امروز :
Skip to main content

نماینده ولی فقیه در استان قزوین در مراسم ایام رحلت امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد که در مسجد محمد رسول الله (ص) برگزار شد، گفت: 15 خرداد حرکتی ماندگار بود.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم ایام رحلت امام خمینی (ره) و قیام خونین 15 خرداد که در مسجد محمد رسول الله (ص) قزوین برگزار شد، ضمن تسلیت ایام ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی و شهادت رئیس‌جمهور محترم و همراهان اظهار کرد: امام (ره) فرمودند من 15 خرداد را برای همیشه عزای عمومی اعلام می‌کنم، همچنین امام (ره) در این خصوص شعری نیز سروده و فرموده‌اند «روزها می‌گذرد، حادثه‌ها می‌آید/ انتظار فرج از نیمه خرداد کشم».

وی ادامه داد: امام راحل بستر و زمینه‌ای را ایجاد کرده‌اند و یک چشم‌اندازی را در این بستر و زمینه نشان دادند که بگویند 15 خرداد یک روز و یک ماجرای مقطعی نبود، بلکه یک حرکت ماندگار بود که زمینه‌ساز تحولات بزرگ جهانی و ظهور منجی عالم بشریت بود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: علت حادثه بزرگ 15 خرداد و حماسه عظیم قیام امام خمینی (ره) این بود که نشان بدهیم ما زنده‌ایم، 22 بهمن ثمره 15 خرداد است، در 15 خرداد امام (ره) قیام کردند و مردم در هر شهری با ایشان همراه شدند، در ورامین این زنده بودن و جدی بودن بیشتر نشان داده شد اما در حالت کلی در آن ایام تعداد انقلابیون آنقدر نبود که لیاقت امام (ره) را داشته باشند، زیرا همه باید بر می‌خاستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: تقریباً 15 سال طول کشید تا این اتفاق رخ داد و مردم آمدند گفتند ما آماده‌ایم، جمعیت زیادی آمادگی نشان دادند و در طول تاریخ چندین ساله از قیام 15 خرداد تا ایام پیروزی انقلاب، شکنجه‌ها، مقاومت‌ها و شهدا و استقامت‌کنندگانی که سختی و خطر را قبول کردند، گویا اینان خواستند خود را به خدا نشان بدهند که ما دیگر مردم گذشته نیستیم و خیلی برای سال 57 آماده شده‌ و لیاقت پیدا کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: همین که مردم لیاقت پیدا کردند، خدا امام (ره) را به کشور برگرداند، اکنون هم می‌گوییم ایران قیام کرد، امام (ره) آمد، اگر جهان قیام کند چه کسی خواهد آمد؟ این چشم‌انداز آینده است، اکنون دیگر باید خود را برای قیام جهانی آماده کنیم، الحمدلله هر روز گام‌های جدی در این زمینه برداشته می‌شود و تحولات عجیب و عظیم دیده می‌شود.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: 15 خرداد را می‌توان از زوایای مختلف تحلیل کرد، از نظر سیاسی باید دید در آن ایام چه شرایطی بود که این مردم طاقت و توانشان تمام شده بود و دیگر آن حاکمیت را نمی‌خواستند، از یک نظر هم می‌توان سراغ تحولات جهانی آن زمان رفت که تفکر پوسیده مادی‌گرایی به همه جا نفوذ کرده بود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: از یک جهت هم باید امام خمینی (ره) را در آیات قرآن جست‌وجو کرد، خدا راجع به همه گروه‌ها در قرآن حرف زده است، باید ببینیم ما جزو کدام یک از این گرو‌ه‌ها هستیم؟

وی یادآور شد: یکی از مصادیق بارز اخلاق و رفتار امام (ره)، آیه 269 سوره بقره است، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ»، یعنی (حکمت را به هر کس بخواهد می‌دهد، و آنکه به او حکمت داده شود، بی‌تردید او را خیر فراوانی داده‌اند، و جز صاحبان خرد، کسی متذکّر نمی‌شود).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید هر کس را که بخواهم به او حکمت می‌دهم و به هر کس که حکمت بدهم، خیر کثیر می‌دهم؛ خدا همه دنیا را متاع قلیل می‌نامد، اما حکمت را خیر کثیر می‌داند و می‌فرماید به هر کس بخواهم این خیر کثیر را می‌دهم.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: روایات این آیه را توضیح می‌دهند، در چند روایت آمده هر کس چهل شبانه‌روز خودش را برای خدا خالص کند، چشمه‌های حکمت در قلبش به جوشش در می‌آیند و بر زبانش جاری می‌شوند.

