نماینده ولیفقیه در استان قزوین در مراسم ویژه آغاز ماه مبارک رمضان گفت: بذر تقوا در جان ما پاشیده شده است، این بذر در ماه رمضان با روزه آبیاری و نگهداری میشود و زمینه رشد و شکوفایی آن فراهم میشود.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در مراسم ویژه آغاز ماه مبارک رمضان در سپاه صاحبالامر (عج) استان قزوین با موضوع تلاوت قرآن همراه با تدبر اظهار کرد: خدای متعال در آیه 183 سوره بقره فرموده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی (اى كسانى كه ايمان آوردهايد روزه بر شما مقرر شده است همان گونه كه بر كسانى كه پيش از شما بودند مقرر شده بود باشد كه پرهيزگارى كنيد).
وی ادامه داد: اصلیترین آیه مربوط به روزه همین آیه است، این آیه بهصراحت و جدی به موضوع روزه اشاره کرده است، این آیه یک آیه مشابه هم دارد، به این صورت که خدای متعال در آیه 21 سوره بقره میفرماید «يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»، یعنی (اى مردم پروردگارتان را كه شما و كسانى را كه پيش از شما بودهاند آفريده است پرستش كنيد باشد كه به تقوا گراييد).
امام جمعه قزوین عنوان کرد: در آیه 183 بقره مخاطب خدا کسانی هستند که ایمان آوردهاند و در مورد روزه صحبت میکند، در آیه 21 این سوره مخاطب ناس هستند و بهجای روزه، موضوع عبادت مطرح شده است، پایان هر دو آیه هم به یک موضوع ختم میشود.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین بیان کرد: ناس باید مراحلی را طی کنند تا لایق روزهگرفتن شوند، ناس باید ایمان بیاورند، و مسلمان شوند، وقتی مؤمن شدند لایق روزه میشوند، عبادت دامنه بسیار گستردهای دارد؛ اما در میان عبادتها روزه عبادتی ویژه است، این عبادت ویژه روزیِ ناس نیست، وقتی ناس مراحلی را طی کرد و به ایمان رسید، آن موقع روزه روزیاش میشود.
وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیات میفرماید عبادت کنید، همانطور که پیشینیان شما عبادت میکردند، روزه بگیرید همانطور که پیشینیان شما روزه میگرفتند، باشد که پرهیزکار شوید.
آیتالله عابدینی تأکید کرد: خدای متعال فرموده در آیه 183 سوره بقره یا ایها الذین آمنوا را به کار برده است، آیا همه ما را گفته یا یک عده خاصی را مدنظر داشته است؟ رسول خدا (ص) نیز در خطبه شعبانیه فرمودند شما در ماه رمضان به مهمانی خدا دعوت شدهاید؛ آیا این یک دعوت عمومی است یا تک تک افراد را بهصورت خصوصی دعوت کرده است؟
امام جمعه قزوین تصریح کرد: باید بدانیم این دعوتها خصوصی است، یعنی تکتک ما دعوت به این ماه مبارک شدهایم، اگر این دعوت را استجابت نکنیم مؤاخذه میشویم و اگر در ماه مبارک رمضان عذر داشتیم بعداً باید آن را جبران کنیم.
وی یادآور شد: در هر دو آیه فوق معلوم میشود که عبادت عام و عبادت خاص یعنی روزه از زمان اسلام شروع نشده است، بلکه پیشینه دارد، از قدیمالایام انبیای عظام مردم را با عبادت و روزه تربیت میکردند؛ اما روزه انبیای گذشته مانند روزه دوران ما نبوده و تفاوتهایی داشته است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: روزه یک نوع عبادت است، خدای متعال در آیه 56 سوره ذاریات میفرماید «وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ»، یعنی (و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند)، هر کس به جز عبادت کاری میکند عمرش را به بطالت تلف می کند.
آیتالله عابدینی عنوان کرد: خدای متعال در آیه 36 سوره نحل میفرماید (و در حقيقت در ميان هر امتى فرستادهاى برانگيختيم تا بگويد خدا را بپرستيد و از طاغوت فريبگر بپرهيزيد پس از ايشان كسى است كه خدا او را هدايت كرده و از ايشان كسى است كه گمراهى بر او سزاوار است بنابراين در زمين بگرديد و ببينيد فرجام تكذيبكنندگان چگونه بوده است).
