متن کامل خطبههای نماز جمعه قزوین مورخ 4 تیرماه 1395 به امامت آیتالله عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیّد الانبیاء و المرسلین و أشرف رسل الله محمد و و علی علی امیرالمؤمنین و علی فاطمة الزهرا سیدة نساء العالمین و علی الحسن و الحسین سیّدَی شباب اهل الجنة و علی علی بن الحسین و علی محمد بن علی و علی جعفر بن محمد و علی موسی بن جعفر و علی علی بن موسی و علی محمد بن علی و علی علی بن محمد و علی الحسن بن علی و علی الحجة القائم المنتظر المهدی صلوات الله و سلامه علیهم اجمعین.
اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوا الله و نظم امرکم، این دعای قرآنی تقوائی را در این ایام برکات ماه مبارک یادآوری کنیم که ربنا هب لنا من ازواجنا و ذریّاتنا قرّة أعین و اجعلنا للمتقین اماماً، توفیق حضور فعال در عرصه ایمان و تقوا را از خدا در این ماه مبارک برای خودمان بخواهیم، در مناسبت های این ایام یکی و باید گفت مهم ترین مناسبت پیشه روی ما شبهای احیا و شب قدر است، هرشبی می تواند شب احیا به حساب بیاید، حتی غیر از این سه شبی که مشهور هستند هر شبی تمام شبهای سال، تک تک آنها می توانند شب احیا باشند، احیا یعنی ما شب را زنده نگهداریم یعنی به غفلت نگذرانیم یعنی عبادت و ذکر و مناجات با خدا داشته باشیم این شب زنده می شود و ما هم در شب زنده شب احیا خودمان هم زنده می شویم حیات معنوی انسان در احیای شب در قرآنی که کتاب حیات و زندگی است در عبادت و بندگی در تقوا و امثال آن است، ما می توانیم هر شبی را شب احیا بدانیم بنامیم عملا شبها را احیا نگهداریم، لااقل قسمتی از شب را احیا نگهداریم، مخصوصا حالا در ماه مبارک رمضان برای سحر که بیدار می شویم حتما یک فرصتی را قبل از اذان برای نماز برای نمازشب برای گفتگوی با خدا برای ذخیره آخرت خودمان استفاده کنیم، این فرصتها از ما گرفته میشود وقتی که قبر قرار می گیریم آن موقع دیگر فقط می گوییم خدایا ما را برگردان، لعلّی أعمل صالحاً فیما ترکت، شاید من بتوانم یک چیزهایی را جبران کنم اما دیگر هیچ امکان برگشتی وجود ندارد و خسارتی است که انسان باید تحمل کند، روز قیامت او بشود یوم الحسرة بشود یوم التغابن، مغبون بودن خودش را آنجا تماشا کند، پس ما هر شبی را می توانیم احیا نگهداریم اما هیچ شبی شب قدر نیست، یک شب فقط شب قدر است، خوشبختانه بعضی جاها دیدم دقت کردم اما هنوز هم دیده می شود لیالی قدر، ما لیالی قدر نداریم نه در قرآن لیالی قدر داریم نه در روایات، اگر هم در روایات بگویند لیالی به لحاظ سال های عمل ما می گوین خیلی به ندرت هم هست، یعنی یک نفری که مثلا هفتاد سال سن او است هشتاد سن او است هفتاد هشتاد تا لیلة القدر، این میشود لیالی قدر، اما در هر سال فقط یک لیلة القدر است و ما ادرئک ما لیلة القدر، یک چیزهایی جمع ندارند، مثلا در قرآن صراط، صراط یکی است جمع ندارد، در قرآن دین همیشه مفرد است ادیان نداریم ما، إنّ الدین عندالله الاسلام، فقط یک دین هست همه دین ها مثل یک درخت هستند، از زمان حضرت آدم این درخت این شجره طیبه کاشته شده هر پیغمبری آمده دیگر نیامده یک درخت دیگری در کنار آن، همین درخت را آبیاری کرده تا پیغمبر گرامی اسلام، ائمه هم آمدند همین درخت را پرورش می دهند، بنابراین ما ادیان نداریم دین داریم، صراط ها نداریم صراط داریم، عین همین ها لیالی قدر نداریم