امروز :
Skip to main content

آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن: این‌که خداوند تأمین کننده رزق همه موجودات است، وعده‌ای الهی است/ انسانی که تأمین رزق خود را از سوی خدا ببیند صاحب حریت، آزادگی و انسانیت می‌شود

 

 

آیت الله عابدینی گفت: اگر معتقد باشیم که خداوند رازق است همه تلاشمان را صرف این می‌کنیم که بنده خوبی برای خدا باشیم و این مهم موجب رواج حریت، آزادگی، انسانیت و ارزش محوری در زندگی انسان می‌شود.

 

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل برگزار می‌شود، به تشریح بیشتر در خصوص «وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ وَإِلَیْهِ النُّشُورُ» که در آیه 15 سوره ملک آمده، پرداخت و اظهار کرد: خداوند زمین را برای انسان رام آفریده و فرموده از رزق این زمین بخورید و مراقب باشید که حشر و نشر شما به سوی خداوند است.

 

وی به چند نکته قرآنی و روایی در خصوص «وَکُلُوا مِن رِّزْقِهِ» اشاره و تصریح کرد: اگر اهل تقوا باشیم، ذلول  و رام بودن زمین را بیشتر احساس می‌کنیم، یعنی تقوا با همکاری زمین با انسان مرتبط است و هر چه از تقوای بیشتری برخوردار شویم، ملاطفت زمین با انسان بیشتر شده و امکانات بیشتری را در اختیار انسان قرار می‌دهد.

 

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: انسان باتقوا، سفارش شده خداوند است، زمین و آنچه که در زمین است همانند آنچه که در آسمان‌هاست در حال ذکر و تسبیح خداوند هستند و انسان باتقوا هم اهل ذکر، تسبیح، توحید و معرفت است و خداوند کلمه رمزی را به انسان‌های باتقوا می‌آموزد که زمین و آسمان آن را با آن بیشتر می‌شناسد و وقتی‌که این رمز به زمین و آسمان ارائه شود، درهای بسته را به روی انسان می‌گشایند؛ اما اگر بی‌تقوایی پیشه کنیم با زمین غریبه خواهیم شد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با اشاره به آیه «وَمَن یَتَّقِ اللَّهَ یَجعَل لَهُ مَخرَجًا، وَیَرزُقهُ مِن حَیثُ لا یَحتَسِبُ» افزود: این آیات شریفه هم نشان می‌دهد اگر کسی باتقوا به حیطه‌ی خدا وارد شد، زمین و آسمانِ ذلول و رام، بیش از آنچه که تصور می‌کنیم با انسان همکاری و همراهی می‌کنند.

 

وی با تأکید بر این‌که مسئولیت رزق بر عهده «بنده» نیست، اضافه کرد: خداوند فرموده «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ» یعنی "من جنّ و انس را نیافریدم جز برای اینکه عبادتم کنند (و از این راه تکامل یابند و به من نزدیک شوند)! و هرگز از آنها روزی نمی‌خواهم، و نمی‌خواهم مرا اطعام کنند!" و این مهم نشان می‌دهد تنها خداوند است که رزق افراد و خانواده او را تأمین می‌کند و هیچ‌چیز دیگری نمی‌تواند رزاق باشد.

 

 

آیت‌الله عابدینی به آیه «إِنَّ ٱللَّهَ هُوَ ٱلرَّزَّاقُ ذُو ٱلْقُوَّةِ ٱلْمَتِینُ» هم اشاره و گفت: خداوند رزاقی است که رشته رزقش ناگسستنی و محکم است و از هر حیث باید به خدا اعتماد کنیم و نباید دغدغه رزق داشته باشیم. البته دغدغه رزق نداشتن به معنای کار نکردن، تنبلی و بیکاری نیست بلکه به معنای آن است که هر کاری که می‌کنیم باید رنگ عبادت به خود بگیرد و اگر در صنعت و کشاورزی بتوانیم مؤثر باشیم اما در راستای آن گامی برنداریم، عبادت نکرده‌ایم و باید هر وظیفه‌ای که بر عهده داریم به‌درستی ایفای نقش کنیم.

 

امام‌جمعه قزوین رزق حلال را فرصت ارزشمند دانست که نباید آن را حرام کرد و یادآور شد: اگر رزق حلال به‌دست آوریم، خوردن و آشامیدن هم عبادت به حساب می‌آید اما اگر بدسلیقگی کرده و به دنبال رزق حرام برویم این فرصت را از دست داده، وجودمان را آلوده و لذت رزق حلال را از دست می‌دهیم.

