نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: اگر انسان میخواهد آزاده باشد، از کسی هراسی نداشته و وامدار کسی نباشد باید به این باور برسد که رزق او به دست خدا تأمین میشود.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) برگزار میشود، به ادامه تفسیر سوره مبارکه ملک پرداخت و اظهار کرد: خدای متعال در آیه 21 سوره ملک فرموده: «أَمَّنْ هَذَا الَّذِي يَرْزُقُكُمْ إِنْ أَمْسَكَ رِزْقَهُ بَلْ لَجُّوا فِي عُتُوٍّ وَنُفُورٍ» یعنی "آن کیست که اگر خدا از شما رزق خود باز گیرد او روزی به شما تواند داد؟ بلکه کافران دانسته در طغیان و عصیان لجاج ورزند و از حق اعراض میکنند."
وی تصریح کرد: خدای متعال در این آیه از انسان سؤال میکند و میفرماید چه کسی است که به شما رزق میدهد؟ اگر خداوند از دادن رزق امساک کند، شما چه میکنید؟ چه کسی میتواند به جای خدا رازق شما باشد؟ آنهایی که از دَرِ لجاجت وارد میشوند کار خود را میکنند و راهشان را ادامه میدهند و همه این آموزهها، تذکرها و هشدارها روی آنها تأثیری ندارد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: باید تلاش کنیم از کلام قرآن تأثیر بپذیریم و وقتی که خداوند میفرماید "من رزاق هستم" در جواب بگوییم "راست گفت خداوند بلند مرتبه و عظیم"؛ اگر خداوند میگوید رزق شما دست هیچ کسی نیست، ما نیز برای رسیدن به رزقمان به دست هیچ کسی نگاه نکنیم و و مشرکانه عمل نکنیم.
امامجمعه قزوین ادامه داد: خدای متعال در این آیه عدهای را سرزنش و ملامت کرده و گفته اینها جور دیگری میاندیشند و در برابر اراده الهی خدا تسلیم نشدهاند؛ در این آیه خداوند خطاب به انسانها میگوید آیا شما هم میخواهید مانند آنها فکر کنید یا میخواهید در مسیر دیگری قرار بگیرید و با خدا رابطه دیگری داشته باشید.
وی بیان کرد: باید با مطالعه دقیق آیات الهی به باور قلبی رسیده و تنها خداوند را رزاق بدانیم و بدانیم که تنها آن چیزی که خداوند به ما میدهد، رزق به حساب میآید و آن چیزهایی که از جاهای دیگر بیاید رزق به شمار نمیآید و وزر و وبال انسان خواهد شد.
در نگاه دینی «مال» و «رزق» دو مفهوم متفاوت هستند
آیتالله عابدینی اذعان کرد: در قرآن «مال» و «رزق» دو مفهوم متفاوت هستند و میدانیم که هر مالی رزق نیست، ممکن است انسان مال زیادی پیدا کند اما در نهایت وزر و وبالش بشود و در نهایت آبروی انسان را ببرد اما آن چه که به عنوان رزق به انسان میرسد موجب تعالی او خواهد شد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اضافه کرد: خداوند میخواهد نگاه توحیدی به رزق مورد توجه انسان قرار گیرد؛ یعنی میخواهد بگوید رزقتان فقط و فقط در پیشگاه من است و تنها خداوند رازق است و باید ببینیم چقدر به این معنا باور و اعتقاد قلبی داریم.
وی افزود: اینکه بسیاری از خلافها، ناهنجاریها، قانون شکنی ها و بدی ها اتفاق میافتد، به خاطر این است که آدمی بین رزق و مال هیچ تفاوتی قائل نیست و متوجه نیست که چه چیزی را باید وارد زندگی خود کند.
امامجمعه قزوین در ادامه به آیات دیگر در این خصوص اشاره و افزود: خداوند در آیه 26 سوره آل عمران فرموده: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» یعنی "بار خدایا، ای پادشاه ملک هستی، تو هر که را خواهی ملک و سلطنت بخشی و از هر که خواهی ملک و سلطنت بازگیری، و هر که را خواهی عزت دهی و هر که را خواهی خوار گردانی، هر خیر و نیکویی به دست توست و تنها تو بر هر چیز توانایی."
آیتالله عابدینی به آیه 27 سوره آل عمران نیز اشاره و اذعان کرد: در این آیه شریفه نیز آمده: «تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» یعنی «شب را در پرده روز نهان سازی، و روز را در حجاب شب ناپدید گردانی، زنده را از مرده و مرده را از زنده برانگیزی، و به هر که خواهی روزی بیحساب عطا کنی."
وی اظهار کرد: طبق این آیات خداوند هر که را بخواهد رزق میدهد، یعنی میگوید بنده من آماده باش که میخواهم رزق بدهم، هر که آماده و شایسته است و لیاقت دارد به او رزق میدهم و آنهایی که لیاقت ندارند صاحب مال میشوند اما از رزق محروم میمانند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین با اشاره به آیات 56 تا 58 سوره مبارکه ذاریات، تصریح کرد: خداوند فرموده: «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ » یعنی «و من جنّ و انس را نیافریدم مگر برای اینکه مرا (به یکتایی) پرستش کنند.»
