متن کامل خطبههای نماز جمعه قزوین 11 تیرماه 1395
خطبه اول
فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ [1] (تغابن/16)
پس تا مى توانید از خدا پروا کنید.
تقوای فردی عرصه ای از تقوا است و تقوای جمعی نیز، عرصه ی دیگری از تقوا به حساب می آید. خشم و خروش اهل ایمان در مقابل دشمنان خدا، حمایت از مستضعفان، ایستادگی در مقابل ستمکاران و شکستن شوکت آنها و زمین گیر کردن آنها، تقوای جمعی به حساب می آید. در ماه مبارک رمضان، که ماه تقوا است، راهپیمایی ظلم ستیزانه روز قدس نیز تجلی تقوای الهی در خروش و حماسه آفرینی ملت های مسلمان و حمایت از محرومین و مستضعفین جهان به حساب می آید. مردم ستم دیده و مسلمان سرزمین های اشغالی هم بخشی از آن محرومین و مستضعفین جهان می باشند.
ویژگی های یهودیان صهیونیست از دیدگاه قرآن کریم
ما باید نگاه خودمان را با نگاه خدای متعال و نگاه کتاب خدا و انبیاء الهی هماهنگ کنیم؛ یعنی به گونه ای صهیونیست ها را ببینیم که خدای متعال می خواهد؛ این نیز معنای تقوا است؛ یعنی تقوا در نگاه به دشمن. در قرآن کریم، درباره یهودیان فراوان سخن گفته شده است.
اولین ویژگی
یکی از آن ویژگی ها، خود برتربینی است؛ یعنی خودشان را بالاتر از همه مردم عالم می دانند و تعابیر بسیار بی ادبانه ای هم دارند. آنها می گویند که خداوند سایر انسان ها را همچون حیواناتی آفریده اند تا به ما خدمت کنند، در اصل هدف خلقت ما یهودیان هستیم. براساس این نگاه غیر انسانی؛ که دشمنی با خدا و بندگان خداوند محسوب می شود؛ طبعاً یک سری اخلاقیات سیاسی و اجتماعی از آنها بروز می کند. مثلاً می گویند:
لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبيلٌ [2] (آل عمران/75)
بر ما در مورد امیّین ( کسانى که از نژاد اسرائیل نیستند ) راهى مقرّر نیست که حقوقى را براى آنان به رسمیت بشناسیم.
یعنی ما یهودیان نسبت به توده های مردم هیچ محدودیتی نداریم؛ دست ما باز است و اگر بخواهیم می توانیم زمین مردم را بگیریم، خانه هایشان را غصب کنیم، خونشان را بریزیم، مجروحشان کنیم، زندانی اشان کنیم و آنها را از خانه هایشان بیرون کنیم. در واقعیت هم، این کارها را می کنند. در واقع این را به عنوان یک قانون می دانند. قرآن کریم می فرماید که مبنای کارهایشان براساس همین خود برتر بینی است. به همین دلیل به خودشان اجازه می دهند که مرتکب هر جنایتی شوند، حتی فتوا دهند که ما می توانیم آب آشامیدنی را مسموم کنیم و مسلمان ها را به این وسیله از بین بریم.
در حقیقت آنها به این بیماری و بدبختی دچار هستند و دیگر شما به هیچ عنوان با آنها نمی توانید مذاکره کنید؛ بر اساس همین خودبرتر بینی ،در مذاکره و صحبت هم، هر دروغ، حیله، نیرنگ و هر پیمان شکنی را جایز میدانند؛ زیرا می گویند ما هیچ مسئولیت و تعهدی در مقابل توده های مردم نداریم، اصلا خدا مردم را برای خدمت به ما آفریده است، یعنی هرکاری که بخواهیم انجام دهیم، آزاد هستیم. همچنین براساس همین ویژگی، بجای خداپرستی گرفتار نژاد پرستی هستند و می گویند:
نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ [3] (مائده/18)
ما پسران خدا و دوستان اوییم.