وی بیان کرد: آنچه ما از زبان امام (ره) می‌شنیدیم حکمت بود، امام راحل برخی از کتاب‌هایشان را قبل از سال 42 نوشته بودند، امام (ره) این کتاب‌ها را در جوانی نوشته‌اند، اکنون اگر فضلای حوزه بخواهند این کتب را بخوانند باید پای درس استاد بروند تا متوجه منظور امام (ره) شوند، این به معنای حکمت در کلام امام (ره) است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: مرحوم سید جلال آشتیانی از چهره‌های بسیار برجسته حکمت و فلسفه هستند، این بزرگوار سال 43 کتابشان چاپ شده است، در کتابی که راجع به فلاسفه و حکمای آن زمانه است، نوشته‌اند حاج‌آقا روح‌الله در فهم حکمت متعالیه، قریحه‌ای مخصوص دارد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امام (ره) در تمام عمرش خودش را برای خدا خلاص کرد، خدا هم فهم و حکمت را در وجود او به جوشش در آورد.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های شخصیتی امام خمینی (ره) این بود که ایشان به معنای واقعی کلمه بنده خدا بود، ایشان روی این کلمه بندگی خدا در مطالب و معارفشان و در کل زندگی‌شان اصرار داشتند، در اوایل دفاع مقدس یک کنگره بین‌المللی برای نهج‌البلاغه برگزار شده بود، وقتی نوبت امام (ره) شد که بیانیه خود را در این کنگره قرائت کند، به همه دانشمندان داخلی و خارجی حاضر در آنجا گفت فکر نکنید چند کلمه راجع به امیرالمؤمنین (ع) و نهج‌البلاغه گفتید، این همه شناخت از علی (ع) و نهج‌البلاغه است، در انتها هم گفت ما آنقدر می‌توانیم بگوییم که علی (ع) عبدالله بود و پرورش‌یافته عبدالله اعظم، یعنی رسول اکرم (ص) بود.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: این موضوع بندگی و عبودیت در زندگی امام (ره) بسیار پررنگ بود، ایشان زمانی که در نجف بودند همیشه با حرم امیرالمؤمنین (ع) ارتباط داشتند، وقتی هم در قم بودند به حضرت معصومه (س) همین نگاه را داشتند، اگر بخواهیم در این عالم یک ولایتمدار بزرگ معرفی کنیم، آن امام (ره) بود، همین ولایتمداری ایشان بود که باعث شد برای اقامه ولایت قیام کنند و ولایت را برای ما جا انداخت.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدای متعال در آیه 257 سوره بقره می‌فرماید «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»، یعنی (خداوند سرور كسانى است كه ايمان آورده‏‌اند آنان را از تاريكي‌ها به سوى روشنايى به در مى‌‏برد ولی كسانى كه كفر ورزيده‏‌اند سرورانشان [همان عصيانگران] طاغوتند كه آنان را از روشنايى به سوى تاريكي‌ها به در مى‌‏برند آنان اهل آتشند كه خود در آن جاودانند).

وی عنوان کرد: امام خمینی (ره) در اقامه این آیه سهم بسزایی دارند، ایشان بود که آمد کشورهایی را از ظلمات طاغوت و سیطره شیطان و آمریکا نجات داد، مقاومت اسلامی که اکنون با رهبری‌های رهبر حکیم انقلاب هر روز جان تازه‌ای می‌گیرد، ثمرات ولایت و امامت دینی است که امام راحل آن را برنامه‌ریزی کردند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام (ره) این گونه پای کار تحقق عملی دین بودند، عنصر مشترکی که شیعه، سنی و پیروان کتاب‌های آسمانی را با هم یکی کرد، عنصر عبودیت و بندگی در امام (ره) بود.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب یکی از روزنامه‌ها نامه‌ای را از یک کشاورز روستایی مسیحی در کشورهای اروپایی چاپ کرده بود که آن کشاورز روستایی خطاب به امام (ره) نوشته بود اماما من چهره ملکوتی حضرت مسیح (ع) را در سیمای شما می‌بینم، مقاومت کنید که پیروز هستید.

