امروز :
Skip to main content

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: حرمت تخریب محیط‌زیست، کمتر از قضا شدن نماز و روزه نیست چرا که از بین رفتن آن فرصت ادای فرایض دینی را از میان می‌برد.

 

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی امروز در همایش بین‌المللی محیط‌زیست و حیات‌وحش ایران که در تالار شهر قزوین برگزار شد، اظهار کرد: خدای متعال در قرآن برای محیط‌زیست، فضایی را ترسیم کرده که در آرزوهای ما وجود دارد و اگر با نگاه قرآنی در این حوزه هماهنگ باشیم، محیط‌زیست، جنگل‌ها، دریاها و حیوانات را هیچ خطری تهدید نخواهد کرد.

 

وی تصریح کرد: خدای متعال زیباترین تصویر را از محیط‌زیست به ما ارائه کرده و هر چه زیبایی در عالم وجود دارد از آنِ خدای متعال است و هر کجا ضعف و کاستی در محیط‌زیست دیده می‌شود، مربوط به اقدامات نادرست انسان است.

 

 

امام‌جمعه قزوین با تأکید بر این‌که خداوند حلال و حرام را برای حفظ سلامتی انسان مقرر کرده، خاطرنشان کرد: هر بیماری و ضعفی که بر انسان وارد می‌شود، به دلیل عدم رعایت حلال و حرام است و ضروری است نسبت به دستورات خدای متعال حساسیت کامل داشته باشیم تا سلامت جامعه تضمین شود.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که 8 هزار گونه گیاهی در استان قزوین وجود دارد که 4 هزار آن در معرض انقراض قرار دارند و از این تعداد هزار گونه منحصر به فرد است، یادآور شد: برای حفظ گونه‌های گیاهی استان، باید نگاه دقیق‌تری نسبت به مسائل زیست‌محیطی داشته باشیم و از مصرف بی‌رویه آب و آلوده کردن هوا پرهیز کنیم.

 

وی با تأکید بر این‌که سلامت محیط‌زیست، وابسته به آب و هوا است و ریزگردها هشداری برای در خطر بودن محیط‌زیست است، تصریح کرد: وقتی محیط‌زیست دچار تخریب شود، چشمه‌ها، پرندگان و حیوانات از میان می‌روند و امروز هم دسترسی به آب برای جانوران و پرندگان بسیار سخت شده و این مهم بیان کننده آن است که در این حوزه با بحران مواجه هستیم.

 

 

آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: در فقه و مسائل فردیِ نماز، روزه و حج کارهای زیادی انجام و ریزه کاری‌ها تبیین شده و ای‌کاش فقه در این حوزه هم ورود پیدا کند و به تشریح و تبیین آثار تخریب محیط‌زیست بر اعمال فردی انسان بپردازد.

 

امام‌جمعه قزوین افزود: تخریب محیط‌زیست حرمتش کمتر از قضا شدن نماز و روزه نیست، چرا که از بین رفتن آن فرصت ادای فرایض دینی را از میان می‌برد.

 

وی تأکید کرد: در نگاه اسلامی حفظ محیط‌زیست، کاشتن نهال و آب دادن به آن‌ها از ثواب زیادی برخوردار است و حتی در نگاه اسلامی نباید اجازه دهیم حیوانات، از هر نوعی تشنه بمانند و باید شرایط زندگی طبیعی را برای آن‌ها فراهم کنیم.