"نَحْنُ" یعنی فقط ما پسران و دوستان خدا هستیم نه دیگران؛ بلکه آنها برای ابناء خدا و أحبّاء خدا آفریده شده اند؛ در حقیقت دیگران آکله و در خدمت ما هستند. این نیز همان نگرشی است که براساس نژاد پرستی و خودبرتربینی دارند. همچنین در قرآن کریم آمده است که یهودیان می گویند:
اولیاء الله
خدای متعال نیز برای این که مسلمان ها هر هفته بیماری های یهودی ها را بشنوند و حواسشان را جمع کنند، در سوره جمعه می فرماید:
فتمنّوا الموت إن کنتم صادقین
اگر اولیاء خدا هستید از خدا درخواست مرگ بکنید تا زودتر به خدا برسد،
سپس در آیه بعد می فرماید:
و لایتمنّونه أبداً بما قدّمت أیدیهم
آنقدر پرونده آنها تاریک است و جنایتکار هستند که هیچ گاه چنین آرزویی نمی کنند و هیچوقت نمی خواهند بمیرند، زیرا اگر هیچ اعتقادی به قیامت نداشته باشند که نابود می شوند و دیگر همه چیز تمام می شود؛ و اگر ذره ای به قیامت اعتقاد داشته باشند، وقتی که به جنایت هایشان نگاه کنند، وحشت می کنند؛ بنابراین هیچوقت نمی خواهند بمیرند.
دومین ویژگی
علیرغم تبلیغات رسانه ای و ظاهر سازی، خدای متعال می فرماید:
ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ [4] (بقره/61)
مهرِ خوارى و درماندگى بر آنان زده شد.
اگر تاریخ یهود را با دقت مطالعه کنیم، می بینیم که هیچوقت سربلند زندگی نکرده اند، هیچوقت با افتخار زندگی نکرده اند، همیشه در خانه های غصبی و سرزمین های غصبی و در حال آوارگی بوده اند و ترس این را داشته اند که امروز و فردا مردم می آیند و حق خودشان را بازپس می گیرند. دائما در حال ذلت و خواری، زمین گیری، استرس و اضطراب زندگی می کنند. در حقیقت خداوند به مسلمان ها این نوید را می دهد که هیچ نگران نباشید، هیچ موقع صهیونیست ها برکسی و بر جائی مسلط نمی شوند. اینکه چند صباحی به زور و با ترس و لرز خودشان را در خانه های مسلمان ها نگه داشته اند به معنای سیطره و سلطه نیست.
سومین ویژگی
خدای متعال در ادامه آیه 61 سوره بقره می فرماید:
ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا يَکْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ (بقره/61)
این بدان سبب بود که به آیات خدا کفر مىورزیدند و پیامبران را به ناحق مى کشتند.
نه تنها مؤمنین و مسلمانان سرزمین های اشغالی و لبنان و غزه مورد ظلم و کشتار یهودیان هستند، بلکه پیغمبران را هم به شهادت رساندند، به آیات الهی را کفر می ورزند و همواره به ناحق پیغمبران را کشته اند.
چهارمین ویژگی
همچنین خداوند در ادامه آیه 61 بقره می فرماید که اینها در مقابل خدا عصیانگر و طغیانگر هستند و هرچه که بتوانند به حقوق دیگران تجاوز می کنند.
ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا يَعْتَدُونَ (بقره/61)
این از آن روى بود که از فرمان هاى خدا سرپیچى کردند و پیش از آن از حدود الهى تجاوز مى نمودند.
پنجمین ویژگی
خداوند شما را از دوستى با مشرکان مکّه بازداشته است ولى او شما را از کسانى که در امر دین با شما به کارزار برنخاسته و شما را از دیارتان بیرون نکرده اند باز نمى دارد که با آنها نیکى کنید و با آنان به عدل و داد رفتار نمایید ، چرا که خداوند دادگران را دوست مى دارد .
خداوند جلوی شما را نگرفته است که به غیر مسلمان ها نیکی کنید، منتها به این شرط که آن غیر مسلمان ها این دو مشکل را نداشته باشند: یکی اینکه آنها نخواهند شما را از خانه هایتان بیرون و آوارده کنند. و دیگری اینکه با دین شما در جنگ نباشند.
در آیه 9 سوره ممتحنه خداوند می فرماید:
خداوند شما را فقط از دوستى با کسانى نهى مى کند که در امر دین با شما پیکار کرده و شما را از دیارتان بیرون رانده و بر بیرون راندنتان یکدیگر را یارى نموده اند . و کسانى که با آنان طرح دوستى بریزند قطعاً ستمکارند .
دقیقا آن کاری که صهیونیست ها انجام داده اند و می دهند و با دین شما می جنگند. هر هفته در نماز جمعه سرزمین های اشغالی و بیت المقدس شاهد این جریان هستیم. در اینجا خداوند به هیچ عنوان به شما اجازه نمی دهد که به آنها روی خوش نشان دهید و به آنها نیکی کنید. بلکه آنها باید از شما خشم و قهر الهی را ببینند.