امامجمعه قزوین بیان کرد: خداوند انسان را برای عبادت خلق کرده است، اگر شأن نزول این آیه برای بت پرستان بوده دلیل نمی شود که ما این آیه را تنها منحصر به مشرکان بدانیم.
وی گفت: در آیه 57 هم آمده «مَا أُرِيدُ مِنْهُمْ مِنْ رِزْقٍ وَمَا أُرِيدُ أَنْ يُطْعِمُونِ» یعنی «من از (خلق) آنها رزق و طعام (و هیچ گونه سودی) بر خود نخواستم.» خداوند در این آیه میخواهد بگوید که تأمین رزق به شما ارتباطی ندارد و همه رزق شما و خانوادههایتان به دست خدا تأمین خواهد شد. همانطور که در آیه 58 نیز فرموده: «إِنَّ اللَّهَ هُوَ الرَّزَّاقُ ذُو الْقُوَّةِ الْمَتِينُ» یعنی «همانا روزی بخشنده خلق تنها خداست که صاحب قوّت و قدرت ابدی است.»
آیتالله عابدینی ادامه داد: اگر میخواهیم آزاده باشیم، از کسی هراسی نداشته و وامدار کسی نباشیم باید به این باور برسیم که همه رزقها به دست خداست و هیچ کسی جز خدا نمیتواند رزق انسان را قطع کند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اضافه کرد: کسی که باور داشته باشد که رزق انسان تنها به دست خداوند است هیچ گاه کرامت و انسانیت خود را زیر پا نمیگذارد و همواره رزق خود را از خداوند طلب میکند.
«پاک خوری» یکی دیگر از معانی در باب رزق است
وی در بخش دیگری از سخنان خود در باب رزق اظهار کرد: «پاک خوری» یکی دیگر از معانی در باب رزق است که باید به آن توجه ویژه نماییم.
امامجمعه قزوین با اشاره به آیاتی در این خصوص تصریح کرد: خداوند در آیه 88 سوره مائده فرموده: «وَكُلُوا مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ حَلَالًا طَيِّبًا وَاتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ» یعنی «و از نعمتهاي حلال و پاكيزهاي كه خداوند به شما روزي داده بخوريد و از (مخالفت) خداوندي كه به او ايمان داريد بپرهيزيد.» نباید هر چیزی را از هر کسی گرفت و خداوند نیز مکرر در این خصوص تذکر داده است و فرموده هر چیزی را نخورید و تنها آن چیزی که خداوند برای شما رزوی کرده که مال حلال است را بخورید.
حفظ عهد و پیمان با خداوند
آیت الله عابدینی بیان کرد: انسان باید عهد و پیمان خود با خدای متعال را حفظ و از گسسته شدن رشته عهد و پیمان جلوگیری نماید.
وی با بیان اینکه خوراکیهای شیطانی هر چیز حرام و غصبی است، ادامه داد: خداوند در خصوص خوراکیهایی که شیطان به ما پیشنهاد میدهد، هشدار داده و میفرماید هیچگاه آنها را نخورید. شیطان همه حریمها را میشکند و فحشا، بدی و منکر را برای انسان آزاد میگذارد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: خداوند در اول و آخر آیه 3 سوره مائده از حرامخوری صحبت میکند و در وسط آیه نیز میفرماید اگر در بیابانی گیر کردید و لازم بود برای اینکه نمیرید گوشت حرام بخورید، به اندازهای که نمیرید میتوانید خودتان را با آن گوشت ناپاک نجات دهید.
کسی که مال حلال میخورد لیاقت پذیرش ولایت امام علی (ع) را دارد
امامجمعه قزوین یادآور شد: اگر کسی مالی را از دست شیطان بخورد نمیتواند لیاقت ولایت امام علی (ع) و اولاد ایشان را داشته باشد و آنهایی که عمری حرام خوردهاند هیچگاه ولایت آن حضرت را درک نکرده و معانی قرآن را نخواهند چشید.
وی با بیان اینکه قرآن رزق کریم است، افزود: خداوند میگوید از این رزق کریم بهرهمند شوید و هر چه قرآنی شوید، رزق کریم نصیبتان شده است.
آیتالله عابدینی اضافه کرد: در آیه 2 سوره انفال آمده: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» یعنی "مؤمنان حقیقی آنانند که چون ذکری از خدا شود دلهایشان ترسان و لرزان شود و چون آیات خدا را بر آنها تلاوت کنند بر مقام ایمانشان بیفزاید و به خدای خود در هر کار توکل میکنند."
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: در آیه 4 هم آمده: «اولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ» یعنی «آنها به راستی و حقیقت اهل ایمانند که نزد خدا مراتب بلند، آمرزش و روزی نیکو دارند.»
