امروز :
Skip to main content

 

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین با حضور در مدرسه علامه طباطبایی به سؤالات دانش‌آموزان پاسخ گفت.

 

-چرا گام دوم انقلاب همانند گام نخست محکم برداشته نشده است؟ برای بهبود این شرایط چه باید کرد؟


بخش زیادی از گام دوم انقلاب اسلامی، عملیاتی است و بخشی از آن نیز نظری است؛ یعنی هم باید آن را فهمید و هم به آن عمل کرد. امروز به گام دوم انقلاب عمل می‌کنیم و این که سردار سلیمانی سوریه را نجات داد، در یمن ایستادگی شد، آمریکایی‌ها را از عراق بیرون کردیم و این کشور را از تروریست‌ها نجات دادیم و غزه و فلسطین بر صهیونیست‌ها مسلط شده‌اند یعنی موفقیت و تحقق گام دوم در عرصه‌های سیاسی و امنیتی در منطقه. بنابراین باید بگوییم در گام دوم قدم‌هایی برداشته‌ایم ولی همچنان در بحث اقتصاد، استقلال، معنویت، اخلاق، حضور جوانان در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی و روحیه انقلابی که از ارکان و اصول گام دوم انقلاب است راه درازی داریم.

 

-نماز جمعه اعتقادی است یا سیاسی؟


نمازهای جمعه قرارگاه سیاسی، اعتقادی، اخلاقی، بصیرتی، تقوایی و ایمانی است چرا که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند نمازهای جمعه قرارگاه و قلب فرهنگی هر شهر محسوب می‌شوند و اگر به همه این ابعاد با یکدیگر نگاه کنیم، به جایگاه قرارگاه خواهیم رسید.

 

 

-آیا در دین اسلام لعن فرد یا ملتی نکوهش شده است؟ اگر شده است چرا می‌گوییم مرگ بر آمریکا؟


یک جاهایی در اسلام گفتن مرگ نکوهش شده است، مثلا اگر مرگ مسلمانان، انسان‌ها و افراد بی‌گناه خواسته شود، قابل قبول نیست و باید سلامتی آنها را از خداوند بخواهیم. نه تنها نباید مرگ آنها را بخواهیم بلکه باید هر کاری می‌توانیم انجام دهیم تا مردم صاحب سلامتی و نشاط بیشتری در زندگی شوند اما آن چیزی که مجوز داریم و باید برای آن جدی باشیم، مرگ دشمنان اسلام و دشمنان مردم است و قرآن به ما می‌گوید پیغمبر و یارانش اینگونه بودند و در آیه 29 سوره فتح فرموده «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم»، یعنی بین خودشان مهربانی حاکم بود اما با دشمن جدی برخورد می‌کردند. خداوند در آیه 129 سوره بقره می‌فرماید: «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّى لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ»، دشمنانی که قصد مقابله با شما را دارند از میان بردارید و حال که می‌گوید آنها را از میان بردارید، مرگ فرستادن به آنها کمترین چیز است.


در آیه 118 سوره آل عمران خداوند درباره بیهودگیِ گفتگو با دشمنان سخن گفته است و فرموده «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ»، (اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد از غير خودتان [دوست و] همراز مگيريد [آنان] از هيچ نابكارى در حق شما كوتاهى نمى‏ورزند آرزو دارند كه در رنج بيفتيد دشمنى از لحن و سخنشان آشكار است و آنچه در دل‌هایشان نهان مى‌دارند بزرگ‌تر است در حقيقت ما نشانه‌ها [ى دشمنى آنان] را براى شما بيان كرديم اگر تعقل كنيد). این مسائل صریحاً در قرآن مطرح شده است و آنهایی که رفتار دیگری دارند، درکی از این مطالب ندارند و یا اعتقادی به آن ندارد. قرآن می‌گوید اگر در مقابل دشمنان مذاکره می‌کنید با آنها با عصبانیت سخن بگویید و در مقابل آنها محکم بایستید.


خداوند درباره رفتاری که دشمنان با مؤمنان دارند در آیه 119 سوره آل عمران می‌فرماید «هَا أَنْتُمْ أُولَاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلَا يُحِبُّونَكُمْ وَتُؤْمِنُونَ بِالْكِتَابِ كُلِّهِ وَإِذَا لَقُوكُمْ قَالُوا آمَنَّا وَإِذَا خَلَوْا عَضُّوا عَلَيْكُمُ الْأَنَامِلَ مِنَ الْغَيْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»، (شما كسانى هستيد كه آنان را دوست داريد و [حال آنكه] آنان شما را دوست ندارند و شما به همه كتاب‌ها [ى خدا] ايمان داريد و چون با شما برخورد كنند مى‌گويند ايمان آورديم و چون [با هم] خلوت كنند از شدت خشم بر شما سر انگشتان خود را مى‌گزند بگو به خشم خود بميريد كه خداوند به راز درون دل‌ها داناست». منشور زندگی سیاسی ما قرآن است و می‌گوید با آنها اینگونه سخن بگویید و امروز نیز دشمنان جمهوری اسلامی ایران، کسانی هستند که مصداق بارز همین آیه می‌باشند و اگر در مقابل آنها محکم بایستیم، ناراحت و عصبانی می‌شوند.

 

-برای مردم آمریکا مرگ نمی‌خواهیم


شعار مرگ بر آمریکا، شعاری علیه مردم آمریکا نیست چرا که در آن کشور مسلمانان، مسیحیان و مردم زیادی زندگی می‌کنند که شعار مرگ بر آمریکا، علیه آنها نیست بلکه شعار مرگ بر آمریکا متوجه هیأت حاکمه آمریکاست، ما به آن جمعیتی از آمریکا که افسرشان عمداً هواپیمای مسافربری ایران را که همگی بی‌گناه بودند مورد هدف قرار داد و بخاطر اینکار مدال گرفت، مرگ می‌گوییم و آیا به اینها مرگ بگوییم ظلم کرده‌ایم در حقشان؟

 

 

-چرا پرچم آمریکا را آتش می‌زنیم؟


زمانی که جنبش «وال استریت» به راه افتاد، خود آمریکایی‌ها نیز به سران این کشور مرگ می‌گفتند. مثل اینکه ما ایرانی بودیم و شعار می‌دادیم «مرگ بر شاه» و خود آمریکایی‌ها نیز به این موضوع آگاه هستند. پرچم آمریکا و اسرائیل نماد ظلم و جنایت است و سفد پوست‌های مهاجر بسیاری از مردم بومی سرخ پوست و سیاه پوست آمریکایی را کشتند تا جای آن ها بنشینند. پرچم آمریکا نماد ظلم و جنایت‌های بین‌المللی است و پرچم اسرائیل نماد غصب، ظلم و جنایت است.

 

-آیا پیوند دین با سیاست کار درستی است؟


دست ما نیست که دین و سیاست را پیوند دهیم و یا از یکدیگر جدا کنیم. دین و سیاست هیچگاه از یکدیگر نمی‌توانند جدا شوند. مرحوم مدرس گفتند سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست. آیات قرآنی که دستورات دین را به ما معرفی کرده است، سیاست را نیز تعیین کرده است و این دو از یکدیگر جدا نمی‌شوند. باید متدینانه سیاسی باشیم و درواقع سیاستمدار متدین باشیم. نباید دین و قرآن را سیاسی کنیم بلکه باید سیاست را دینی و قرآنی کنیم یعنی آن چه که خدا می‌گوید.