وَ لْيَجِدُوا فيکُمْ غِلْظَةً [5](توبه/123)
و باید در شما صلابت و سرسختى بیابند.
وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّي لا تَکُونَ فِتْنَةٌ [6] (انفال/39)
و با کافران بجنگید تا فتنه اى برجاى نماند.
در کشور ما فتنه ای اتفاق افتاد و خسارت به بار آورد و تأسف بار بود و تلخ ترین خاطره بعد از انقلاب شد؛ این فتنه داخلی، خوشه ای از شجره خبیثه فتنه صهیونیستی بود و اصل ریشه این فتنه در آنجا بود. حال قرآن می فرماید باید در مقابل این فتنه گران محکم باشید.
ایت نکته قابل ذکر است که همنطور که کسانی به عنوان منافق در دین مبین اسلام هستند و درون اسلام نفاق می ورزند؛ در حقیقت یهودی ها هم منافق همه ی آئین های الهی هستند. یعنی اگر همه کتابهای آسمانی و ره آوردهای پیغمبران را یکجا ببینیم مثل اسلام، یهودیت، مسیحیت و هر آئین الهی، تورات و انجیل و غیره را با هم ببینیم، یهودی ها منافق این آئین ها به شمار می آیند. همانگونه که مجاهدین خلق، منافقین درونی ما بودند و یا آنهایی که مسلمان نما هستند ولی مسلمان نیستند؛ یهودی ها هم دین نما هستند و دین ندارند. و لذا خیلی از آیات قرآن نشان می دهد که یهودی ها منافق هستند.
لَئِنْ رَجَعْنا إِلَي الْمَدينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ [7] (منافقون/8)
اگر به مدینه باز گردیم ، قطعاً آن که عزیزتر است آن را که زبون تر است از آن جا بیرون خواهیم کرد.
این همان منطقی است که خلیفه بحرین علیه شیخ قاسم به کار می برد؛ همان منطقی است که سعودی های یهودی مآب، نسبت به مسلمان واقعی عربستان به کار می برند؛ همان منطقی است که در هرکجای دنیا علیه مسلمان ها به کار گرفته می شود. این یک منطق صهیونیستی است؛ یعنی همان تصمیم به آواره کردن مسلمانان،
هفتمین ویژگی
اگر آنها بتوانند مسلمان ها را در مضیقه مالی و تحریم اقتصادی قرار می دهند. همانی که قرآن راجع به منافقین به معنای أعمّ کلمه می فرماید:
هُمُ الَّذينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلي مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّي يَنْفَضُّوا [8] (منافقون/7)
اینان همان کسانى اند که [ به قوم و قبیله خود] مى گویند : به مؤمنانى که نزد رسول خدایند و او را یارى مى کنند، انفاق نکنید تا از اطراف او پراکنده شوند و او نتواند بر ما حکمرانى کند .
کاری کنید آنهایی که دور و بر پیغمبر a هستند مضیقه اقتصادی پیدا کنند، چیزی گیر آنها نیاید، فشار مالی زندگی را بر آنها سخت کند تا پراکنده شوند. همانگونه که الان می گویند آنقدر به آنهایی که پیرامون اسلام و قرآن و رهبر دینی جمع شده اند، فشار مالی بیاورید که بگویند ما اسلام را نمی خواهیم. اما کور خوانده اند، هرچه بیشتر به مردم فشار بیاورند، وفاداری مردم نسبت به اسلام بیشتر شده است.
ویژگی هشتم
عهد شکنی هم از دیگر ویژگی های یهودیان صهیونیست است.
فَبِما نَقْضِهِمْ ميثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً [9] (مائدة/13)
پس به سبب این که پیمانشان را شکستند لعنتشان کردیم و دل هایشان را سخت و حق ناپذیر گردانیدیم.
باید دقت داشت که هر کدام از این ویژگی ها، بعضی ویژگی های دیگر را هم در خودش دارد؛ تحریف کلام و کتاب خدا.
آنهایی که خیال می کنند آمریکایی ها و یا یهودی ها سر عهد و پیمان و قرارداد و مصوبات می ایستند، خیلی ساده لوح هستند. خدای متعال می فرماید که اینها حتی کلام خدا را از دستبرد تحریف در امان نگه نداشتند، کتاب خدا را تغییر دادند، در تورات دست بردند و آن طوری که دلشان می خواست تورات تولید کردند. آنوقت انتظار دارید که فلان قطعنامه یا فلان مصوبه و فلان اجلاسیه و امثال آن را احترام بگذارند؟ این نهایت ساده لوحی است.
