امروز :
Skip to main content

آیت‌الله عابدینی در جلسه تفسیر قرآن:

اینکه امام خمینی با اطمینان آینده جهان را آینده اسلام معرفی می‌کنند، به خاطر تهی بودن دست غرب و شرق در پاسخ به نیازهای عقلانی بشر است

 

 

 

آیت‌الله عابدینی گفت: این‌که امام خمینی (ره) با اطمینان آینده جهان را آینده اسلام معرفی می‌کنند، به خاطر این است که هم ‌دست غرب از پاسخگویی به نیازهای عقلانی بشر تهی است و هم ‌دست شرق و آن دو چیزی برای ارائه ندارند.

 

  

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم، اظهار کرد: خدای متعال در آیه 18 سوره ملک فرموده: «وَلَقَدْ کَذَّبَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَکَیْفَ کَانَ نَکِیرِ» یعنی «کسانی که پیش از آن‌ها بودند (پیغمبران و آیات الهی را) تکذیب کردند اما (ببین) مجازات من چگونه بود؟»

 

وی در این خصوص تصریح کرد: آن‌ها کسانی بودند که معجزات پیامبران را سحر می‌دانستند و پیغمبران را ساحر و جادوگر نامیدند و به هر حیله‌ای متوسل می‌شدند تا حق را نپذیرند؛ خداوند در پایان آیه می‌فرماید ببینید خداوند چه عقوبتی برای آن‌ها در نظر گرفت و چگونه آن‌ها را انکار کرد و عاقبت بدی برای آن‌ها در نظر گرفت.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: کجا هستند آن‌هایی که ادعای خدایی می‌کردند اما امروز از بناها و کاخ‌هایشان جز سنگ‌ها و خرابه‌هایی چیزی باقی نمانده است و قدرت، توان و اموالشان بر باد رفته است و ضروری است مجازات خدای متعال را در مقابل آن‌ها ببینیم و عبرت بگیریم.

 

امام‌جمعه قزوین ادامه داد: اگر آن‌ها خدا را انکار کردند، خدا نیز آن‌ها را مانند یک منکر و زشتی به یک خاطره تلخ در صحنه‌ی تاریخ قرار داد و آن‌ها را قطعه قطعه کرد، برخلاف انبیاء (ع) که آن‌ها را  متصل و مرتبط به هم حفظشان کرد؛ هر پیغمبری که آمده، پیغمبر قبل از خودش را تصدیق، پیغمبر بعد از خودش را معرفی و پیغمبر خاتم را بشارت داده است و این کار در میان ائمه اطهار نیز وجود داشته است.

 

وی بیان کرد: در میان اولیاء، علما و بزرگانِ شایسته‌ی خدا نیز همین‌گونه است، یعنی با لجاجت، ستیز و دعوا به میدان یکدیگر نمی‌آیند و در خصوص اساتید خود و بزرگان دینی با نهایت احترام سخن می‌گویند زیرا همه یک مرام و اندیشه را دنبال می‌کنیم؛ جنگ، ستیز و اختلاف آن‌جایی است که منیت‌ها، خودخواهی‌ها و هواهای نفسانی و شیطانی ورود پیدا می‌کنند.

 

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: وقتی همه کارها جهت خدایی پیدا کنند، مانع از این می‌شود که ما در مقابل هم قرار بگیریم، بلکه همیشه احساس می‌کنیم که یاور یکدیگر هستیم و همه نیروهایمان برای رسیدن به مقصدی یگانه و مشترک بسیج می‌شوند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به تشریح تفسیر برخی از مفسران بزرگ در خصوص این آیه پرداخت و تأکید کرد: علامه طباطبایی (ره) فرموده‌اند: مراد از «نَکِیرِ» عقوبت است و خداوند می‌فرمایند، نعمتم را نسبت به شما تغییر می‌دهم.

 

وی خاطرنشان کرد: نباید تنها آن مواردی که خدای متعال در قرآن نام برده را عذاب ببینیم، خداوند در این آیات به ما نشان می‌دهد که این سنت خداوند است و امروز هم انواع عذاب‌ها را می‌چشیم، اگر ربا و بی‌بند و باری، در زندگی‌مان رخنه کرد، عذابش را خواهیم دید و هر کنشی با واکنش الهی مواجه خواهد شد و این عذاب‌هایی که در قرآن به آن اشاره شده مقطعی و موردی نیست و در هر عصری وجود دارد.

 

امام‌جمعه قزوین اظهار کرد: این آیات می‌خواهند به ما هشدار بدهند از این‌که هر چه از انسان خلاف و گناه سر بزند، خداوند نیز بر اساس آن چه که انسان می‌کند، رفتار می‌کند، البته این هم قانون خداوند است که ممکن است به ملتی مدتی مهلت بدهد.