وی بیان کرد: خداوند میفرماید ما در هر امت پیامبری مبعوث کردیم که به مردمش بگوید عبادت کنید، بنابراین عبادت با فطرت انسان آمیخته است، این عبادت متعلق به امروز و دیروز نیست، تا آدم روی زمین بوده عبادت هم بوده است.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: شما در روی کره زمین هر کس را ببینید مشغول عبادت است، حال این فرد یا خدا را عبادت میکند یا بت، هوای نفس و طاغوت را عبادت میکند، آدمی که عبادت نکند وجود ندارد؛ اما اینکه چه کسی و چه چیزی را عبادت میکند مهم است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تأکید کرد: انبیا نیامدند اصرار کنند که عبادت کنید، انبیا آمدند گفتند همه چیز را کنار بگذارید و فقط خدا را عبادت کنید، بنابراین انبیا عبادت ما را پایهگذاری نکردند، بلکه آن را اصلاح کردند، خداوند خودش عبادت را در فطرت هر انسانی پایهگذاری کرده است، انبیا آمدند گفتند هر چیزی را که میپرستید کنار بگذارید و فقط خدای یگانه را عبادت کنید.
وی تصریح کرد: رسول خدا (ص) در خطبه شعبانیه فرمودند در ماه مبارک رمضان به ضیافت الهی دعوت شدهاید، بنابراین این دعوتنامه ماست، سند این جمله حضرت همان آیه 183 سوره بقره است.
آیتالله عابدینی یادآور شد: وقتی به جایی دعوت میشویم نوع پذیرایی را هم مینویسند، نوع پذیرایی یعنی برای مثال شام یا ناهار را هم در کارتدعوت قید میکنند، خدای متعال در آیه 183 سوره بقره نوع پذیرایی را هم نوشته و فرموده از شما با تقوا پذیرایی میکنم، یعنی گرانترین و فاخرترین پذیرایی را به شما میدهم.
امام جمعه قزوین اظهار کرد: همه پذیراییهای دنیوی و هر چه در این دنیاست، همه تمام میشوند، نابود میشوند و تاریخ مصرفشان به سر میرسد؛ اما پذیرایی خدا یعنی تقوا همیشه ماندگار است، خدای متعال در آیه 96 سوره نحل میفرماید «مَا عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَمَا عِنْدَ اللَّهِ بَاقٍ وَلَنَجْزِيَنَّ الَّذِينَ صَبَرُوا أَجْرَهُمْ بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ»، یعنی (آنچه پيش شماست تمام مىشود و آنچه پيش خداست پايدار است و قطعاً كسانى را كه شكيبايى كردند به بهتر از آنچه عمل میکردند پاداش خواهيم داد).
وی افزود: ما وقتی روزه میگیریم قرار است تقوا در جان ما شکل بگیرد، اگر تقوا در جان ما بوده، باید بعد از روزه تقویت شود، اگر تقوا در جان ما نبوده، باید ایجاد شود.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین عنوان کرد: ولایت نیز مانند عبادت همیشه بوده و هست، همه اهل ولایت هستند؛ اما اینکه ولیّشان کیست متفاوت است، ولیّ یک نفر شیطان است، ولیّ یک نفر طاغوت است، ولیّ یک نفر اطرافیانش است، یک نفر هم ولایتش به خدا میرسد.
آیتالله عابدینی بیان کرد: خدای متعال در آیه 257 سوره بقره میفرماید «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»، یعنی (خداوند سرور كسانى است كه ايمان آوردهاند آنان را از تاريكيها به سوى روشنايى به در مىبرد ولى كسانى كه كفر ورزيدهاند سرورانشان [همان عصيانگران] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكيها به در مىبرند آنان اهل آتشند كه خود در آن جاودانند).
وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 9 سوره شورا میفرماید «أَمِ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ فَاللَّهُ هُوَ الْوَلِيُّ وَهُوَ يُحْيِي الْمَوْتَى وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»، یعنی (آيا به جاى او دوستانى براى خود گرفتهاند خداست كه دوست راستين است و اوست كه مردگان را زنده مىکند و هموست كه بر هر چيزى تواناست).