پس وقتی که خدا می گوید اینها به هیچ چیزی پایبند نیستند، ما هم می گوییم صدق الله العلی العظیم.
صهیونیست ها فقط آنهایی نیستند که در سرزمین های اشغالی زندگی می کنند؛ آنهایی که در کاخ سفید هستند هم صهیونیست هستند. چنانکه صهیونیستها عوامل اجرائی کاخ سفید به حساب می آیند.
نهمین ویژگی
آرزوی آنها این است که مسلمانان عقب مانده باشند و دنبال آنها حرکت کنند. در این باره خدای متعال می فرماید:
وَ لَنْ تَرْضي عَنْکَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصاري حَتَّي تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ [10] (بقره/120)
هرگز یهودیان و مسیحیان از تو خشنود نمى شوند مگر این که از آیین آنها پیروى کنى.
آنها فقط می خواهند که شما تابع آنها باشید؛ تابع یعنی آنها جلو بروند و شما هم دنبال آنها بروید؛ در اقتصاد، سیاست، فرهنگ و در هر مسئله ای نمی خواهند که شما پیشکسوت و پیشتاز و مستقل و موفق باشید.
دهمین ویژگی
قرآن کریم می فرماید:
وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلي حَياةٍ [11] (بقره/96)
گواه این که یهودیان در بند سراى آخرت نیستند، این است که آنان را آزمندترین مردم به این زندگى ناچیز دنیا مى یابى.
اینها به جان خودشان خیلی حساس هستند، یعنی قرآن به ما می گوید که باید جان آنها را نشانه بگیرید. اگر آنها احساس کنند که موشک های دور برد شما می تواند در هر نقطه ای از نقاط سرزمین های اشغالی پایین بیاید و می تواند هر ساختمانی را نشانه گیری کند، آن موقع شما به مقصد رسیده اید.
خوشبختانه در این تاریخ می توانیم با سربلندی و همچنین با شکرگزاری در پیشگاه خداوند، اعلام کنیم که می توانیم هر نقطه ای اعم از خانه، اداره، پادگان و هر تأسیساتی را در سرزمین های اشغالی مورد هدف موشکهای رعبآور و مخرّب خودمان قرار دهیم.
در ادامه آیه 96 سوره بقره آمده است که:
يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ (بقره/96)
هر یک از آنان دوست دارد که هزار سال عمر به او مى دادند.
قرآن کریم این را فرموده است تا ما بدانیم که باید با آنها چگونه رفتار کنیم؛ یعنی رمز آزادی سرزمین های اشغالی این است که ما جان صهیونیست ها را هدف قرار دهیم. اگر جان آنها را گرفتیم، سرزمین های اشغالی را هم می گیریم و اما اگر آنها احساس امنیت کنند، ما نمیتوانیم به اهداف الهی، یعنی آزادی سرزمین های اشغالی دست یابیم.
یازدهیمن ویژگی
قرآن کریم یکی دیگر از نقطه ضعف های صهیونیست ها را می فرماید:
وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ [12] (نساء/161)
و نیز به سبب این که ربا مى گرفتند با این که از آن نهى شده بودند، و این که اموال مردم را به ناروا تصرف و تصاحب مى کردند.
یهودی ها مال را خیلی دوست دارند و به شدت به مال دنیا وابسته هستند؛ همه عالم هم این ویژگی آنها را می شناسند. یهودی ها در رباخواری پیشکسوت هستند و از هر راهی که بتوانند اموال مردم را غصب می کنند. بنابراین قرآن به ما یاد می دهد که باید کاری کنید که سرزمین های اشغالی محل درآمد برای آنها نباشد. باید بندرهای تجایی صهیونیست ها از موشکهای شما در امان نباشد و اصلا به خودشان اجازه ندهند که در سرزمین های اشغالی سرمایه گذاری کنند. سرمایه گذاری امنیت لازم دارد؛ قرآن به ما می فهماند که باید از صهیونیست ها سلب امنیت کنید؛ هم سلب امنیت جانی و هم سلب امنیت سرمایه گذاری و اقتصادی. اینها رمز پیروزی بر صهیونیست ها است.
ویژگی دوازدهم
یهودی ها با مؤمنین دشمنی بی حد و حصر دارند. حتی مسیحیان که مؤمن اند، با آنها درگیر هستند.
