امروز :
Skip to main content

 

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم اظهار کرد: خداوند متعال در آیه 27 سوره ملک درباره انکارکنندگان فرموده: «فَلَمَّا رَأَوْهُ زُلْفَةً سِيئَتْ وُجُوهُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ قِيلَ هَذَا الَّذِي كُنْتُمْ بِهِ تَدَّعُونَ»، «وقتی‌که از نزدیک صحنه را دیدند، از شدت ناراحتی روسیاه شدند که چرا حقایق را انکار می‌کردند و [به آنان گویند اين است همان‌چيزى كه آن را فرا مى‏‌خوانديد.»

 

وی به روایاتی در باب این آیه از اهل تشیع و تسنن اشاره کرد و با بیان این‌که روایات یک فضای دیگری را در باب آیات قرآن نشان می‌دهند، تصریح کرد: روایات زیادی داریم که بنای آن ها بر تفسیر قرآن نیست و آن‌ها از تأویل قرآن صحبت می‌کنند و تأویلات قرآنی منافاتی با تفسیر و ظواهر قرآنی ندارند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه این‌که خداوند فرموده: «والتین والزیتون»، امام صادق (ع) می‌فرمایند منظور از «والتین و الزیتون» امام حسن (ع) و امام حسین (ع) هستند و این همان تأویل آیات است که امام در آن از اسرار و حقایق قرآنی پرده برداشته و برخی چیزها را به ما نشان داده‌ است.

 

امام‌جمعه قزوین در ادامه بیان کرد: هر کجا خداوند به چیزی سوگند یاد کرده، به این خاطر بوده که ما به عظمت و بزرگی آن پی ببریم. «والتین و والزیتون» نیز از جمله آن‌هاست و این‌که امام صادق (ع) فرموده‌اند «والتین و الزیتون» یعنی امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را هیچ مفسری نمی‌تواند دریابد و حتی اشارات قرآنی هم نیست که از سوی خواصِ از بندگان مؤمن، قابل درک باشد، بلکه این‌ها در زمره لطایف قرآنی است.

 

وی یادآور شد: عبیدالله بن عبدالله حَسکانی از علمای برجسته اهل سنت در کتاب « شَواهِدُ ألتَّنزیل» در خصوص آیه 27 سوره ملک گفته است: آن‌ها وقتی جایگاه، مقام و عظمت امیرالمؤمنین(ع) و تقربشان را به درگاه الهی می‌بینند، رو سیاه می‌شوند زیرا در دنیا انکارش می‌کردند، ولایتش را قبول نداشتند و حتی با ایشان سر جنگ داشتند و با نفاق با آن حضرت رفتار می‌کردند.

 

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: حَسکانی در جای دیگر در شواهد تنزیل از امام باقر (ع) نقل کرده که آن حضرت فرموده: وقتی در قیامت می‌بینند که جایگاه امیرالمؤمنین(ع) نسبت به پیغمبر(ص) همانند جان پیغمبر(ص) است و تا این حد علی (ع) به رسول خدا (ص) نزدیک است، چهره‌هایشان در هم فرو می‌رود، دگرگون می‌شود، شرمنده می‌شوند و خودشان را مستحق آتش جهنم و عذاب الهی می‌بینند.

 

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: داود بن سرحان نیز در خصوص آیه 27 سوره ملک از قول امام صادق (ع) می‌گوید: آن‌هایی که انکار می‌کردند و کفر می‌ورزیدند، وقتی جایگاه اعطاء شده از سوی خدا به امیرالمؤمنین(ع) و عظمت والای حضرت را مشاهده می‌کنند، به خاطر ناجوانمردی‌ها و کوتاهی‌هایی که در قبال ولایت امیرالمؤمنین (ع) انجام دادند، پشیمان می‌شوند.

 

نماینده ولی فقیه در استان به روایت دیگری درباره آیه 27 سوره ملک که در تفسیر روایی برهان (جلد هشت چاپ بیروتی، ص 78) آمده اشاره نموده و یادآور شد: فضيل بن يسار از امام صادق (ع) نقل کرده که: به کافران که به خاطر انکارهایی که می‌کردند چهره هایشان سیاه و درهم می‌شود، گفته می‌شود این همان چیزی است که انکار و درخواست می‌کردید.  فضيل بن يسار ادامه می‌دهد، حضرت به من فرمود: آیا می‌دانید که این‌ها چه چیزی دیدند که چهره‌هایشان دگرگون شد؟ امیرالمؤمنین (ع) را می‌بینند که همراه با پیغمبر (ص) و در کنار ایشان است؛ همان‌گونه که در تمام طول رسالت نبی اکرم (ص) با ایشان همراه بود و به منکرین و رو سیاهان گفته می‌شود که این همان چیزی است که انکار می‌کردید و مدعی بودید که شما امیرالمؤمنین هستید.

 

وی ادامه داد: در این روایت امام صادق (ع) خطاب به فضيل بن يسار می‌فرمایند: ای فضیل احدی حق ندارد به جز امام علی (ع) به عنوان امیرالمؤمنین خوانده شود و بنی‌امیه و بنی‌عباس و هر کس دیگری نمی‌تواند خود را امیرالمؤمنین معرفی کند و هر کسی که خود را به این نام معرفی کند دروغ‌گو است. در بخش دیگری از تفسیر روایی برهان (جلد هفتم، ص 76) که از کافی نقل شده است آمده: امام باقر (ع) فرموده‎اند، منکران، امیرالمؤمنین (ع) را در بهترین جایی که باید به حال ایشان غبطه بخورند، می‌بینند و به همین خاطر روسیاه هستند و چهره‌هایشان درهم است و خداوند آن‌ها را به خاطر این‌که خود را به جای علی(ع) امیرالمؤمنین معرفی کردند، مؤاخذه می‌کند.

 

آیت‌الله عابدینی با تأکید بر این‌که تبلیغ بدون تبیین جایگاه ولایت و اهمیت آن اثرگذار نخواهد بود، تصریح کرد: آن‌هایی که تبلیغ دین می‌کنند اما هیچ‌گاه تبلیغ ولایت نمی‌کنند، مظلومیت و کشتار مسلمانان به چشمشان نمی‌آید، ناجوانمردی‌های صهیونیست‌ها و امریکایی‌ها را تشریح نمی‌کنند، نمی‌توان نام مبلغ را بر آن‌ها نهاد؛ همان‌طور خدا به پیغمبر (ص) می‌فرماید که ای پیامبر تو مبلغ هستی پس آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده را ابلاغ کن، و اگر این مأموریت را انجام ندهی، هر قدر هم تلاش کرده‌ای بی‌نتیجه خواهد بود و آن مهم تبلیغ ولایت امیرالمؤمنین (ع) است. این به معنای این است که اگر ما هم در تبلیغ‌ها ولایت را بیان نکنیم، تبلیغ‌مان مورد تأیید خدا قرار نخواهد گرفت و لازم است مبلغین، فیلم‌سازان، شعرا، اهل قلم و همه هنرمندان در کارهایشان تبلیغ ولایت را مورد توجه قرار دهند.