لیلة القدر داریم، متأسفانه گفتند عبدالرحمن جامی شاید دامن زده به این ماجرا که گفتهای خواجه چه جوئی ز شب قدر نشانی، یعنی چرا دنبال شب قدر میگردی، هر شب شبقدر است اگر قدر بدانی، این شده ماجرا، یک اشتباهی را انداخته در ذهن مردم، خیال میکنند ما شبهای قدر داریم، بله ما شبهای احیا داریم نوزدهم بیست و یکم بیست و سوم شبهای احیا هستند، شبها هستند سه شب است اما یکی از آنها شب قدر است این را بایستی توجه داشته باشیم، رسول گرامی اسلام درباره شب قدر و اهمیت آن فرمودند إن الله اختار من الایم الجمعة، قدر این عبادت روز جمعه را هم بدانید، پیغمبر گرامی اسلام فرمودند در میان این سیصد و شصت و اندی روز خدای متعال جمعه را در میان روزهای هفته و در سال هم همینطور می شود دیگر جمعه ها را انتخاب کرده، در میان روز ها روز جمعه انتخاب شده، و من الشهور شهر رمضان، در میان ماه ها، خدا ماه رمضان را شهر الله خودش کرده، اهمیت آن فوق العاده است، و من اللیالی در میان شبها هم لیلة القدر را، و ما ادرئک ما لیلة القدر، لیلة القدر خیر من ألف شهر، یک شب است اما بالاتر از هزار، نه برابر بالاتر از هزار ماه، هزار ماه یعنی هشتادو سه سال و چندماه بالاتر، در یک شب انسان بتواند راه هشتادو چند ساله را و بیشتر چون فرمود خیرٌ بالاتر، در زندگی خودش پیشرفت کند این است که باید حواس ما جمع باشد قدر آن را بدانیم، نقل است که حضرت صدیقه کبری سلام الله علیها حسنین او که طفلی بودند با این حال آب به صورت آنها می زد آنها را کمک می کرد که در شب قدر در خواب نباشند در خواب نمانند، اهمیت شب قدر را اینها به ما نشان می دهد، در شب قدر ما باید آینده زندگی خودمان را برنامه ریزی کنیم یعنی خدا به ما احترام گذاشته با ما جلسه گذاشته، این شب قدر یک جلسه با خداست، جلسه کاری یعنی از ما خواسته که بیایید اینجا باهم برای آینده زندگی خودت تصمیم بگیر، اگر نیامدید آینده زندگی و فرصتهای پیشه رو را از دست دادید، خوشبختانه آحاد مردم ما این معنا را متوجه هستند و لذا می بینیم شب قدر که میشود و شبهای احیا همه سراسیمه می خواهند خودشان را به جایی برسانند می خواهند یک کاری بکنند، این جای شکر دارد این بیداری و هشیاری ارزشمندی است که ما در میان مردم خودمان مشاهده می کنیم الحمدلله، پس خدا خواسته که ما بیاییم و آینده زندگی، بیاییم با او ارتباط برقرار کنیم در شب قدر، یک مرحله این است که با خدا ارتباط برقرار می کنیم، یک مرحله آن این است که پرونده گذشته خودمان را بررسی می کنیم، قصور و تقصیرهای خودمان را می بینیم، و یک مرحله هم این است که برای آینده مشخص می کنیم که در این سال پیشه روی من در زمینه های مختلف چه کاری باید انجام بدهم، پدر و مادرم از من دلخور هستند باید رضایت آنها را بدست بیاورم، بدهکاری به دیگران داریم باید بروم دینم را ادا کنم، حق کسی را ضایع کردم باید حلالیت بطلبم، آبروی کسی را بردم باید توبه کنم جبران کنم، حساب مالی خمس و زکاتم را باید روشن کنم، ارث و میراثی اگر هست تکلیف آن را روشن کنم، نماز قضا و عبادت به جای مانده ای دارم روزه نگرفته ای دارم باید بعد از ماه مبارک رمضان به فکرآن باشم، همه جهات حتی جهات معیشتی زندگی اقتصادی، من چه نقشی در تولید و در اقتصاد جامعه خودم باید داشته باشم، در علمودانش باید چه فعالیتی داشته باشم، همه اینها را شبقدر خدا خواسته