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا [13] (مائدة/82)
بى گمان، سرسخت ترین مردم را در دشمنى با کسانى که ایمان آورده اند یهودیان و مشرکان خواهى یافت.
اینها در دشمنی خودشان بسیار جدی هستند؛ یعنی هر کس ساده لوحانه نگاه کند و دشمنی اینها را سبک بگیرد ضربه می خورد. هرچقدر در دشمنی با اینها جدی باشیم، موفق هستیم. آن نگاهی که امام v و رهبر عظیم الشأن انقلاب ما دارند؛ یعنی دشمنی صهیونیست ها را جدی گرفتند. امام v فرمودند: Nاگر مسلمین مجتمع بودند، هرکدام یک سطل آب به اسرائیل میریختند او را سیل میبردM [14] و نیز رهبر عظیم الشأن انقلاب ما فرمودند: Nاگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی «تلآویو» و «حیفا» را با خاک یکسان خواهد کردM [15]
این نگاه دقیقا همان نگاهی است که خدای متعال از مسلمان ها انتظار دارد و قرآن کریم ما را بدان رهنما می شود.
ویژگی سیزدهم
قرآن کریم یهودیان صهیونیست را به همان چهارپای معروف و مشهور تشبیه میکند و میگوید اینها مثل حمار هستند.
مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً [16] (جمعة/5)
داستان کسانى که احکام و معارف تورات به آنان آموخته و بر عهده آنان نهاده شد ولى به آن عمل نکردند و به مقصد نرساندند، همچون داستان الاغ است که کتابهایى را بر پشت خود مىبَرَد و از حمل کردن آنها جز خستگى نصیبى ندارد.
قرآن می فرماید مَثَل آنهایی که تورات را به دوش می کشند اما به محتوای تورات اعتقادی ندارند و به آن عمل نمی کنند، مَثَل چهارپای و یا همان حمار است بار کتاب حمل می کند ولی نمی فهمد که این کتابها چه هستند و در آن چه نوشته شده است. در جای دیگر نیز خداوند می فرماید:
کَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُسْتَنْفِرَةٌ
فَرَّتْ مِنْ قَسْوَرَةٍ (مدثر/50-51)
چنان روى برتافته اند که گویى گورخرانى رمیده اند. که از شیرى گریخته اند .
قرآن می فرماید که صهیونیست ها مثل گله حماری هستند که از دست شیر در حال فرار هستند؛ قرآن نمی گوید از روباه فرار می کنند بلکه فرموده است از شیر فرار می کنند. از آن موقعی که شیری مانند سید عباس موسوی رهبر مقاومت و جنبش و حزب الله شد، اینها فرار می کنند؛ از آن موقعی که شیری مانند سید حسن نصرالله رهبر مقاومت و حزب الله شد اینها در حال فرار هستند؛ از آن موقعی که سایه شیران قدرتمندِ حیدری، علوی، نبوی، فاطمیه، حسینی، حسنی و مهدوی مثل امام v و رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی به صهیونیست های جنایتکار توپیدند، اینها راه فرار را در پیش گرفتند و گرنه قبلا آنها کاری کرده بودند که ما فرار کنیم.
بنابراین از رهنمودهای قرآنی در بیان ویژگی های یهودیان می فهمیم که همواره باید علیه صهیونیست ها انقلابی، توپنده و طوفنده فعالیت کنیم و ان شاء الله آنها را، که زمین گیر هستند، از سرزمین های اشغالی بیرون برانیم و این رژیم سرطانی طغیانگر را از بیخ و بن برچینیم ان شاء الله.
خطبه دوم
اوصیکم عباد الله و نفسی بتقوا الله و نظم أمرکم. ضمن دعوت به تقوای الهی، إن شاءالله ره آوردهای تقوایی را که در ماه مبارک رمضان به دست آورده ایم، در طول سال حفظ کنیم و مشمول این سخن پیغمبر گرامی اسلام a در این خصوص شویم که فرمودند: Nاى مردم! درهاى بهشت در اين ماه گشوده است، از پروردگار خود بخواهيد که آنها را بر روى شما نبندد. و درهاى جهنم در اين ماه بسته است، از خدا بخواهيد که آنها را بر روى شما نگشايد.
