آیت الله عابدینی در جلسه درس اخلاق حوزه علمیه: چگونه اراده الهی در اراده بنده تجلی مییابد؟
عقل دانا و اراده توانا از برکات تقوا محسوب میشوند. تقوا به انسان روشنبینی خاصی میبخشد که رهآوردهای علوم دیگر در مقابل آن ناچیز است.
تقوا به عقل معنویت، نورانیت، بصیرت و حکمت میبخشد و امام علی(ع) در باب اهمیت حکمت میفرمایند اگر کسی اندکی از حکمت نصیبش شود، برای بدست آوردن حکمت بیشتر صبر و قرارش را از دست میدهد.
امام علی(ع) حکمت مجسم است که فرمودند اگر محبت من به کوه عرضه شود آن را متلاشی میکند و این مهم یکی از معجزات تقوا است که انسان میتواند از آن بهرهمند شود.
اگر انسان قدم اول را برای رسیدن به تقوا بردارد و این اراده اولیه را در خود ایجاد کند، پس از شناخت و دستیابی اولیه به تقوا، ارادهاش نیز دو چندان تقویت میشود و او را در جهت تحصیل بیشتر تقوا سوق میدهد.
یکی از مقولههای بسیار مهم که توانایی اراده و عقل را در پی دارد، انجام واجبات دینی است و اگر انسان مقید به این معانی باشد، در حقیقت در مسیر توانایی اراده حرکت کرده است.
همین که در پی لقمه حرام نباشیم، نماز واجب را به بهترین شکل به همراه مستحبات به جای آوریم و نماز اول وقت را در مسجد اقامه کنیم، در راستای تقویت تقوا که تقویت اراده یکی از رهآوردهای آن است، گام برداشتهایم.
آن کسی که از اراده خود استفاده میکند، و دائم آن را به کار میگیرد، یقیناً در راستای تقویت اراده و فعال نگهداشتن آن گام برداشته و در نهایت چنین ارادهای دائم در حال تواناتر شدن است.
ذکر و یاد خدا، از دیگر کارهایی است که تقویت اراده انسان را به همراه دارد و البته ذکر باید با توجه بسیار بالا به حضرت حق انجام شود تا اثر معنوی بالایی داشته باشد.
منشا همه ارادهها خداست و هماهنگی با اراده خدا و اتصال به اراده باریتعالی، اراده انسان را قوی میکند و در این باب امام صادق(ع) فرمودند تقوا یعنی هر جا که خدا بخواهد تو را آنجا ببیند حضور داشته باشی و هر جا که بخواهد تو را آنجا نبیند، غائب باشی و این هماهنگی با اراده خدا، اراده انسان را قوی میکند.
دوستان صالح انسان را در مسیر تقویت تقوا یاری میدهند و در روایات آمده با بدعتگذاران هماهنگ نشوید زیرا مردم شما را از آنها میدانند و در احادیث نیز آمده دوست کسی است که وقتی او را میبینی یاد خدا در دل تو زنده شود و عملش شما را به یاد قیامت بیندازد.