امروز :
Skip to main content

 

 

جلسه ستاد ساماندهی به شئون فرهنگی با محوریت برگزاری مراسم اعتکاف برگزار شد.

 

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه ستاد ساماندهی به شئون فرهنگی که با محوریت اعتکاف برگزار شد، اظهار کرد: ماه‌های رجب، شعبان و رمضان همانند فصل بهار از برکات زیادی برخوردار هستند و اگر قلب انسانی به واسطه گناه دچار قساوت شده باشد، می‌تواند در این ایام خود را از گناه پاک کند.

 

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم تازمینه های بروز و ظهور فضای معنوی را بیش از پیش در جامعه ایجاد کنیم و با توجه به این‌که گفته می‌شود اعتکاف سابقه 400 ساله در قزوین دارد، می‌تواند ظرفیت بسیار مناسبی برای تقویت فضای معنوی استان باشد.

 

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که ذکر و یاد خدا در اعتکاف محور برنامه‌های معتکفین قرار گیرد، افزود: در ایام اعتکاف باید تلاش کنیم تا خودمان را بیشتر پیدا کنیم تا ارزش و جایگاهی که خدا به ما داده است را به خوبی بشناسیم.

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از ظرفیت‌های اعتکاف، اندیشه و تفکر است و ضروری است تلاش کنیم تا عادت‌هایی که ما را غرق در دنیا می‌کنند را از خودمان دور کنیم.

 

 

وی با تأکید بر این‌که ذکر و یاد خدا محور برنامه‌های اعتکاف قرار گیرد، اضافه کرد: خداوند در قرآن به فراوانی از ذکر گفته است. تلاش کنیم از دلمشغولی های دنیایی به ذکر پناه ببریم تا به نشاط معنوی بیشتری دست پیدا کنیم.

 

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: هدف همه انقلاب‌های الهی و انبیائی، ترویج ذکر در جوامع بشری بوده و استفاده و مطالعه قرآن کریم می‌تواند انسان را در خودشناسی، تحول و رسیدن به اهداف ترسیم شده در انقلاب‌های انبیائی یاری دهد.

 

امام‌جمعه قزوین با بیان این‌که نباید بندگی‌هایمان را فدای کسب روزی کنیم، تأکید کرد: خدای متعال تضمین کرده که رزقِ انسان را تأمین خواهد کرد و از انسان خواسته که تنها به ذکر و بندگی خدا مشغول باشد و دغدغه رزق و روزی را نداشته باشد.

 

وی با تأکید بر این‌که برنامه‌های اعتکاف باید در جهت تقویت نماز جمعه‌ها هم قرار داشته باشد، اظهار کرد: تبلیغ برای حضور پرشورتر مردم در نماز جمعه، یکی از دستورات نماز جمعه است که امروز رسانه‌ها، به ویژه رسانه ملی مسئولیت آن را برعهده دارند و هر چند کارهای ارزشمندی در استان صورت گرفته اما همچنان فرصت‌های بیشتری در این فضا وجود دارد.

 

 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خطیب نماز جمعه‌ها باید به گونه‌ای خطبه‌ها را ایراد کنند تا مردم تحت تأثیر ذکر قرار بگیرند و دچار تحول و دگرگونی شوند.

 

آیت‌الله عابدینی پرهیز از اشرافی گری را لازمه برنامه اعتکاف دانست و گفت: برنامه‌های اعتکاف و تدارک این ایام باید ساده و به دور از تشریفات باشد؛ چرا که تشریفات با روح اعتکاف در تضاد است.

 

حجت‌الاسلام نعمت الهی، رییس ستاد اعتکاف استان قزوین در این جلسه با بیان این‌که در سال گذشته 10 هزار نفر در برنامه اعتکاف شرکت کردند، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم امسال حضور معتکفین به 12 هزار نفر افزایش پیدا کند.

 

وی گفت: برنامه‌های خوبی برای معتکفین تدارک دیده شده و 120 طلبه مبلغ خانم و آقا به محل‌های برگزاری اعتکاف در استان اعزام خواهند شد و عمدتاً سعی شده از مبلغین بومی استفاده شود.

 

ایوب رحیمی، معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین هم اظهار کرد: مشارکت کارکنان دستگاه‌های اجرایی در امر اعتکاف موجب بهبود عملکرد کارکنان و تعامل بهتر آن‌ها با ارباب رجوع می‌شود.

 

وی ادامه داد: حرام و حلال باید برای مردم و کارکنان دستگاه‌ها به خوبی تشریح شود چرا که این مهم نیز در عملکرد کارکنان و بهبود خدمات آن‌ها اثرگذار است.

 

سرهنگ امیری، جانشین فرمانده نیروی انتظامی استان قزوین هم در این جلسه بیان کرد: اقدامات امنیتی، انتظامی و ترافیکی در محل برگزاری اعتکاف مانند سنوات گذشته تأمین خواهد شد و تعامل خوبی با سایر دستگاه‌ها در این زمینه وجود دارد.

 

معصومی فر، مدیرکل صدا و سیمای مرکز قزوین اظهار کرد: دو دسته فعالیت در ماه‌های رجب، شعبان و رمضان انجام می‌شود که یک دست تولید برنامه‌های خاص این ایام، مناسبت‌ها و ولادت‌هاست و دسته دیگر استفاده از فرصت‌های به وجود آمده در این ایام برای ترویج مبانی دینی در برنامه‌های روتین، پیوسته و دائمی است.

 

حجت‌الاسلام صفی خانی، دبیر ستاد اعتکاف گفت: خیرین اعتکاف از طریق سامانه‌ای که در سایت طراحی و اعلام شده می‌توانند کمک‌های خود را پرداخت کنند.

 

حجت‌الاسلام رمضانی، دبیر کانون‌های مساجد استان هم در این جلسه بر توجه بیشتر به برگزاری و تقویت مراسم اعتکاف در روستاها تأکید کرد.

 

حجت‌الاسلام موسوی، رییس ستاد اقامه نماز استان قزوین هم بر فراهم شدن شرایط برای آموزش صحیح قرائت نماز و همچنین آموزش احکام اعتکاف تأکید کرد.