شياطين در اين ماه در غل و زنجيرند. از خدا بخواهيد که آنها را بر شما مسلط نگرداند. [17]
پس از خداوند بخواهیم همانطوری که در ماه مبارک رمضان درهای بهشت و رحمت، درهای وحدت و برادری، درهای مهربانی، درهای آیات قرآنی، درهای دعا، درهای مجالس دینی و معنوی، صله رحم، را باز است، بعد از ماه رمضان نیز همچنان این درها باز بماند؛ و همانطوری که در ماه رمضان درهای جهنم، درهای کینه و عداوت و اختلاف، درهای ظلم، درهای دروغ و تهمت و غیبت، درهای تعدّی به حدود و حقوق دیگران و درهای تمام بدی ها بسته است، کاری کنیم که بعد از ماه رمضان هم بسته بماند. همچنین پیامبر a فرمودند: که چون ماه رمضان وارد شود ، درهاى رحمت ، گشوده ، و درهاى دوزخ ، بسته شوند و شياطين به بند كشيده شوند. [18] پس کاری کنیم که بعد از ماه مبارک رمضان هم شیاطین در غل و زنجیر بمانند. با در نظر گرفتن این معنا، توجه داشته باشیم که تقوا یعنی ماه رمضان و فرهنگ ماه رمضانی را در همه ماه های زندگی خودمان جاری کنیم و اخلاق بدست آمده از ماه مبارک رمضان و معنویت برخواسته از عبادت و بندگی را به همه سال سرایت دهیم.
مثلا نماز جمعه فقط برای ماه مبارک رمضان نیست، بلکه برای همه هفته های سال است. همانگونه که فرموده است:
اى کسانى که ایمان آورده اید ، چون در روز جمعه براى نماز جمعه بانگ اذان داده شد ، به سوى نماز که ذکر خداست بشتابید و داد و ستد و دیگر کارها را واگذارید . این براى شما بهتر است اگر بدانید .
خداوند در این آیه حرفی از ماه رمضان نفرموده است بلکه تنها فرموده است "فَاسْعَوْا إِلي ذِکْرِ اللَّهِ".
از خدا می خواهیم به همه برادران، خواهران، جوانان و آنهایی که سنی از آنها گذشته است و در این هوای گرم تابستان، هم در راهپیمایی و هم در طول هفته های ماه مبارک رمضان در نماز جمعه شرکت کرده اند؛ نه تنها به آنها توفیق شرکت در نماز جمعه و نماز جماعت در مساجد محلات را دهد و غایب نباشند؛ بلکه هرکدام یکی دو نفر از غایب ها را هم با خود به نماز جمعه بیاورند.
روز قدس
این مردم ثابت کرده اند که هر سال، یک کلاس بالاتر و یک شور بیشتر و انسجام و اتحاد تماشائی تر را به نمایش گذاشته اند؛ سرما، گرما، در زمان جنگ تحمیلی، تهدیدهای دشمن، هیچ چیزی نتوانسته است این مردم را از حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس باز دارد. واقعا درود بر این مردم. خدا را شکر کنیم و بگوییم:
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ [19] اعراف/43)
ستایش از آنِ خداست که ما را به این موهبت راه نمود، و اگر خدا ما را راه ننموده بود ما چنان نبودیم که راه یابیم.
احزاب و جناح ها و جریانات مختلف در کشور، فعال هستند اما وقتی که 22 بهمن، روز قدس، شبهای قدر، مناسبت های دینی همچون تاسوعا و عاشورا فرا می رسد، همه مردم سلائق و گرایش های خودشان را کنار می گذارند، یکدل و یکپارچه برای رضای خدا، با محبت و مهربانی در کنار یکدیگر، لطف و محبتشان را نثار مسلمانان جهان می کنند و خشم و نفرت آنها شامل حال دشمنان خدا در همه عالم می شود. اینها چیزهای بسیار ارزشمندی است که خداوند به ملت ما عنایت کرده استو ما هم سپاسگذار خدای متعال هستیم.
شاید در رسانه ملاحظه کردید که برای مصاحبه سراغ هرکسی، با هر آئین و مذهب و فرقه ای، که رفتند، حرفش درباره روز قدس همانی بود که شما الان در مسجد النبی قزوین اظهار می کنید. این لطف خدای متعال است.
