امروز :
Skip to main content

 

جمعی از روحانیون مجموعه انتظامی استان قزوین با آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه قزوین دیدار و گفت‌وگو کردند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار جمعی از روحانیون مجموعه انتظامی استان قزوین اظهار کرد: در آیه 126 سوره بقره خدا می فرماید «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُمْ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِر»، یعنی (و (به یاد آر) هنگامی که ابراهیم عرض کرد: پروردگارا، این شهر را محل امن و آسایش قرار ده و اهلش را که ایمان به خدا و روز قیامت آورده‌اند).

وی افزود: حضرت ابراهیم (ع) با وجود اینکه هنوز شهری ساخته نشده بود، از خداوند درخواست کرد تا آنجا را شهری امن قرار بدهد. یعنی هم شهر شدن و هم امنیت را از خدا خواست و سپس درمورد معیشت مردم از خدا درخواست کرد و این مهم نشان می‌دهد امنیت از نان شب واجب‌تر است و شما پاسداران امنیت مردم هستید، شما که معمم هستید پشت سر سرمایه‌ای امنیت به حساب می‌آیید.

امام‌جمعه قزوین خاطرنشان کرد: ابراهیم (ع) گفت ثمرات را به کسانی که به خدا و روز قیامت ایمان آورده‌اند عنایت کن، خدا فرمود رزق و روزی کفار هم باید تأمین شود و امنیت آنها هم بر عهده ماست و ما نیز همین مسیر را باید دنبال کنیم و هر کافری که در شهر زندگی می‌کند بدانیم نسبت به نان و امنیت او مسئولیت داریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خدا در آیه 35 سوره ابراهیم نیز می فرماید «وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا الْبَلَدَ آمِنًا وَاجْنُبْنِي وَبَنِيَّ أَنْ نَعْبُدَ الْأَصْنَامَ»، (و (یادآر) وقتی که ابراهیم عرض کرد: پروردگارا، این شهر (مکه) را مکان امن و امان قرار ده و من و فرزندانم را از پرستش بتان دور دار).

وی افزود: در این آیه معلوم می‌شود شهری که حضرت ابراهیم (ع) درخواست می‌کرد، شکل گرفته و پس از آن باز هم امنیت را از خدای متعال درخواست می‌کند. تفاوت شهر و امنیت این است که امنیت دائم باید در جریان باشد و هر لحظه باید چشم ما مراقب حفظ آن باشد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: در آیه 40 سوره ابراهیم آمده «رَبِّ ٱجعَلنِي مُقِيمَ ٱلصَّلَوةِ وَمِن ذُرِّيَّتِي رَبَّنَا وَتَقَبَّل دُعَاءِ »، (پروردگارا مرا برپادارنده نماز قرار ده و از فرزندان من نيز پروردگارا و دعاى مرا بپذير).

امام‌جمعه قزوین اضافه کرد: معلوم می‌شود ما برای اقامه نماز هم خودمان انگیزه وافی و کافی داشته باشیم و هم چشم‌اندازی برای اقامه نماز برای آیندگانمان داشته باشیم و ایده ما این باشد زیرساخت نماز را درست کنیم تا نماز در آینده‌ها هم اقامه شود.

وی تأکید کرد: همه جای قرآن فرمود نماز باید اقامه شود و نمی‌گوید نماز بخوانید، علتش این است که در روایات آمده «الصلاة عماد الدين» و «الصلاة عمود الدين»، وقتی نماز ستون دین است، ستون فقط خواندنی نیست بلکه اقامه شدنی است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدا فرمود نماز را اقامه کنید، روایات با الهام از خدا گفته‌اند نماز باید اقامه شود، هیچ‌وقت در هیچ بیابانی ندیده‌ایم که ستون اقامه کنند، بنابراین ستون باید اقامه شود برای اینکه یک ساختمان سنگینی بارش را بر روی آن بگذارد، پس ما وقتی نماز را اقامه می‌کنیم یعنی همه دین را اقامه می‌کنیم و هر خلاف دینی اتفاق می‌افتد نماز لطمه می‌خورد و برای حفظ آن همه دین باید اقامه شود.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: در سوره آیه 45 سوره عنکبوت فرمود «اتْلُ مَا أُوحِيَ إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ وَأَقِمِ الصَّلَاةَ إِنَّ الصَّلَاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَلَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ وَاللَّهُ يَعْلَمُ مَا تَصْنَعُونَ»، یعنی (آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده است بخوان و نماز را برپا دار كه نماز از كار زشت و ناپسند باز مى دارد و قطعا ياد خدا بالاتر است و خدا مى‏ داند چه مى ‏كنيد).

وی بیان کرد: الان اگر بگویند دغدغه مشترک نیروی انتظامی، طلبه‌ها و روحانیون حل معضلات اجتماعی است و همه اینها اسم مشترکشان فساد و فحشا است، قرآن می‌گوید اگر نماز اقامه شود فحشا و منکر برطرف می‌شود، خدا نگفته اگر خوانده شود بلکه تأکید می‌کند اگر نماز اقامه شود این اتفاق می افتد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: انسان می‌تواند نماز بخواند، رشوه هم بگیرد، نماز بخواند، دروغ هم بگوید و هر خلاف دیگری هم مرتکب شود، حتی نماز خواندند و امام حسین (ع) را نیز به شهادت رساندند اما نماز وقتی اقامه شود جلوی هر خلافی را می‌گیرد و باید تفاوت نمازخواندن و اقامه نماز را به خوبی درک کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: در روایت آمده «العبارة و الاشارة و اللطائف والحقایق؛ العبارة للعوام والاشارة للخواص و اللطائف للاولیاء و الحقایق للانبیاء»، بیاییم ببینیم عبارت چیست که به عوام تعلق دارد، عبارت قرائت، روخوانی قرآن، ترتیل، تجوید، صوت، تفسیر و لغت همگی جزو عبارت محسوب می شود، یعنی اگر ما به عبارت رضایت دادیم معلوم می شود سه مرحله دیگر پیش رو داریم که باید آنها را نیز ببینیم.

وی ادامه داد: باید ببینیم عبارت چیست که به عوام تعلق دارد، عبارت هم خانواده عبور، عابر و معبر است و معلوم می شود باید از عبارت، عبور کرد، عبارت گاهی لازم و گاهی واجب است ولی در عین حال باید از آن عبور کرد و به مراتب بالاتری از انس و عمل به قرآن رسید.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: رسول اکرم (ص) فرمودند «علَيكُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماما و قائدا»، یعنی هر کاری می خواهید انجام دهید قرآن باید جلودار شما باشد و شما بر اساس دستورات قرآن حرکت کنید. مثلاً اگر کسی خلافی کرده نسبت به خلافی که کرده باید تنبیه شود و نباید طبق آیه «اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار» با او رفتار کنیم.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: هر کسی قرآن را امام و قائد خود قرار دهد، قرآن او را تا بهشت هدایت می کند چرا که مقصد قرآن بهشت است اما اگر کسی قرآن را پشت سر قرار دهد و امام خود قرار ندهد، قرآن او را تا بهشت میراند.