 

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: علامه طباطبایی فرمود: «کَیْفَ نَذِیرِ» از وعیدهای خداست؛ ما یک وعده داریم و یک وعید، آنجا که خدا بشارت و خبر خوشی می‌دهد وعده و آن‌جایی که خبر ناخوش و عذاب داده می‌شود، وعید به حساب می‌آید.

 

وی بیان کرد: در ادامه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان آورده: خداوند فرموده امت‌هایِ پیشینی که هلاک شدند، آیات الهی، رسولان و فرستادگان ما را تکذیب کردند، آن‌ها حتی ربوبیت خدای متعال را انکار کردند و حالا ببینید من چگونه آن‌ها را عقوبت کردم و نعمت‌های خودم را نسبت به این‌ها تغییر دادم، چگونه این‌ها را به هلاکت رساندم و ریشه آن‌ها را کَندم.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 19 سوره ملک فرموده: «أَوَلَمْ یَرَوْا إِلَی الطَّیْرِ فَوْقَهُمْ صَافَّاتٍ وَیَقْبِضْنَ مَا یُمْسِکُهُنَّ إِلَّا الرَّحْمَنُ إِنَّهُ بِکُلِّ شَیْءٍ بَصِیرٌ» یعنی «آیا بندگان من پرندگانی را که بالای سرشان گاه بال‌های خود را گسترده و گاه جمع می‌کنند نگاه نکردند؟ جز خداوند رحمان کسی آنها را بر فراز آسمان نگه نمی‌دارد چرا که او به هر چیز بینا است.»

 

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: دو جور پرواز در بین پرنده‌ها مشاهده می‌شود، یه نوع از پرندگان پرهایشان را ثابت و صاف نگه می‌دارند و پرواز می‌کنند و برخی دیگر بال‌های خود را مدام باز و بسته می‌کنند و به این شیوه پرواز می‌کنند، البته بیشتر پرنده‌ها از دو شیوه بهره می‌گیرند.

 

وی افزود: خداوند بعد از این توضیحات سؤال می‌کند و می‌فرماید: چه کسی این‌ها را حفظ می‌کند؟ جز خداوند رحمان کسی آن‌ها را بر فراز آسمان نگه نمی‌دارد چرا که او به هر چیز بینا است، خداوند رحمان همه چیز را می‌بیند، آیا از اول عمرمان شده این آیات را مشاهده کنیم و از آن‌ها عبرت بگیریم؟ آیا ما دانشجوی دانشگاه خلقت هستیم؟ یا خیر؟!

 

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: خداوند فرموده: «إِنَّ فی خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ لَآیاتٍ لِأُولِی الْأَلْبابِ» یعنی «مسلماً در آفرینش آسمان‌ها و زمین، و در پی یکدیگر آمدن شب و روز، برای خردمندان نشانه‌هایی است»؛ باید به جهان هستی نگاه دانشجویی داشته باشیم و تنها حواسمان به اشتغالات دنیایی و مالی نباشد و خودمان را در حرص و نیازهای حیوانی خلاصه نکنیم چرا که انسان جایگاه بسیار والا و ارزشمندی نزد خدای متعال دارد و باید جایگاه خودش را پیدا کند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به آیه 164 سوره بقره اشاره و ادامه داد: خداوند در این آیه فرموده: «إِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ وَالْفُلْکِ الَّتِی تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِمَا یَنْفَعُ النَّاسَ وَمَا أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ السَّمَاءِ مِنْ مَاءٍ فَأَحْیَا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَبَثَّ فی‌ها مِنْ کُلِّ دَابَّةٍ وَتَصْرِیفِ الرِّیَاحِ وَالسَّحَابِ الْمُسَخَّرِ بَیْنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ» یعنی «در آفرینش آسمان‌ها و زمین، و آمد و شد شب و روز، و کشتی‌هائی که در دریا به سود مردم در حرکتند، و آبی که خداوند از آسمان نازل کرده، و با آن زمین را پس از مرگ زنده نموده و انواع جنبندگان را در آن گسترده و (همچنین) در تغییر مسیر بادها و ابرهائی که در میان زمین و آسمان معلقند، نشانه‌هائی است (از ذات پاک خدا و یگانگی او) برای مردمی که عقل دارند و می‌اندیشند.»

 

امام‌جمعه قزوین اظهار یادآور شد: همان‌گونه که در سوره ملک ثبات پرندگان را در آسمان یادآوری می‌کند و می‌فرماید که آن کار خداست، در سوره بقره می‌فرماید این کشتی که گاهی مانند یک شهر بزرگ و عظیم است، مانند پر کاهی بر روی آب به حرکت در می‌آید و خدای متعال تأکید می‌کند که می‌شد قانون‌مندی این عالم جوری طراحی شود که کشتی بر روی آب قرار نگیرد و در این شرایط به زیر آب برود اما خداوند عالم را جوری ساماندهی کرده که کشتی روی آب می‌ماند و هواپیما بر روی هوا به آسانی به پرواز در می‌آید.