وی تأکید کرد: این مسیحی از کانال عبادت و بندگی با امام (ره) آشنا شده بود، همان چیزی که قرآن هم در آیه 82 سوره مائده بیان می‌کند، خدای متعال در این آیه می‌فرماید (یقیناً سرسخت‌ترین مردم را در کینه و دشمنی نسبت به مؤمنان، یهودیان و مشرکان خواهی یافت. و البته نزدیک‌ترینشان را در دوستی با مؤمنان، کسانی می‌یابی که گفتند ما نصرانی هستیم. این واقعیت برای آن است که گروهی از آنان کشیشان دانشمند و عابدان خدا ترس‌اند، و آنان در پیروی از حق تکبّر نمی‌کنند).

امام جمعه قزوین تصریح کرد: فرق بین یهود و مسیح در این آیه به زیبایی دیده می‌شود، این عبودیت و بندگی فرق بین این دو را به وجود می‌آورد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: اگر بخواهیم امام (ره) را در قرآن جست‌وجو کنیم، به آیه 30 سوره فصلت می‌رسیم، خدای متعال در این آیه می‌فرماید «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى‌‏آيند و مى‏‌گويند هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد).

وی اظهار کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که گفتند آفریدگار ما فقط خداست و در همه نوسانات زندگی پای این حرف ایستادند، این‌ها به یک مقام و موقعیتی می‌رسند که فرشتگان در جان این‌ها نازل می‌شوند و به آن‌ها می‌گویند نترسید و غمگین نباشید و وعده بهشت را به آن‌ها می‌دهند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: همان طور که فرشتگان در دل آدم‌ها نازل می‌شوند، شیاطین هم در دل برخی‌ها نازل می‌شوند، خدای متعال در آیات 221 و 222 سوره شعراء می‌فرماید شیاطین بر دل هر دروغگوی گنهکاری فرود می‌آیند؛ واضح‌ترین مصداق دروغگویان گناهکار، منافقین هستند، شیطان کم‌کم در دل این‌ها نازل می‌شود، سپس خودشان تبدیل به شیطان می‌شوند، خدای متعال در آیه 175 سوره آل‌عمران نعیم بن مسعود اشجعی را شیطان معرفی کرده است.

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در آیه 13 سوره احقاف می‌فرماید «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»، یعنی (محققاً كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند بيمى بر آنان نيست و غمگين نخواهند شد).

وی خاطرنشان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که فرشتگان بر دل آن‌ها نازل می‌شوند، هیچ ترس، نگرانی، غم، غصه و ناامیدی در وجودشان راه پیدا نمی‌کند، این‌ها آدم‌های خاصی هستند که لیاقت نزول فرشتگان در قلبشان را دارند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های امام خمینی (ره) این بود که بخاطر اینکه در راه خدا استقامت ورزید، تبدیل به کسی شد که فرشتگان در جان مبارکش رفت‌وآمد می‌کردند، به همین دلیل بود که با یقین قلبی گفت ای شاه، من تو را از این مملکت بیرون می‌کنم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های امام (ره) این بود که ایشان عالم ربانی بودند، آنقدر «ربنا» در زندگی‌شان جریان داشت که به معنای واقعی عالم ربانی شدند، وقتی خرمشهر آزاد شد، امام (ره) فرمود خدا خرمشهر را آزاد کرد، یعنی ایشان فقط ربّ را می‌دید.