امام جمعه قزوین تأکید کرد: خداوند در این آیه میفرماید؛ ولی فقط خداست، خدا ولایتش را بر پیغمبر سرایت داد، خداوند به وسیله پیغمبر ولایتش را بر امیرالمؤمنین (ع) و اولاد آن حضرت جریان داد، همان طور که در قرآن جریان داد. خداوند در آیه 196 سوره اعراف میفرماید «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»، یعنی (بىترديد سرور من آن خدايى است كه قرآن را فرو فرستاده و همو دوستدار شايستگان است).
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه فرموده ولایت از آن خداست و آن کسی که ولایتش را در ظرف این کتاب ریخت، همان خدا ولیّ شایستگان و صالحان است، یعنی آن کسی که شایستگی و صلاحیت نداشته باشد، ولایت امیرالمؤمنین (ع) و رسول خدا (ص) روزیاش نمیشود، چنین کسی در عصر غیبت هم ولایت نایب امام زمان (عج) روزیاش نمیشود.
وی یادآور شد: بنابراین مانند عبادت که همگانی، همه جایی و همیشگی است، ولایت هم همین طور است، تقوا نیز همین گونه است، خدای متعال میفرماید ما آدمی نداریم که تقوا نداشته باشد، همه آدمها تقوای اولیه را دارند، این مسئله از آیات سوره شمس مشخص میشود.
آیتالله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیات 7 و 8 سوره شمس میفرماید (سوگند به نفس و آن کس که آن را درست کرد، سپس پلیدکاری و پرهیزکاریاش را به آن الهام کرد)، بنابراین همه آدمها تقوا را میشناسند، همه از خیانت، دروغ، تهمت و همه بدیها بیزارند و از صداقت، امانتداری و درستکاری خوششان میآید، چون فطرت ما توجیه است که خوبیها خوب و بدیها بد هستند، چه کسی فطرت ما را توجیه کرده است؟ خدای متعال فطرت ما را توجیه کرده است.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: خدای متعال در آیه 183 سوره بقره میفرماید اگر روزه گرفتید، تقوایی که خدا شما را نسبت به آن توجیه کرده است، در وجود شما جان میگیرد، گویا بذر تقوا در جان ما پاشیده شده است، این بذر با روزه آبیاری و نگهداری میشود و زمینه رشد و شکوفایی آن فراهم میشود، ماه رمضان برای این منظور است، امام باقر (ع) فرمودند ماه رمضان بهار قرآن است.
وی بیان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند قرآن بهار دلهاست، یعنی قرآن بذرهای فطرت انسان را به شکوفایی میرساند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: تقوا منشاً برکات است، نظر بزرگان این است که تقوا به معنای خود نگهداری است، یعنی خود را از گناه نگه داریم، ماه رمضان میخواهد ما یله و رها نباشیم، میخواهد ما خود نگهدار باشیم، خود را مدیریت کنیم، ما امیر بر هوای نفس باشیم و اسیر هوای نفس نباشیم.
آیتالله عابدینی تأکید کرد: با تقوا بودن در ماه رمضان به معنای تمرین مدیریت در توانمندیها، استعدادها و موهبتهای الهی است، این خیلی مهم است، ماه رمضان شناسی خیلی اهمیت دارد، در این مسئله قرآنشناسی، مناجاتشناسی، دعا شناسی، شناخت لیلهالقدر و شبهای احیا و شناخت تقوا به عنوان یکی از مهمترین کلیدواژههای دینی وجود دارد، از همه مهمتر اینکه انسانشناسی در ماه مبارک رمضان بسیار جدی است، اگر بخواهیم همه این شناختها را داشته باشیم، باید ماههای رجب و شعبان را به ماه رمضان شناسی سپری کنیم.
وی تصریح کرد: بنابراین گفتیم تقوا به معنای خود نگهداری است، حال ببینیم باید خودمان را کجا نگه داریم؟ خدا نشان داده است که ما باید خودمان را در کدام نقاط نگه داریم، خداوند در آیه 172 سوره اعراف میفرماید «وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِنْ بَنِي آدَمَ مِنْ ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنْفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُوا بَلَى شَهِدْنَا أَنْ تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ»، یعنی (و هنگامى را كه پروردگارت از پشت فرزندان آدم ذريه آنان را برگرفت و ايشان را بر خودشان گواه ساخت كه آيا پروردگار شما نيستم گفتند چرا گواهى داديم تا مبادا روز قيامت بگوييد ما از اين امر غافل بوديم)، این آیه یعنی ما باید خودمان را در عقیده نگه داریم.
امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در این آیه میفرماید مگر من نگفتم من پروردگار شما هستم؟ شما هم گفتید بله ما قبول داریم، یعنی عهد و پیمان بستیم که من ربّ باشم و شما تحت نظر من باشید، بنابراین باید خود را در بندگی خدا نگه دارید، اگر هر کسی آمد خواست ربّ شما شود، شما او را پس بزنید، پای کار خدا بایستید تا آیه 30 سوره فصلت محقق شود.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه 30 سوره فصلت میفرماید «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مىآيند و مىگويند هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد).
وی عنوان کرد: همچنین ما باید خودمان را در عبادت نگه داریم، خداوند به ما میگوید مگر من با شما عهد و پیمان نبستم که شیطان را عبادت نکنید؟ فقط مرا عبادت کنید، هر عبادتی غیر از عبادت خدا، عبادت شیطان است، خدای متعال در آیات 60 و 61 سوره یس میفرماید (ای فرزندان آدم، مگر با شما عهد نکرده بودم که شیطان را نپرستید زیرا وی دشمن آشکار است، و اینکه مرا بپرستید، این است راه راست).
آیتالله عابدینی بیان کرد: در روایات داریم اگر کسی صحبت کند و آدمها تحت تأثیر صحبت او رفتارشان تغییر کند، یعنی او را عبادت میکنند، اگر صحبت او شیطانی باشد این عبادت شیطان است، اگر هم او برای خدا صحبت کند و شما هم برای خدا محتوای صحبتهای او را دنبال کنید این عبادت خداست، بنابراین ما باید خود را در منطقه عبادت و بندگی نگه داریم.
امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: همچنین ما باید خودمان را در اخلاق نگه داریم، یعنی باید خلق و خوی خود را خدایی کنیم.
وی تأکید کرد: اگر بخواهیم چند خروجی تقوا را نام ببریم، باید گفت که تقوا نردبان یقین است، درجه بالاتر اسلام، ایمان است، درجه بالاتر ایمان، تقواست، درجه بالاتر تقوا، یقین است، اگر آدم بخواهد به یقین برسد باید این مراحل را طی کند، اگر نردبان عبادت را طی کنید به یقین میرسید، این یکی از ثمرات تقواست، کمیابترین و گرانبهاترین متاع عالم هستی یقین است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین تصریح کرد: دستاورد دیگر تقوا این است که تقوا عقل را دانا و اراده را توانا میکند، هر انسانی که میخواهد موفق باشد به این دو عنصر به شدت نیاز دارد، اگر عقل دانا با اراده توانا همراه شود انسان به سرعت راه سعادت را میپیماید، اگر چنین نباشد راه سقوط و انحطاط را در پیش خواهد داشت.
آیتالله عابدینی یادآور شد: تقوا یک نسخه فردی نیست، جامعه باید متقی باشد، یعنی همگانی میشود به تقوا عمل کرد، اکثر دستورات قرآنی با کلمه جمع است، یعنی همه با هم برای تقوا قیام کنید، خدای متعال در آیه 96 سوره اعراف فرموده است «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ»، یعنی (و اگر اهل شهرها و آبادیها ایمان میآوردند و پرهیزکاری پیشه میکردند، یقیناً درهایِ برکاتی از آسمان و زمین را بر آنان میگشودیم، ولی آیات الهی و پیامبران را تکذیب کردند، ما هم آنان را به کیفر اعمالی که همواره مرتکب میشدند به عذابی سخت گرفتیم).
وی اظهار کرد: خداوند در این آیه میفرماید اگر مردم در مجتمعات انسانی به صورت جمعی برای تقوا قیام کنند ما برکات آسمانی و زمینی را به روی آنها میگشاییم، ما نیز ار خدای متعال درخواست میکنیم برکات ماه مبارک رمضان، قرآن و تقوا را در جان و روح ما جاری کند.