 

وی اظهار کرد: خداوند انفاق و رزق را کنار هم قرار داده و این دو را متأثر از هم می‌داند و می‌فرماید: «الَّذینَ یُؤمِنونَ بِالغَیبِ وَیُقیمونَ الصَّلاةَ وَمِمّا رَزَقناهُم یُنفِقونَ» یعنی "(پرهیزکاران) کسانی هستند که به غیب [آنچه از حس پوشیده و پنهان است] ایمان می‌آورند؛ و نماز را برپا می‌دارند؛ و از تمام نعمت‌ها و مواهبی که به آنان روزی داده‌ایم، انفاق می‌کنند". انفاق موجب افزایش روزی می‌شود و این انفاق می‌تواند شامل مسائل معنوی و علمی هم باشد و کسانی که ره‌آورد علمی دارند نباید آن را مخفی نگهدارند زیرا عالم پر از علم و نور است و هیچ‌گاه پایان نمی‌یابد و هر چه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد خداوند علم بیشتری را به انسان عنایت می‌کند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: برخی نگاه جاهلانه‌ای نسبت به فرزندان خود داشتند و حاضر بودند آن‌ها بمیرند زیرا گمان می‌کردند که این آن‌ها هستند که روزی فرزندانشان را تأمین می‌کنند، در حالی که خداوند تأکید می‌کند هر کسی به خداوند توکل کرده و تقوا پیشه کند، رزقش تأمین می‌شود.

 

 

 

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: باید باور کنیم که تنها خداوند رازق است و ما اگر دیگران را رازق بدانیم همیشه می‌خواهیم در مقابل کسانی که رزقمان را در دست آن‌ها می‌بینیم، جلب توجه کنیم اما اگر معتقد باشیم که خداوند رازق است همه تلاشمان را صرف این می‌کنیم که بنده خوبی برای خدا باشیم و این مهم موجب رواج حریت، آزادگی، انسانیت و ارزش محوری در زندگی انسان می‌شود.

 

وی تأکید کرد: خداوند برای مجاهدان و شهیدان رزق ویژه قرار داده است و فرموده: «وَٱلَّذِینَ هَاجَرُوا فِی سَبِیلِ ٱللَّهِ ثُمَّ قُتِلُوا أَوْ مَاتُوا لَیَرْزُقَنَّهُمُ ٱللَّهُ رِزْقًا حَسَنًا» یعنی "آن‌هایی که در راه خدا هجرت کردند، به شهادت رسیدند، یا این‌که در مسیر هجرت به دیار حق شتافتند، از رزق ویژه برخوردارند." رزق حَسَن همان چیزی است که خداوند به پیامبر (ص) فرموده: " هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند، و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند." و از این آیه معلوم می‌شود که دامنه رزق گسترده‌تر از نان و آب است.

 

امام‌جمعه قزوین به آیات دیگری که در آن بر تأمین رزق موجودات عالم توسط خداوند تأکید شده اشاره و ادامه داد: خداوند فرموده: «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِی الأَرْضِ إِلاَّ عَلَی اللّهِ رزق‌ها وَیَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا کُلٌّ فِی کِتَابٍ مُّبِینٍ» یعنی "هیچ جنبنده‌ای در زمین نیست مگر [اینکه] روزیش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را می‌داند همه [اینها] در کتابی روشن [ثبت] است."

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: امام علی (ع) فرموده : "هر موجودی [گسترده‌تر از انسان] که رمقی دارد، به همان نسبت صاحب رزق است" و در جای دیگر می‌فرماید: "به مورچه خوب دقت کنید، ریز بودن، لطافت و ریزه کاری‌هایش را ببینید، جوری است که گاهی به چشم نمی‌آید اما رزقش ضمانت شده است و به فراخور حال و نیاز جسمانی، از رزق بهره‌مند می‌شود و خدای منان غافل از حال او نیست، ولو این‌که این مورچه درون سنگ و صخره‌ی سختی باشد."

 

 

وی با بیان این‌که امام علی (ع) در خصوص موجودات دیگر نیز همین تعابیر را دارد، افزود: انسانی که خداوند در موردش فرموده «وَلَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» از ارزش و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و خداوندی که این‌گونه روزی موجودات دیگر را تأمین می‌کند، هیچ‌گاه انسان را فراموش نخواهد کرد. بنابراین انسان نباید برای به‌دست آوردن رزق و روزی کرامت خود را زیر پا بگذارد.

 

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: امام حسن عسکری (ع) فرموده‌اند: "مبادا رزق ضمانت شده، تو را از کارهای واجب بازدارد" یعنی از دادن خمس و زکات بپرهیزیم و غش در معامله کنیم و در نهایت پول حرام را در زندگی وارد نماییم.