بخاطر این که قرآن داریم، بخاطر این که ائمه هدی bداریم، بخاطر این که رهبر واحد داریم، بخاطر این که قبله واحد داریم، بخاطر این که خدای واحد را اطاعت می کنیم، هیچ ملتی مثل ملت ما این فرصت های ارزشمند را ندارد؛ فرصت هایی که سرمایه های امنیت ملی ما هم به حساب می آید. روز قدس، روز ارتباط و هماهنگی و وحدت بین پیروان همه کتابهای آسمانی شده است؛ روز نقشه و فکر برای براندازی رژیم غاصب صهیونیستی و همه رژیم های مشابه آن شده است. ما رژیم سعودی را شبیه رژیم صهیونیستی میدانیم؛ رژیم اشغالگر بحرین را هم در حقیقت کاملا شبیه رژیم اشغالگر قدس میدانیم و همه اشراری که در عالم علیه مسلمان ها فعالیت می کنند؛ مثل داعشی ها، النصره و امثال آن. ما این اشرار را عوامل میدانیِ پشتیبانی شونده توسط کاخ سفید می دانیم که سیاه ترین بنای روزگار است. اینکه آمریکایی ها با بازی های دروغین و منافقانه تبلیغاتی، ادای جنگ با داعشی ها را در می آورند، رفتار احمقانه ای می دانیم و حتی یک مسلمان هم در دنیا باور کننده چنین حماقتی نیست. در حقیقت همه شرارت ها را از جانب صهیونیست های آمریکایی و آمریکایی های پشتیبان صهیونیسم می دانیم. همه این باورها در روز قدس به میدان می آید و خودش را نشان می دهد. روز قدس، روز مهر و محبت به فلسطینیان و همه مظلومین و روز خشم و خشونت به صهیونیست ها و همه مستکبران و ستمگران است.
جنایت های آمریکا
به چه علت ما "مرگ برآمریکا" می گوییم؟ چرا دشمنی می کنیم؟ آیا فقط عادت کرده ایم که شعار دهیم؟ خیر. هر انسان عاقل و با احساسی وقتی که به یاد می آورد 298 مسافر زن، کودک، کارگر و آدم های عادی مورد هدف موشک آمریکایی ها قرار گرفتند و هواپیما منفجر شد و مردم متلاشی و شهید شدند، متأثر می شود. در حالیکه آمریکایی ها جشن گرفتند و آن افسر جنایت کار را بخاطر کاری که کرده بود، تشویق کردند. این یعنی تحقیر ملت ما، یعنی قساوت و بیرحمی. اینها علت شعار "مرگ بر آمریکای" ما است. جنایت های آمریکایی ها منحصر به یکی دو و یا ده تا نیست. جا دارد که این جنایت ها در مدارس برای دانشآموزان، در دانشگاهها برای اساتید و دانشجویان، مخصوصا نسل جدید، لیست شود. در هر جائی، در مساجد و رسانه ها، همواره باید جنایت های آمریکا مرور شود. البته هر روز، جنایت جدیدی از آنها سرمی زند؛ وضعیتی که آنها در یمن، بحرین و در جای جای کشورهای اسلامی و غیر اسلامی به وجود آورده اند، همواره باید تازه بماند.
عید سعید فطر
امیدواریم که عزت، عظمت، اقتدار و شکوه عید فطر، دستخوش رفتارهای سلیقه ای و منطقه ای ما نشود. یعنی طوری ساماندهی کنیم که اگر قرار است اهالی یک محل به مسجدشان کمکی کنند، در زمان حضور در مسجد مرکزی شهر نیز آن کمک را تعطیل نکنند.
زکات فطره را یک فرصت بدانید. نباید به دنبال آن چیزی که ارزان تر است بگردید و آن را حساب کنید. هرچه بیشتر بدهیم، خدا هم بیشتر و چندین برابر برمی گرداند. بگذارید که فقرا هم از فیض وجود شما به یک نوایی برسند؛ یقین بدانیم که هرچه با دست بازتر عمل کنیم، خداوند هم با رحمت و وسعت بیشتری به ما پاسخ می دهد.