وی یادآور شد: ربانی بودن امام خمینی (ره) باعث شد همه چیز را در خدا می‌دید، مردم را هم تجلی خدا می‌دید، در عملیات فتح‌المبین وقتی پیروز شدیم در پیامی به رزمندگان اسلام فرمود من دست و بازوی شما را که دست خدا بالای آن است می‌بوسم و بر این بوسه افتخار می‌کنم، یعنی این را هم به خدا ربط داد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه خطاب به کمیل‌بن‌زیاد فرمود این دل‌ها ظرف‌های آدم‌ها هستند، هر کسی دل، جان و روحش ظرف شخصیت اوست، بهترین ظرف‌ها آن است که گنجایش بیشتری داشته باشد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خدا به محض اینکه به موسی (ع) مأموریت داد و فرمود به سوی فرعون برو، زیرا او طغیان کرده است، موسی (ع) فرمود به من ظرفیت و شرح صدر بده تا بتوانم این مأموریت مهم را انجام بدهم، وقتی نوبت به پیامبر (ص) رسید، بدون اینکه آن حضرت درخواستی داشته باشد، خدا به آن حضرت فرمود ما به تو شرح صدر دادیم.

وی بیان کرد: بنابراین شرح صدر یکی از مسائل مهمی است که این ظرفیت در امام (ره) هم بود، امیرالمؤمنین (ع) در ادامه به کمیل فرمود این‌هایی که به تو می‌گویم را خوب حفظ کن و نگه دار، مردم سه دسته هستند، یک دسته عالم ربانی هستند، دسته دوم شوق علوم ربانی را دارند، دسته سوم همج رعاع یعنی حزب باد هستند.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: امام (ره) به معنای واقعی کلمه اهل ذکر بود، قرآن راجع به ذکر در آیه 124 سوره طه می‌فرماید «وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى»، خدای متعال در این آیه می‌فرماید هر کس با من در ارتباط نباشد، این آدم در زندگی مشقت باری خواهد بود، ناامید است، نشاط و آرامش ندارد، می‌ترسد و احساس امنیت نمی‌کند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: نماز برای ذکر است، نماز جمعه برای ذکر است، خداوند به ما می‌گوید ذکر کثیر بگویید، صبح و شب به یاد خدا باشید، موسی (ع) پس از اینکه خدا به او مأموریت داد تا نزد فرعون برود، درخواست‌هایی از خدا داشت، در انتها هم گفت خدایا می‌دانی چرا اینقدر از تو درخواست دارم؟ چون قصدم این است همه جای عالم نام و یاد تو باشد.

وی تصریح کرد: امام (ره) هم فرمود ما انقلابمان را به همه جهان صادر می‌کنیم، انقلاب به معنای دین و ذکر خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: حج نیز یکی دیگر از عبادات است، خدای متعال می‌فرماید وقتی حج را به جا آوردید، ذکر در وجود شما جان گرفته است، قدرش را بدانید.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خدای متعال در آیه 28 سوره رعد فرموده «الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، یعنی (همان كسانى كه ايمان آورده‏‌اند و دلهايشان به ياد خدا آرام مى‏‌گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دلها آرامش مى‏‌يابد).

وی عنوان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید با یاد خدا دل‌ها آرامش پیدا می‌کند، اگر فکر می‌کنیم هر چیزی غیر از این به ما آرامش می دهد، اشتباه است و آن چیز جز استرس و اضطراب بر ما نمی‌افزاید اما ذکر به ما آرامش می‌دهد، جامعه‌ای که در آن ذکر باشد جامعه باآرامشی خواهد بود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: وقتی آدم اهل ذکر شد، خدا هم خیلی او را تحویل می‌گیرد، وقتی مؤمن درجات ایمانی خود را بالا می‌برد، اهل ذکر می‌شود، وقتی اهل ذکر شد، اهل طمأنینه می‌شود، وقتی اهل طمأنینه شد خدا به او می‌گوید «یا ایتها النفس المطمئنه»، یعنی برای او شأن ویژه قائل می‌شود و او را جزو مؤمنین خاص قرار می‌دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: این لفظ به امام (ره) هم تعلق می‌گیرد، امام (ره) در وصیت‌نامه‌شان نوشتند با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از میان شما می‌روم، خدا درجات امام (ره) را بیفزاید، ملت ما و همه ملت‌های دیگر (حتی غیرمسلمان‌ها) شاگردان امام (ره) شدند، مقاومت اسلامی نیز از برکات وجودی امام (ره) است.