که ما تصمیم بگیریم بگوید که از تو حرکت از ما برکت و برکات او شامل حال ما بشود، دولت مردان ما باید بیایند حساب کنند الان مثلا در استان قزوین ما چندتا بیکار داریم، بگوییم برای سال آینده باید حتما از این تعداد کاسته بشود، چندتا کارخانه درحال ورشکستگی داریم، چه کارهایی باید بکنیم که اینها سرپا بمانند، این کارگرها بیکار نشوند، ما چقدر بیمار و مریض داریم چقدر تخت بیمارستان لازم داریم، در همه عرصه ها باید به فکر باشیم، برای آب کشاورزی برای آب شرب چه پیش بینی هایی داریم، برای بیابان زدائی چکار باید بکنیم، ما وقتی که حرف از ایمان و تقوا و شب قدر می گوییم فقط این نیست که برویم دعای جوشن کبیر آن یک مرحله آن است، همه مسائل دنیایی و آخرتی ما باید در شب قدر برنامه ریزی بشود برنامه های فردی و اجتماعی باید برنامه ریزی بشود، این که سه شب شب احیا شده در روایت فرمودند که شب نوزدهم برای تصمیم سازی است، یعنی بفهمیم چی می خواهیم، شب بیست و یکم برای به تصویب رساندن این تصمیمها است یعنی با خدا در میان بگذاریم خدایا ما به این تصمیم ها در زندگی خودمان رسیدیم حالا تو هم کمک کن که بتوانیم اینها را اجرا کنیم، شب بیست و سوم که شب قدر است نهائی شدن این تصمیمات و اجرائی شدن این تصمیمات و حکم خدای متعال بر تحقق این تصمیمات را باید از خدا بگیریم، این سه شب رابطه آنها اینگونه رابطه ای است، نکته دیگر مناسبت دیگر حالا در این ایام وعاظ محترم خطبای گرامی محافل و مجالس، معارف نورانی لیلة القدر را با مردم در میان می گذارند ما بعضی مسائل در حقیقت عمومی آن را اینجا عرض کردیم، مناسبت دیگر قصه رژیم وابسته تحمیلی و حتی می توانیم اشغالگر، یعنی الان ما این حاکمان غاصب بحرین را شناسنامه و پیشینه آن را بررسی کنیم از جاهای دیگر آمده اند و خودشان را بر مردم مسلمان بحرین تحمیل کرده اند، یعنی اشغالگری آنها سابقه آن بیشتر از اشغالگران سرزمین های اشغالی قدس و اینها است، یکمقدار سابقه آنها بیشتر است، جنایت های آنها هم شباهت تام و تمام دارد به جنایت های رژیم صهیونیستی، حالا این رژیم اشغالگر غاصب شبیه صهیونیست ها آمدند از عالمی فرهیخته آزاده متقی و زاهد به نام آیت الله شیخ عیسی قاسم که در دل آحاد مردم بحرین و هم در دل همه مسلمانان جهان جای دارد و همه به او علاقمند هستند آمده از این سلب تابعیت کرده، این رژیم اشغالگر، یعنی گل سرسبد ملت بحرین شیخ عیسی قاسم است، اینها که آمدند از شیخ عیسی قاسم سلب تبعیت کردند تابعیت کردند، معنایش این است که هیچ مسلمانی در بحرین دیگر امنیت ندارد، چنانکه همین تازگی همین دیروز پریروز شش نفر از علمای بزرگ بحرین را بازداشت کردند و یا آن عالم مجاهد شاگرد عیسی را که قبلا دستگیر کرده بودند بر مدت حبس او افزودند، این نشان می دهد که این مردم هیچ امنیتی ندارند و برهمه مسلمانان جهان همه دولت هایی که استقلال دارند و مسلمان هستند بلکه بر همه آزادگان جهان هست که به داد این مردم مظلوم برسند و این رژیم دیکتاتور خونخوار وابسته به عربستانی که خود عربستان وابسته به آمریکا و اسرائیل او انگلیس است این ملت را از این شرائط مظلومانه نجات بدهند، این تکلیف همه مسلمان ها و همه دولت ها و همه فعالان انسانی در عالم است که به داد این مردم برسند، البته تجربه ثابت کرده که معمولا یک رژیمی که به سرنگونی خودش نزدیک می شود خود به خود