امروز :
Skip to main content

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین: مدیران حوزه رفتاری کریمانه با طلاب داشته باشند/ حوزه‌های علمیه استان بر اساس نقشه قرآن عمل کنند/ با شعاردادن مشکلات کشور حل نخواهد شد/ رفع مشکلات کشور در گرو "اقدام" و "عمل" در همه زمینه‌هاست

 

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این که مشکلات کشور با شعار دادن حل نخواهند شد، گفت: رفع مشکلات کشور در گرو "اقدام" و "عمل" در همه زمینه‌هاست.

 

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در دیدار جمعی از مدیران حوزه علمیه استان قزوین با بیان این‌که رهبری در باب حوزه‌های علمیه مطالبات جدی دارند و باید در راستای فرمایشات ایشان حرکت کنیم، اظهار کرد: باید تلاش کنیم تا با الگوبرداری از حوزه‌های علمیه موفق که استقلال یکی از رمزهای موفقیت آن‌هاست، با سرعت در مسیر توسعه و پیشرفت قرار بگیریم.

 

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم به توسعه و پیشرفت دست پیدا کنیم باید پایه و زمینه آن را خودمان فراهم و تعریف کنیم و تجربیات دیگران نیز در ظرف آماده به ما کمک خواهد کرد.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به موفقیت‌های مدرسه علمیه مرند، تشریح کرد: یکی از دلایل موفقیت این مدرسه خوداتکایی به توانایی‌ها و امکانات خودشان است و با این کار توانسته‌اند تحول آفرین باشند و قدم‌های خوبی بردارند.

 

امام‌جمعه قزوین ادامه داد: باید بر توانمندی‌های اساتید، مدیران، روحانیون و طلاب تأکید داشته باشیم و همه آن‌ها را به کار بگیریم تا حوزه‌های علمیه استان با سرعت پیشرفت کنند و بتوانند اثرگذار باشند.

 

 

وی کرامت مداری را یکی از وظایف اساسی مدیران و مسئولان حوزه‌های علمیه در قبال طلاب دانست و افزود: نباید به گونه‌ای با طلبه‌ها رفتار شوند که به ناچار آن‌ها را پذیرفته‌ایم و باید با طلبه‌ها با کرامت و عزتمندانه رفتار شود تا این رفتار اسلامی در حوزه‌ها نهادینه شود.

 

آیت‌الله عابدینی با بیان این‌که همه مدیران و مسئولان حوزه، خادمان طلبه‌ها هستند، خاطرنشان کرد: اگر این منش و رفتار در میان مدیران و مسئولان حوزه‌ها جاری شود و طلبه حقیقتاً مسئولان حوزه را در خدمتگزاری خود ببیند، بسیاری از مشکلات این عرصه برطرف می‌شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: اگر طلبه‌ها رفتاری کریمانه و توأم با عزت از مدیران و مسئولان حوزه نبینند، خودشان را فردی اضافه در جامعه می‌بینند و با این طلبه‌ها و مدیران هیچ کاری پیش نخواهد رفت و اهداف اسلامی و منویات رهبری هرگز محقق نخواهد شد.

 

وی بیان کرد: اگر بخواهیم شش دانگِ کارهایی که در حوزه‌های علمیه موفق انجام شده است را در حوزه‌های علمیه استان اجرایی کنیم، هرگز موفق نخواهیم بود و باید زیربنا و فضای پیشرفت را ابتدا با استفاده از امکانات و توانمندی‌های خودمان فراهم نماییم.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان قزوین با تأکید بر این که باید خودمان و کارمان را با قرآن و روایات محک بزنیم، اضافه کرد: باید ببینیم که آن‌ها از ما چه انتظاری دارند و اگر انتظارات رهبری، امام و مراجع را مطرح می‌کنیم به این خاطر است که آن‌ها هم بر اساس قرآن و روایات انتظاراتشان را مطرح می‌کنند.

 

 

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: باید ببینیم آیا حوزه‌های علمیه ما بر اساس تأکیدات قرآن کار می‌کنند؟ اگر این‌گونه است که باید خدا را شکر کنیم اما اگر این‌گونه نیستیم تلاش کنیم در راستای تأکیدات و سفارشات قرآن قرار بگیریم و با آن‌ها خودمان را تطبیق دهیم.

 

وی با بیان این‌که با شعار دادن مشکلات حل نخواهند شد، یادآور شد: شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" مطرح شده، به خوبی بیان کننده آن است که با شعار مشکلات اقتصادی کشور حل نمی‌شود و مردم باید در سفره‌هایشان حل مشکلات را مشاهده کنند.

 

آیت‌الله عابدینی ادامه داد: تا زمانی که نگاهمان این‌گونه باشد که برای حل مشکلات باید دستمان را به سمت بیگانگان دراز کنیم تا آن‌ها به ما رحم کنند و تحریم‌ها را بردارند، به مسیر اشتباهی رفته‌ایم چرا که اگر آن‌ها متوجه این رفتار ما شوند ظلم‌هایشان بیشتر خواهد شد.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که در حل مشکلات حوزه‌ها باید "اقدام و عمل" را اصل و نقشه راه قرار دهیم، افزود: همان‌گونه که با شعار دادن مشکلات اقتصادی برطرف نمی‌شود، مشکلات حوزه‌ها هم برطرف نخواهد شد و امروز زمان اقدام و عمل است و باید دستورات قرآنی را حقیقتاً در حوزه‌ها مشاهده کرد.

 

 

وی "عمل به نقشه قرآن" را وظیفه حوزه‌های علمیه استان دانست و خاطرنشان کرد: خدا برای پرورش انسان در قرآن نقشه دارد و اصولاً ما انسان‌ها بر اساس نقشه زندگی نمی‌کنیم و باید تلاش کنیم تا برای رسیدن به رشد و بالندگی که مد نظر خدای متعال است، بر اساس نقشه قرآن زندگی کنیم.

 

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که اگر بر اساس نقشه قرآن زندگی نکنیم، زندگی کورکورانه خواهیم داشت، یادآور شد: باید مدیران، اساتید و طلبه‌ها بر اساس نقشه قرآن زندگی کنند تا به جایگاه واقعی خود دست پیدا کنند.

 

آیت‌الله عابدینی کپی برداری از حوزه‌های علمیه موفق را کاری اشتباه دانست و گفت: یکی از علل موفقیت حوزه‌های علمیه، استقلال آن‌ها بوده و ما باید از آن‌ها استقلال و روی پای خود ایستادن را فرابگیریم.

 

 

در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی عباسی گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه‌های علمیه استان ارائه کرد و مدیران مدارس هم گزارشی از برنامه‌های مدارس علمیه ارائه کردند.