[1] کل آیه: فَاتَّقُوا اللَّهَ مَا اسْتَطَعْتُمْ وَ اسْمَعُوا وَ أَطيعُوا وَ أَنْفِقُوا خَيْراً لِأَنْفُسِکُمْ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
[2] کل آیه: وَ مِنْ أَهْلِ الْکِتابِ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِقِنْطارٍ يُؤَدِّهِ إِلَيْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ إِنْ تَأْمَنْهُ بِدينارٍ لا يُؤَدِّهِ إِلَيْکَ إِلاَّ ما دُمْتَ عَلَيْهِ قائِماً ذلِکَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَيْسَ عَلَيْنا فِي الْأُمِّيِّينَ سَبيلٌ وَ يَقُولُونَ عَلَي اللَّهِ الْکَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ
[3] کل آیه: وَ قالَتِ الْيَهُودُ وَ النَّصاري نَحْنُ أَبْناءُ اللَّهِ وَ أَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُکُمْ بِذُنُوبِکُمْ بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ لِلَّهِ مُلْکُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما وَ إِلَيْهِ الْمَصيرُ
[4] کل آیه: وَ إِذْ قُلْتُمْ يا مُوسي لَنْ نَصْبِرَ عَلي طَعامٍ واحِدٍ فَادْعُ لَنا رَبَّکَ يُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْني بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَکُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْکَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ ذلِکَ بِأَنَّهُمْ کانُوا يَکْفُرُونَ بِآياتِ اللَّهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَ کانُوا يَعْتَدُونَ
[5] کل آیه: يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قاتِلُوا الَّذينَ يَلُونَکُمْ مِنَ الْکُفَّارِ وَ لْيَجِدُوا فيکُمْ غِلْظَةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقينَ
[6] کل آیه: وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّي لا تَکُونَ فِتْنَةٌ وَ يَکُونَ الدِّينُ کُلُّهُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَإِنَّ اللَّهَ بِما يَعْمَلُونَ بَصيرٌ
[7] کل آیه: يَقُولُونَ لَئِنْ رَجَعْنا إِلَي الْمَدينَةِ لَيُخْرِجَنَّ الْأَعَزُّ مِنْهَا الْأَذَلَّ وَ لِلَّهِ الْعِزَّةُ وَ لِرَسُولِهِ وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ لکِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَعْلَمُونَ
[8] کل آیه: هُمُ الَّذينَ يَقُولُونَ لا تُنْفِقُوا عَلي مَنْ عِنْدَ رَسُولِ اللَّهِ حَتَّي يَنْفَضُّوا وَ لِلَّهِ خَزائِنُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ لکِنَّ الْمُنافِقينَ لا يَفْقَهُونَ
[9] کل آیه: فَبِما نَقْضِهِمْ ميثاقَهُمْ لَعَنَّاهُمْ وَ جَعَلْنا قُلُوبَهُمْ قاسِيَةً يُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَنْ مَواضِعِهِ وَ نَسُوا حَظًّا مِمَّا ذُکِّرُوا بِهِ وَ لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلي خائِنَةٍ مِنْهُمْ إِلاَّ قَليلاً مِنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ
[10] کل آیه: وَ لَنْ تَرْضي عَنْکَ الْيَهُودُ وَ لاَ النَّصاري حَتَّي تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَي اللَّهِ هُوَ الْهُدي وَ لَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْواءَهُمْ بَعْدَ الَّذي جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ ما لَکَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ
[11] کل آیه: وَ لَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلي حَياةٍ وَ مِنَ الَّذينَ أَشْرَکُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَ ما هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَ اللَّهُ بَصيرٌ بِما يَعْمَلُونَ
[12] کل آیه: وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَکْلِهِمْ أَمْوالَ النَّاسِ بِالْباطِلِ وَ أَعْتَدْنا لِلْکافِرينَ مِنْهُمْ عَذاباً أَليماً
[13] کل آیه: لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَداوَةً لِلَّذينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَ الَّذينَ أَشْرَکُوا وَ لَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذينَ آمَنُوا الَّذينَ قالُوا إِنَّا نَصاري ذلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسينَ وَ رُهْباناً وَ أَنَّهُمْ لا يَسْتَکْبِرُونَ
[14] مرداد ماه سال 1358 و در دیدار با هیئتی از مقامات کشور سوریه
[15] اول فروردین 1392. حرم قدس رضوی
[16] کل آیه: مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوْراةَ ثُمَّ لَمْ يَحْمِلُوها کَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً بِئْسَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذينَ کَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمي
[17] وسائل الشيعة ج : 10 ص : 314
[18] فضائل الأشهر الثلاثة : 142 / 153 عن أبي هريرة .
[19] کل آیه: وَ نَزَعْنا ما في صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْري مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهارُ وَ قالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذي هَدانا لِهذا وَ ما کُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْ لا أَنْ هَدانَا اللَّهُ لَقَدْ جاءَتْ رُسُلُ رَبِّنا بِالْحَقِّ وَ نُودُوا أَنْ تِلْکُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوها بِما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