یک کارهایی می کند که این سرنگونی سرعت پیدا کند، همان ضرب المثلی که می گویند فوّاره چون به هوا شود سرنگون شود، این فوران ظلم و جنایت و استکبار و تکبر که دامن رژیم بحرین را، رژیم غصبی بحرین را گرفته، مثل آنچه که دامن رژیم سعودی یهودی را گرفته قطعا و ان شاء الله هرچه زودتر باعث سرنگونی آن خواهد شد و سکوت و بی تفاوتی در مقابل این ستمگران خیانت است، ظلم است، کمک به گسترش ظلم است بنابراین ما از وزارت امور خارجه خودمان هم می خواهیم برخورد قاطع نظام مقدس جمهوری اسلامی را به این رژیم ظالم غاصب حتما نشان بدهد و اقتدار و عظمت جمهوری اسلامی به فریاد علما و مردم محروم بحرین برسد، در ماجرای برجام هم جا دارد یک نگاهی کوتاه داشته باشیم این که تحریمها نه تنها برجای مانده اند بلکه توسعه هم پیدا کرده اند، این یک چیز مسلمی است که دیگر الان برای دوست و دشمن آشکار شده و حتی گلایه خود دست اندرکاران برجام را هم بلند کرده، پیش تر خیلی اصرار می کردند که بگویند برجام معجزه خواهد کرد خورشید برجام طلوع خواهد کرد مشکلات با برجام حل خواهد شد، اینها را بیشتر می گفتند اما الان خودشان هم کم کم دارند متقاعد می شوند که از این برجام خیری به مردم، نخواهد رسید این یک نکته است، نکته دوم این است که متأسفانه رفتار تحقیر آمیز و توهین آمیز بر تلخی تحریم ها افزوده ، پیش تر ما فقط تحریم داشتیم ، اما جوری سربلندی و افتخار و اقتدار و گاهی ما آنها را تهدید هم میکردیم، غنی سازی سه درصد خودمان را با سرعت به بیست درصد رساندیم، برای شصت درصد آماده شدیم و اعلام کردیم کسی به بیست درصد می رسد تا صددرصد به راحتی می تواند این فن آوری توانمندی علمی را داشته باشد، اما الان اینها ما را بین زمین و آسمان گویا نگهداشتند و رفتارهای توهین آمیز می کنند، تحریم ها را وسیله ای قرار دادند برای اهانت به ما، ما از دولت کریمه می خواهیم که توهین و تحقیر به این ملت را نپسندند و کم کم این بحث برجام را کاری کنند که باعث تشدید خاطرات تلخ ما نشود، بگذارید این حالا هرچه دارد برای دیگران داشته، آنها که هی امتیاز گرفتند و چیزی به ما ندادند و ما را مورد تمسخر و تهدید و تحقیر قرار دادند، این را ما انتظار داریم که دولت کریمه رفتار خودش را در عرصه های برجام تغییر بدهد و دیگر نشنویم که بگویند تحریم ها برداشته شد درحالی که ما هیچ اثری از برداشتن تحریم ها نمی بینیم و از همه بدتر این که دارند کاری می کنند که برجام دروازه نفوذ آنها برما بشود، یعنی الان برجام را در کما نگه می دارند، تکلیف آن را روشن نمی کنند، همینطور نگه می دارند نگه می دارند تا انتخابات ریاست جمهوری آن موقع یکدفعه می آیند به میدان، باز هم طمع ها را برمی انگیزانند، باز می آیند وانمود می کنند نه حالا دیگر ما آمدیم که تحریم ها را برداریم برای این که در ریاست جمهوری هم نفوذ کنند و مورد نظر خودشان را پیش ببرند، البته ملت ما هشیار هستند و معمولا همیشه الحمدلله جواب دندان شکن به دشمن دادند، من فقط این خاطره را یادآوری کنم در قصه گروگان گیری آنها الان با برجام آمدند یک جوری گروگان گیری کردند ما قبلا آنها را گروگان گرفتیم، آن موقع که ما آمریکایی ها را گروگان گرفتیم این ما بودیم که سرنوشت رئیس جمهور آمریکا را تعیین کردیم، امام ما در صحبت های خودشان خیلی از قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به