 

وی اظهار کرد: اگر انسان بر مبنای بی‌فکری و لهو و لعب زندگی کند، همه عالم را پوچ می‌بیند و لذا قرآن اصرار دارد که بگوید، «أولی الألباب» که صاحب عقل و خرد هستند، عالم را عالمِ منظم و حکیمانه می‌بینند و آن‌هایی که از دین روی گردان هستند و همه عالم را عرصه نمایش دین نمی‌بینند، خودشان پوچ، بی‌محتوا و بی‌خرد هستند.

 

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: این عالم برای آن‌هایی که عقلشان را به‌کار می‌گیرند، دانشگاه محسوب می‌شود. برخی‌ها کاری می‌کنند که رابطه بین عقل و جهان شناسی، دین شناسی و انسان شناسی که همگی یک مقوله هستند، قطع شود و خدا را از زندگی آدم‌ها جدا تصور کنند.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: چالش جدی بین نگاه دینی و نگاه مادی وجود دارد، محرومیت از خدا هم در شرق وجود دارد و هم در غرب، این‌که امام خمینی (ره) با اطمینان آینده جهان را آینده اسلام معرفی می‌کنند، به خاطر این است که هم‌ دست غرب از پاسخگویی به نیازهای عقلانی بشر تهی است و هم‌ دست شرق و آن دو چیزی برای ارائه ندارند. تهی بودن دست شرق را نامه‌ای که امام برای گورباچف نوشت به خوبی نمایان می‌کند و نامه امام به گورباچف در حقیقت بازکردن دست خالی شرق بود، آن‌ها چه ادعایی دارند و با کدام سرمایه و مکتب معنوی و فرهنگی می‌خواهند عقل و اندیشه بشر را مدیریت کنند؟

 

وی خاطرنشان کرد: جالب است وقتی امام آن‌ها را دعوت کرد و گفت اگر شما چیزی برای ارائه دارید ما آماده‌ایم، اما از آن زمان تاکنون که سال‌ها گذشته است هیچ چیزی ارائه نکرده‌اند و همانند قرآن که هماورد می‌طلبید و می‌گفت اگر می‌توانید مانند قرآن بیاورید، امام نیز در نامه خود به گورباچف، هماورد طلبید اما هنوز بعد از این همه سال کسی نتوانست پاسخی به امام بدهد.

 

امام‌جمعه قزوین یادآور شد: تنها مکتبی که حرف جدی برای دنیا دارد، مکتب اسلام است، بنابراین اگر آن‌ها از ما واهمه دارند، واهمه از موشک و سلاح نیست آن‌ها از مکتب ما واهمه دارند و ترویج مکتب ما، آن‌ها را به خطر می‌اندازد و تلاش می‌کنند عقل را زندانی و دهان عقلای عالم را ببندند تا بتوانند حرفشان را همچنان حاکم نگهدارند.

 

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: این‌که رهبری تلاش می‌کنند تا سبک زندگی اسلامی در تمام ابعاد زندگی و بین آحاد جامعه رواج پیدا کند، به این خاطر است که از این سبک زندگی حاکمیتِ مطلوبِ انبیاء الهی و ائمه اطهار بسازیم و وقتی این ساخته شود، پایه و زمینه تمدن اسلامی می‌شود و در نهایت می‌توانیم آن را به جهان صادر کنیم و امروز جهان به این تمدن نیازمند است، البته هر جا که نیاز باشد از صلاح استفاده می‌کنیم و امروز هم اگر در اوج قدرت نظامی قرار نداشتیم، مورد تهاجم دشمن قرار می‌گرفتیم.

 

وی افزود: هر روز که سلاح‌های ما قوی‌تر می‌شوند، دشمنان ما عقب‌تر می‌روند و ضعف و ذلتشان بیشتر به نمایش در می‌آید اما آن چیزی که سلاح به‌عنوان ابزار در اختیارش است، نفوذ تفکر دین ما است که فوق‌العاده قوی است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین به آیات 32 تا 34 سوره ابراهیم هم اشاره و اضافه کرد: این آیات نیز بر همان موضوعی که در آیات 18 و 19 سوره ملک آمده، تأکید دارند و باید تلاش کنیم تا عالم را مخلوق خدا و در حال ذکر ببینیم زیرا همه چیز در عالم در حال تسبیح خدای متعال هستند و هیچ‌گاه عالم را به بیشعوری متهم نکنیم. اگر درک کنیم عالم آکنده از شعور است و همه کارهای خدا بر اساس حکمت است، آن موقع راه حکمت را در پیش می‌گیریم و زندگی حکیمانه خواهیم داشت.