میرسند که میگویند اگر خدا انسان را با گناه و معصیت مهشور کند، این انسان رسوا و خوار است و پیش از آنکه از عذاب ابراز ناراحتی کند، از رسوایی و خواری ابراز ناراحتی میکند.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: در مقابل درباره اهل نفاق میفرماید آنها كران، گنگان و كوران هستند پس آنها از راه خود باز نمیگردند و درباره کافران هم میفرماید آنها تعقل نمیکنند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: خداوند باز هم درباره اهل ایمان میفرماید مؤمنان کسانی هستند که نام خدا که آورده میشود، دلهایشان از سر شوق و محبت میلرزد و وقتی آیات قرآن را میشنوند هر آیهای بر ایمانشان میافزاید.
وی خاطرنشان کرد: در مقابل وقتی پیغمبر (ص) به منافقان میفرماید آیات قرآن را بشنوید و توبه کنید، سرشان را بر میگرداندند و شوقی به آن نشان نمیدادند و با بی حالی و بی رمقی به نماز میایستند و جز اندکی در نمازشان به یاد خدا نیستند.
آیتالله عابدینی ابراز کرد: قرآن کریم همه اهل عالم را به دو دسته تقسیم میکند و میفرماید گروهی کسانی هستند که با قرآن ارتباط دارند و برای دین دغدغهمند هستند اما گروهی دیگر با قرآن سروکار ندارند و برای تحقق آرمانهای الهی دغدغهای ندارند.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: آیا کسی که به این مقام و دیدگاه رسیده است که قرآن حق است، مانند کسی است که کور است؟! خداوند میگوید انسانها یا بی بصیرت و نابینا هستند و یا اولی الابابِ قرآن شناس و قرآنپذیر هستند.
وی عنوان کرد: قرآن کریم نشان میدهد عده ای هستند که همواره و همیشه میکوشند تا شعائر الهی را بزرگ نشان دهند و مردم را متوجه شعائر الهی کنند و در مقابل عدهای هستند که همواره میکوشند تا بدی، فحشا و منکر را رواج دهند و گناه و معصیت را در میان مردم رواج دهند و این تقابل دیگری است که در قرآن آمده است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین تأکید کرد: خداوند میفرماید آنهایی که دلهایشان به نور تقوا منور شده است و ارزشهای متعالی در جانشان به صورت تقوا شکفته است، دلهایشان میخواهد پرچم اسلام برپا باشد و حق دیده شود و نمیخواهند ظلم را ببینند و با ستمگران با قلم، شعر، خطابه و سلاحشان مبارزه میکنند.
آیتالله عابدینی افزود: در مقابل کسانی هستند که دلشان میخواهد فحشا و منکر در میان مؤمنان رواج پیدا کند و آنها عذاب بزرگی در دنیا و آخرت نصیبشان میشود و قرآن جنگ بین حق و باطل را برای ما اینگونه ترسیم کرده است.
وی اضافه کرد: امام علی (ع) که قرآن ناطق و تربیت شده قرآن کریم و نبی اکرم (ص) است همین تقابل را در نهج البلاغه به نمایش گذاشته است و میفرماید مردم سه دسته هستند، عالمان ربانی، علاقهمندان به علوم ربانی و گروه سوم همج رعاع هستند.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه عالم ربانی کسی است که همه جا به دنبال رب میگردد، خاطرنشان کرد: کسی که دنبال رب میگردد، دنبال آیه آیه قرآن میرود، نهجالبلاغه را برای آشنایی مردم با کلام حضرت تفسیر میکند و ترجمه صحیفه سجادیه را برای مردم بیان میکند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امام علی (ع) میفرمایند گروه دیگر علاقهمندان به علوم ربانی هستند و اگر مردم اشتهایی به علوم ربانی نداشته باشند به معنای آن است که بصیرت، بینایی و لیاقت ندارند.
وی تأکید کرد: گروه سوم از نگاه امیرالمؤمنین (ع) همج رعاع هستند و حضرت میفرمایند همج رعاع کسانی هستند که هر صدایی را میشنوند دنبال آن به حرکت در میآیند.
آیتالله عابدینی به ادامه کلام امیرالمؤمنین (ع) اشاره کرد و گفت: همج رعاع توسط هر نسیمی به حرکت در میآیند چون ریشه و وزانت ندارند، آنها نتوانستند علم و دانش خود را مدیریت کنند و از آن بهرهمند شوند و اگر علم دارند استفاده از آن را نمیدانند و به هیچ جای محکمی متصل نیستند.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: همج رعاع کسانی هستند که خود را عالم میدانند اما درحقیقت عالم نیستند و در اندیشه و فکرشان از جاهلان اقتباس کردهاند و در عمل و رفتارشان از گمراهان تقلید میکنند و از یافتهها و داشتههای بیریشهشان دامهایی بر سر راه مردم پهن کردند و قصدشان هدایت مردم نبود؛ صورت آنها صورت انسان و قلب آنها قلب حیوان است و آنها مردههای زنده نما هستند.