حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان قزوین اظهار داشت: پاسخ ها در مورد معنای امر به معروف و نهی از منکر متفاوت است؛ عده ای امر به معروف را گفتن مسائل اخلاقی با جدیت و شدت می دانند و عده ای دیگر صحبت و ارشاد، با رویکرد نرمش و تعاملی را بیان می کنند.
وی در این خصوص ادامه داد: مسئولان امر باید در خصوص نحوه اجرای امر به معروف و نهی از منکربه جمع بندی برسند و راهکار عملی باید مورد پسند قوانین اسلام باشد و نباید بر اساس سلایق مسئولان عمل شود چرا کهاگر اینگونه شود اجرای امر به معروف و نهی از منکر به افراط و تفریط کشیده می شود.
افراد جامعه نسبت به هم چشم ناظر و دلسوز باشند
امام جمعه قزوین بیان کرد:برای جلوگیری از خطا و اشتباه در جامعه یک شیوه در غرب وجود دارد که با استفاده از تکنولوژی مردم را کنترل می کنند و اگر تکیه ما بر این روش باشد کنترل جامعه پادگانی خواهد شد و نگاه اسلام و دین بر خلاف این شیوه است و آنچه که اسلام برای ما تدارک دیده و با کرامت انسانی هم همخوانی دارد این است که همه افراد جامعه نسبت به هم چشم ناظر و دلسوز باشند.
این مقام مسئول تأکید کرد: باید جایگاه هندسی و مهندسی شده هر موضوعی از موضوعات دینی را پیدا کنیم و جایگاه آن را در نقشه دین مشخص نماییم و جایگاه امر به معروف را در این نقشه ترسیم نماییم.
وی گفت: خداوند متعال انسان ها را به گونه ای آفریده است که نباید به حیطه اختیارشان آسیب وارد شود و باید راحت و آزاد باشند اما در عین حال اصول اخلاقی و انسانی را نیز باید رعایت کنندو این اصلی مهمی است که در اسلام وجود دارد.
بهره مندی از تقواسالم زیستن در جامعه را تضمین می کند
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطر نشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر انزجار قلبی نسبت به منکر است؛ یعنی آدمی سلامت نفسی داشته باشد که وقتی منکر را دید بی تفاوت به آن نباشد؛ مرحله بعدی تذکر لسانی اقدامات عملیاتی است و گاهی مسئولان با انجام وظایف اصلی خود می توانند از بدی های جامعه جلوگیری کنند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین با اشاره به اینکه هر کس با خدا ارتباط و اتصال برقرار کند راه صحیح را پیدا کرده است، اظهار داشت:خداوند متعال در سوره آل عمران روش مهندسی شده امر به معروف را نشان می دهد و در آیه 101 نحوه انزجار قلبی از منکر، آیه 103 نحوه ورود به جمع و جامعه و در آیه 102 راهکارهایی ارائه شده که اگر اجرایی شود می توان براحتی وارد اجتماع شد را مطرح کرده کهآن راهکار مهم تقوا و تسلیم است.
تقوا خود را در ریشه ها و رشته ها حفظ کردن است
وی تصریح کرد: معنای تقوا ترس و پرهیز نیست و اگر انسان خود را در جایگاه چینش شده خدایی قرار داد و در مسیر اعتقادات اصیل و واقعی اسلام قرار گرفت به معنای حقیقی تقوا رسیده است؛اگر انسان خود را در ریشه ها که همان عهد الهی، عهد عبادی و عهد اخلاقی است و رشته ها یعنی در مسیر نماز، قرآن و اهل بیت و ذکر و هرآنچه که انسان را به خداوند متصل می کند، حفظ کند در مسیر تقوا قرار گرفته است.
امام جمعه قزوین با شاره به اینکه بسیاری از بدی ها به دلیل نادیده گرفته شدن عهد الهی، عهد عبادی و عهد اخلاقیصورت می گیرد، بیان کرد: تقوا ملتزم بودن به عبادت و ربوبیت خداوند است و همه خوبی ها و بدی ها از سوی خداوند متعال به انسان الهام می شود.
ندانستن و نتوانستن موجبات انحراف و بدبختی را فراهم می آورد
وی تأکید کرد: ندانستن و نتوانستن موجبات انحراف و بدبختی را برای انسان به همراه می آورد و هر کسی به جایی رسیده است با بهره گیری از این دوعنصر دانستن و توانستن است و انسان با بهره گیری از تقوا به دانایی و توانایی دست پیدا می کند و از انحراف و بدبختی دور می ماند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینییادآور شد: کسانیکه از تقوای الهی بهره مند هستند، اهل بصیرت می شوند و از هر نوع انحرافی به دور می مانند و این نکته مهم زمینه ورود اثرگذارانسان به جامعه است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین پس از بیان ویژگی های انسان متقی خاطرنشان کرد: پس از ترسیم ویژگی های انسان متقی، نقشه جایگاه هندسی امر به معروف و نهی از منکر در مجموعه نظامات دینی مطرح است و برخی ها به این امر مهم توجهی ندارند و هرگز برای خود و جامعه دلسوزی نمی کنند که این عده در گروه منافقان قرار دارند.
وی گفت: مردم در جامعه ایمانی نباید کارشان به جایی برسد که مانند جوامع منافق زندگی کنند و کاری به یکدیگر نداشته باشند؛ افرادی که در یک جامعه ایمانی زندگی می کنند نسبت به یکدیگر احساس مسئولیت می کنند و اگر احساس کنند فردی از جامعه آنها به انحراف و بیراهه می رود به وی ایراد می گیرند و اینها همه از سر دلسوزی است.
ولایت فقیه در امتداد ولایت پیغمبر(ص)و ائمه اطهار(ع) قرار دارد
امام جمعه قزوین اظهار داشت: مؤمنان هر کدام نسبت به دیگری احساس ولایت دارد هم ولایت دهی و هم ولایت پذیری و ولایت خداوند در رأس همه ولایت ها قرار دارد؛ولایت پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(سلام الله علیها) ولایت غیر خدا نیست و تجلی ولایت الهی است؛ ولایت فقیه هم در امتداد ولایت پیغمبر(ص)، ائمه اطهار (سلام الله علیها) قرار دارد که ولایت خداوند در رأس آن قرار دارد.
این مقام مسئول تصریح کرد: ما در امتداد به ولایت توحیدی خدا منتهی می شویم و در قاعده این موضوع در بین توده های مختلف مردم هر کسی نسبت به دیگری ولایت دارد و این مقوله جایگاه امر به معروف و نهی از منکر در هندسه دینی است.