امروز :
Skip to main content

 

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: غوغایی از ذکر و تسبیح خداوند در عالم جریان دارد و کافران از درک این حقایق عاجز و ناتوانند و  بیدار کردن گنجینه عقل آدمی هدف انبیاء الهی بود.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) برگزار می‌شود به ادامه تفسیر سوره مبارکه تغابن پرداخت و با اشاره به آیه شریفه «هُوَالَّذِی خَلَقَکُمْ فَمِنکُمْ کَافِرٌوَ مِنکُم مُّؤْمِنٌ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیرٌ» اظهار داشت: او خدایی است که آسمان‌ها و زمین و همه موجودات عالم او را تسبیح می‌کنند و اگر تسبیح از موجودات عالم گرفته شود موجودیت خود را از دست می‌دهند.

غوغایی از ذکر و تسبیح در عالم جریان دارد
وی ادامه داد: انسان از شنیدن این که همه عالم در حال ذکر و تسبیح خداوند هستند تعجب می‌کند چرا که عالم را خاموش و ساکت می‌بیند و نمی‌داند که غوغایی از ذکر و تسبیح پروردگار در عالم جریان دارد.

این مقام مسئول با اشاره به ویژگی‌های خالق عالم هستی تأکید کرد: همه جزء و کل عالم به تسبیح خداوند مشغول هستند و هر چه ملک و حمد در عالم وجود دارد متعلق به خداوند است و این به آن معنا است که رَب و پروردگاری برتر از او وجود ندارد.

قرار گرفتن در فضای نورانی ایمان، حمد خداوند را در پی دارد
امام جمعه قزوین با بیان بخشی از  آیه 43 سوره اعراف «الْحَمْدُلِلّهِ الَّذِی هَدَانَا لِهَـذَا» یادآور شد: وقتی انسان خود را در فضای نورانی ایمان می‌بیند و لذت ایمان را می‌چشد به وجد می‌آید و زبانش به گفتن حمد و ثنای خدا باز می‌شود و از خدا می‌خواهد نورانیت قرآن، ولایت اهل بیت، ایمان، تسلیم در برابر خدا، توحید و معرفت را به او هدیه کند.

وی با تأکید بر این که پس از هر حمدی در قرآن، دلیل آن هم اشاره شده است افزود: در آیه «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِی خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ وَجَعَلَ الظُّلُمَاتِ وَالنُّورَ» سوره انعام بر اختصاصی بودن حمد برای خداوندی که آسمان‌ها و زمین را آفرید و نور و ظلمت را در آن قرار داد،  تأکید شده است و انسان هرگز رَب و پروردگاری با این عظمت پیدا نمی‌کند که لایق حمد و پرستش باشد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در آیه «لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَیکُ لِّشَیْءٍ قَدِیرٌ» دلیل شایسته بودن حمد و ستایش خدا پیش از حمد بیان شده و در این آیه آمده پروردگاری شایسته حمد و ستایش است که توانایی انجام هر کاری را دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی تأکید کرد: از هر حامد و حمد کننده‌ای که حمدی صادر می‌شود، چه حمد کننده شعور و معرفت حمد را درک کند و چه درک نکند، در زمره حمد خداوند جای می‌گیرد و از ارزش و جایگاه والایی برخوردار است.

هنرمند تنها هنر خلق شده خداوند را کشف می‌کند
وی با تأکید بر این که خالق اصلی هنر خداوند است گفت: هنرمند تنها، هنری که خداوند خلق کرده است را کشف می‌کند؛ بنابراین خالق حقیقی هنر خداوند است و تحسین هنرمند درواقع همان تحسین خداوند است و این مهم در موضوعات دیگر نیز صدق می‌کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: خداوند ارزش و جایگاه والایی را برای انسان در نظر گرفته است که انسان با دوری از گناه و معصیت می‌تواند به آن جایگاه دست پیدا کند و انبیاء (علیه السلام) آمدند تا گنجینه‌های نهفته شده در درون و جان آدمی را  کشف و زنده کنند.

امام جمعه قزوین در این خصوص ادامه داد: با کشف و زنده شدن گنجینه‌های درونی انسان، کرامت‌ها آشکار می‌شود و این مهم انسان را در جایگاه واقعی خود قرار می‌دهد و در نهایت کشف این زیبایی و کرامت، ستایش خداوند را در پی خواهد داشت.

