امروز :
Skip to main content

 

 

 نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در تفسیر سوره «ملک» به بیان چگونگی بهره‌مند شدن انسان از برکات الهی پرداخت.

 

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در امامزاده اسماعیل (ع) برگزار می‌شود، به ادامه تفسیر سوره مبارکه «ملک» پرداخت و با بیان این‌که دو نوع نگاه در جهان وجود دارد اظهار کرد: یک نگاه، نگاه ملحدانه و بر اساس کفر، بی‌دینی، جهل، نادانی و بدبینی است و ریشه در عقیده، ایمان، وحی و خدا ندارد.

 

نگاه آکنده از ایمان و عقیده

وی به تشریح نگاه آکنده از ایمان و عقیده پرداخت و ادامه داد: نگاه دیگر ریشه در ایمان دارد و با عقیده آمیخته است و این نگاهِ توام با ایمان و عقیده، با نگاهی که در راستای عقیده و ایمان قرار ندارد، تفاوت مبنایی دارد.

 

امام‌جمعه قزوین تأکید کرد: نگاهی که با عقیده کاری ندارد در مشکلات زندگی دست و پا می‌زند، عالم را عالم بدبختی و گرفتاری و پایان عالم را مرگ انسان می‌داند و بر این باور است که این روزگار است که ما را نابود می‌کند و به «موت» که محیا شدن برای زندگی دیگر است، اعتقادی ندارد و این موضوع عین بدبینی است.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که مؤمنان معتقدند این عالم صاحب دارد و صاحبش خدای حکیم، رئوف، کریم، عالم و خبیر است، افزود: خدای متعال با بیان آیه «وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِکْرِی فَإِنَّ لَهُ مَعِیشَةً ضَنکًا»؛ می‌فرماید: آن‌هایی که با نام، یاد، دین و کتاب ما زندگی نمی‌کنند، زندگی خفقان آلود، سخت و طاقت فرسا و همراه با استرس، اضطراب، نگرانی، ناامیدی و تشویش دارند.

 

وی ادامه داد: آن‌هایی که با نام و یاد خدا زندگی می‌کنند و زندگیشان با برکت آمیخته شده، راحت، امیدوار، خوش بین و مؤمن هستند و آن‌ها مصداق بارز آیه شریفه «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم به ذکر اللّهِ أَلاَ به ذکر اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ»، یعنی «آنان که ایمان آورده‌اند و دلهایشان به یاد خدا آرامش می‌یابد آگاه باشید که دلها به یاد خدا آرامش می‌یابد»، هستند.

 

رییس شورای حوزه علمیه استان قزوین یادآور شد: انسان مؤمن جهان را آکنده از برکات الهی و کافر جهان را آکنده از پلیدی، بی نظمی و به هم ریختگی می‌بیند.

 

عالم جلوه برکات الهی

این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: خدای متعال درباره این که این جهان پادشاه و صاحب دارد می‌فرماید: «وَتَبَارَکَ الَّذِی لَهُ مُلْکُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» یعنی: منشأ برکات است، آن کسی که پادشاه این عالم است و همه این عالم درید قدرت او قرار دارد و به ما می‌فهماند که کل عالم هستی نمایشگاه برکات الهی است.

 

وی به آیه دیگر در این خصوص اشاره و تصریح کرد: خداوند در بخشی از آیه 54 سوره اعراف فرموده: «أَلاَ لَهُ الْخَلْقُ وَالأَمْرُ تَبَارَکَ اللّهُ رَبُّ الْعَالَمِینَ» یعنی: هم خلق و هم امر، متعلق به خدای متعال است و همه در اختیار اوست و او منشأ همه برکات الهی است.

 

آیت‌الله عابدینی در خصوص خلق و امر که در این آیه به آن اشاره شده است، افزود: در خصوص عالم امر گفته می‌شود که خداوند به یک باره گفت کن فیکون. عالم خلق هم به معنای تدریجی بودن است و در معنای دیگر خلق به معنای قوانین و نظامات حاکم بر عالم و امر به معنای مادی بودن عالم است و همه این‌ها جلوه برکات الهی می‌باشد.

 

انسان مجلای برکات الهی

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند متعال درخصوص انسان می‌فرماید: «ثُمَّ أَنشَأْنَاهُ خَلْقًا آخَرَ فَتَبَارَکَ اللَّهُ أَحْسَنُ الْخَالِقِینَ» یعنی ای انسان سهمیه تو در آفریده‌های خدا در خلقت و آفرینش محفوظ است و جسم، روح و خود انسان مجلای برکات الهی است و تو موجودی هستی که خدا برای نمایش برکاتش تو را خلق کرده است.

 

خالق قرآن منشأ برکات الهی

وی در خصوص برکت در قرآن، به آیه اول سوره فرقان اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند در قرآن می‌فرماید: «تَبَارَکَ الَّذِی نَزَّلَ الْفُرْقَانَ عَلَی عَبْدِهِ لِیَکُونَ لِلْعَالَمِینَ نَذِیرًا»، کسی که قرآن را نازل کرده، منشأ برکات است و خدای متعال از طریق این کتاب برکات را روزی انسان می‌کند و هر چه انسان بیشتر با قرآن مرتبط باشد، صاحب برکات بیشتر می‌شود.

 

آسمان‌ها منشأ برکات الهی

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که موجودیت آسمان‌ها منشأ برکات الهی هستند خاطرنشان کرد: اگر اهل قری یعنی مجتمعات انسانی که در شهر و روستا زندگی می‌کنند، بر اساس تقوا، عدالت و قسط زندگی کنند و شرک نورزند و مرتکب گناه نشوند، برکات الهی از آسمان و زمین به روی آن‌ها گشوده می‌شود و این مهم نشان می‌دهد همه ذرات عالم برای انسان حامل برکت است.

 

همه عالم اسماء الله است

رییس شورای حوزه علمیه استان قزوین با اشاره به این‌که همه عالم اسماء الله است و در جایی ممکن است اسم مهر خدا و در جایی دیگر اسم قهر خدا بیان شده باشد، اظهار کرد: در قیامت مؤمن اسم جمال خدا را ملاقات می‌کند، مشمول مهر خدا می‌شود و نمایشگاهش بهشت است و کافر اسم جلال خدا را ملاقات می‌کند، مشمول قهر خدا می‌شود و نمایشگاهش جهنم است.

 

این مفسر قرآن کریم با بیان این‌که تمام عالم بستر میزبانی است، تصریح کرد: خدای متعال میزبان و انسان مهمان است و خدای متعال انسان را در عالمی آورده که از هر منظری به آن نگاه شود، مملو از برکات الهی است؛ هر چند جنبه‌های برکت باید به خوبی درک شود تا عقل، کتاب، مسجد، زندگی، فرزند و علم شامل برکت شود.