کارتر گفتند که تو دیگر نمی توانی رئیس جمهور بشوی در آمریکا، یعنی این ما هستیم که مشخص می کنیم توباید رئیس جمهور باشی یا غیر تو رئیس جمهور باشد، نگذاریم دست برتر ما جای خودش را به دست برتر دشمنان ما بدهد، این مسئله مهم و خواسته همه مؤمنین از دولت کریمه است، هفته قوه قضائیه را هم تبریک عرض میکنم و هم شهادت شهید بهشتی و یاران باوفای ایشان را گرامی می داریم و از برخوردهای قاطع دستگاه قضایی استان ما در مبارزه با مفاسد اجتماعی و امثال آن را هم قدردانی می کنیم و توفیقات را برای عزیزان خودمان از خدای متعال می خواهیم، حضور حماسی در راهپیمایی بیست و دو بهمن روز قدس این را بدانیم اولا زمان راهپیمایی سالهای گذشته یک مقداری طولانی و ملال آور بود قرار است که دیگر سخنرانی قبل از خطبه ها به این معنا نداشته باشیم سخنرانی رسمی و زمان را کوتاه کنیم که در این گرمای هوا مردم اذیت نشوند خود مردم هم حواسشان باشد که از صبح زود که نباید بیایند اینجا بعد حوصله شنیدن خطبه های نماز جمعه نماند، همان زمانی که اعلان می شود همان زمان حضور پیدا کنیم حضور جدی و حماسی داشته باشیم بدانیم که روز قدس روز نجات اسلام است بدانیم که سیل خروشان مردمی در روز قدس باید به آزادی قدس منتهی بشود، شنیدید همین روزها دست اندکار هستند که زیر مسجد الاقصی و آن منطقه مقدس شهر بسازند، من تصورم این است که اینها گمان کردند که اگر بروند آن زیر از هجمه خشم و انتقام الهی و موشک ها و سلاح های قهر خدا در امان می مانند اما ما به آنها اعلام می کنیم خبر می دهیم به آنها که آن که شما می کَنید برای خودتان آن گوری است که برای خودتان می کَنید، خانه امن برای شما نخواهد شد، دعا می کنم اللهم اغفر للمؤمنین و المؤمنات و المسلمین و المسلمات الاحیاء منهم و الاموات تابع بیننا و بینهم بالخیرات إنّک مجیب الدعوات، إنّک علی کلّ شیء قدیر، ای خدای قدیر ای خدای مهربان ای خدایی که در مخصوصا در ماه مبارک رمضان مخصوصا در فضای نماز، ایام نماز ماه مبارک رمضان، پیغمبر گرامی به ما گفتند دست های خودتان را بلند کنید از خدا بخواهید دعاهای شما با اجابت می رسد از تو می خواهیم به عزت اسلام به مظلومیت همه انبیاء و اولیاء به مظلومیت قرآن و اسلام پروردگارا بر عزت و اقتدار و عظمت اسلام و اسلامیان بیفزای، پروردگارا ملت های مسلمان بجرین یمن مردم درگیر جنگ با اشرار در عراق در سوریه در همه بلاد اسلامی پیروزی نصرت نجات عنایت بفرما، توفیق برگزاری همایش بزرگ راهپیمایی حماسی روز قدس را به همه مسلمانان و مستضعفان جهان و ما عنایت بفرما، روح امام راحل ارواح شهیدان از همه ما راضی و خشنود بدار، اعمال و اطاعات ما قبول بفرما، گذشتگان و اموات ما ببخش و بیامرز، مریض های ما شفا عنایت بفرما، سایه عزت و اقتدار رهبر عظیم الشأن بر سر مسلمانان جهان و مستضعفان عالم مستدام بدار، توفیق حضور در نمازهای جماعت در همه مساجد محله های ما و مخصوصا در نماز جمعه در همه هفته های سال به همه عنایت بفرما، چشمان ما را لیاقت زیارت و دیدار امام زمان علیه السلام با ظهور آن حضرت عنایت بفرما.
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بسم الله الرحمن الرحیم
إذا جاء و نصرالله و الفتح * و رأیت الناس فی دین الله افواجاً * فسبّح بحمد ربک و استغفره * إنّه کان توّاباً.
و السلام علیکم و رحمة الله.