زیبایی‌های درونی انسان بسیار ارزشمند است
وی تصریح کرد: نمایش زیبایی‌های طبیعی در عالم موجب ستایش خداوند توسط انسان می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که زیبایی‌هایی که در درون انسان نهفته است بسیار ارزشمندتر از سایر زیبایی‌های عالم است چرا که خداوند تنها در وصف گوهر وجودی انسان فرموده «وَ لَقَدْ کَرَّمْنا بَنِی آدَمَ»؛ پس با شرط اینکه اگر گنج وجودی انسان مدفون نماند معلوم می‌شود اصل همه حمد و ستایشی که به انسان تعلق دارد، در نهایت به خداوند بر می‌گردد.

کافران از درک حقایق عالم هستی عاجز و ناتوانند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به «فَمِنکُمْ کَافِرٌ» که در ادامه آیه دوم سوره تغابن آمده بیان کرد: برخی‌ها کافر هستند و چشمشان به حقایق باز نشده است و خودشان را در پوشش، جهل و خرافات قرار می‌دهند که این کفر سبب می‌شود چشم و گوش انسان در مقابل حقایق عالم هستی بسته شود. خداوند در قرآن می‌گوید کافران در عالم هستی مانند حیوانی هستند که فقط شنوده صدا هستند و توانایی درک حقیقی صدا را ندارند و معنای حقیقی آن را درک نمی‌کنند و هر کس این ویژگی را دارد جزء کافران محسوب می‌شود.


حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی به آیه «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لاَ یَرْجِعُونَ» اشاره کرد و گفت: کافران به دلیل آن که در زمره کران، لالان و کوران قرار دارند،  نمی‌توانند از آیات الهی درکی داشته باشند و از قرآن تنها صوت آن را می‌فهمند این درحالی است که آنها عقل دارند اما از آن استفاده نمی‌کنند و مانند حیوانات رفتار می‌کنند.

وی به آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ أَطِیعُواْ اللّهَ وَأَطِیعُواْ الرَّسُولَ» اشاره کرد و گفت: در این آیه خداوند برای انسان دلسوزی می‌کند و به فرصت‌های کمی که برای فهم و درک عالم برای انسان وجود دارد اشاره می‌کند و ضروری است انسان خدا و رسول خدا را اطاعت کند و طابع فرمان الهی باشد. و جزو آنهایی نباشد که حقایق را درک نمی‌کنند چرا که خداوند در وصف آنها گفته است بدترین جنبندگان نزد خداوند کران، لال و کور هستند و آنها حرفی برای گفتن ندارند.

نباید در مقابل زیبایی‌های عالم سکوت کرد
این مقام خطاب به کسانی که در مقابل زیبایی‌های عالم سکوت کرده‌اند گفت: نباید در مقابل این همه قدرت و زیبایی که خداوند خلق کرده سکوت کرد و این از ویژگی‌های کافران است و انسان حقیقی باید در مقابل این همه زیبایی حمد و سپاس خداوند را به جای آورد.

امام جمعه قزوین با بیان آیه «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ اسْتَجِیبُواْ لِلّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُم لِمَا یُحْیِیکُمْ وَاعْلَمُواْ أَنَّاللّهَ یَحُولُ بَیْنَا لْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَأَنَّهُإِلَیْهِ تُحْشَرُونَ» که در آیه 24 سوره انفال آمده ادامه داد: خداوند همواره انسان را ندا می‌کند تا او را زنده کند؛ بسته بودن گوش، چشم و زبان یکی از نشانه‌های انسان مرده است و خداوند به پیغمبر (ص) می‌فرماید اینها مردگانند و آنها هرگز هدایت نمی‌شوند و در بیانی شدیدتر می‌گوید کسانی که چنین ویژگی هایی دارند مانند مردگانی هستند که در قبرها خفته‌اند و هرگز هدایت نمی‌یابند.

وی خاطرنشان کرد: انبیاء الهی آمدند تا قبرها را بگشایند و گنجینه‌های عقل آدمی را بیدار کنند و باید در مقابل چنین امر مهمی واکنش نشان داد و به سوی ندای حق شتافت و به ندای حق لبیک گفت.