امامجمعه قزوین تصریح کرد: در پایان سوره انفال و در آیه 74 این سوره خداوند فرموده: «وَالَّذِينَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ آوَوْا وَنَصَرُوا أُولَئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ» یعنی «و آنان که ایمان آوردند و هجرت گزیدند و در راه خدا کوشش و جانفشانی کردند و هم آنان که (مهاجران را با فداکاری) منزل دادند و یاری کردند، به حقیقت اهل ایمانند و هم آمرزش خدا و روزی نیکوی بهشتی مخصوص آنهاست.»
وی بیان کرد: مؤمنان حقیقی وقتی که از رزق کریم قرآن استفاده کردند، موقع جهاد و دفاع از حرم هم در میدان حضور پیدا کردند و در سوریه و هر کجا که دین به آنها نیازمند بود، حضور داشتند و زبان، فکر و نیروهایشان در راستای تقویت بنیانهای دینی و الهی قرار گرفت.
قرآن رزق کریم است
آیتالله عابدینی ادامه داد: کاملاً مشخص میشود که هر چه از قرآن مینوشیم رزق کریم است زیرا خداوند فرموده: «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ» یعنی «این قرآنی کریم است»؛ اگر میخواهیم قرآن را درک کنیم نباید هر چیزی را بخوریم و آن کسانی که حرام خورده هیچگاه نمیتواند کلام خداوند و ولایت امام علی (ع) را فهمیده و درک کند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین با تأکید بر اینکه آلودگیهای خورد و خوراکی در قیامت مجسم میشود، گفت: قرآن آینده بد آلودگیخوری در دنیا را بارها متذکر میشود و در سوره اعراف فرموده: «وَنَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ» یعنی «و اهل دوزخ، بهشتیان را صدا کنند که ما را از آبهای گوارا یا از نعم بهشتی که خدا روزی شما کرده بهرهمند کنید. آنها پاسخ دهند که خدا این آب و طعام را بر کافران حرام گردانیده است.»
وی یادآور شد: این آیه شریفه نشان میدهد کافران همانگونه که در دنیا از رزق بیبهره هستند در قیامت نیز از آن بهرهای نخواهند برد و تنها جهنم نصیب آنها خواهد شد.
امامجمعه قزوین با بیان اینکه «زقوم» آن چیزی است که در جهنم نصیب جهنمییان خواهد شد، اضافه کرد: خداوند در آیات 64 تا 70 سوره صافات فرموده: «إِنَّهَا شَجَرَةٌ تَخْرُجُ فِي أَصْلِ الْجَحِيمِ/ طَلْعُهَا كَأَنَّهُ رُءُوسُ الشَّيَاطِينِ/ فَإِنَّهُمْ لَآكِلُونَ مِنْهَا فَمَالِئُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ/ ثُمَّ إِنَّ لَهُمْ عَلَيْهَا لَشَوْبًا مِنْ حَمِيمٍ/ ثُمَّ إِنَّ مَرْجِعَهُمْ لَإِلَى الْجَحِيمِ/ إِنَّهُمْ أَلْفَوْا آبَاءَهُمْ ضَالِّينَ/ فَهُمْ عَلَى آثَارِهِمْ يُهْرَعُونَ» یعنی «آن زقوم به حقیقت درختی است که از بن دوزخ برآید، میوهاش (در خباثت) گویی سرهای شیاطین است، اهل دوزخ از آن درخت (خباثت) آنطور میخورند که شکمها پر میسازند، پس از خوردن زقّوم دوزخ بر آنها آمیزهای از شراب سوزان خواهد بود، و باز هم رجوعشان به سوی (عذاب دایم) جهنّم است، چرا که آنها پدرانشان را در ضلالت و گمراهی یافتند، و باز از پی آنها شتابان میرفتند.»
آیتالله عابدینی ادامه داد: هر چه پیغمبران آمدند و راه درست نشان دادند، حرام و حلال را به انسان آموزش دادند اما به گوش کافران نرفت و آنها همچنان در پی مسیر اشتباه پدران خود حرکت کردند و در نهایت در آخرت دچار عذاب و جهنم شدند.
وی در خصوص درخت زقوم بیان کرد: در آیات سروه دخان آمده: همانا درخت زقّوم جهنّم، قوت و غذای بدکاران است که آن غذا در شکمهاشان چون مس گداخته در آتش میجوشد، آن گونه که آب به روی آتش جوشان است، پس از آن آب جوشان بر سرش فرو ریزید، (و به استهزاء وی گویید: عذاب دوزخ را) بچش که تو بسیار (نزد خود) توانمند و گرامی هستی.»
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: شاید منظور باری تعالی از آیه آخر این است که قرار است انسان کریم و عزیز باشد و با کتاب خدا و پیغمبر (ص) به این عزت و کرامت دست پیدا میکند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: منافقان کسانی هستند که با کافران معامله میکنند و عزت را از آنها میطلبند در حالی که همه عزت ها از آنِ خدای متعال است.