نماینده ولی فقیه در استان قزوین در مراسم سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در الوند گفت: امام خمینی (ره) بر نفس خود مسلط بود و برای مطرح شدن کاری را انجام ندادند بلکه برای اقامه نماز قیام کردند.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در مراسمی که به مناسبت سالروز ارتحال معمار کبیر انقلاب اسلامی در مسجد جامع رسول اکرم (ص) الوند برگزار شد، با اشاره به همزمانی شبهای احیای ماه مبارک رمضان، ایام ضربت خوردن امیرمؤمنان (ع) و سالروز ارتحال امام خمینی (ره) اظهار کرد: همه این مناسبتها از یک سنخ و از یک جنس هستند و امام راحل پرورش یافته شبهای احیا، عبادت و ذکر بودند.
وی تصریح کرد: فقط یک شب سال شب قدر است در حالی که شبهای احیا سه شب شناخته شده است و هرشبی را ما احیا نگه داریم یعنی جان و روح خود را زنده کرده و رشد معنوی پیدا میکنیم. هرشبی میتواند شب احیا باشد اما شب قدر فقط یک شب از شبهای سال است.
امام جمعه قزوین بیان کرد: در برخی از منابع دینی آمده است در طول سال تنها یک شب، شب قدر است، برخی دیگر از منابع دینی شب قدر را در ماه رجب و شعبان معرفی می کند و دسته سوم نیز میگوید شب قدر در ماه مبارک رمضان است.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین در این خصوص ادامه داد: دسته چهارم منابع دینی شب قدر را در شبهای فرد ماه مبارک رمضان، دسته پنجم شب قدر را دهه آخر این ماه، دسته ششم در سه شب ۱۹، ۲۱، ۲۳، دسته هفتم دو شب ۲۱ و ۲۳ ماه رمضان و دسته هشتم شب ۲۳ را شب قدر میدانند و علما و بزرگان ما بر شب ۲۳ ماه رمضان نظر بیشتری دارند.
وی خاطرنشان کرد: ما با احیای شبهای ماه رمضان و شب زندهداری به دنبال حیات معنوی هستیم همان مسئلهای که قرآن روی آن تأکید دارد و روزهداری، اقامه نماز، برپایی عدل، توجه به صداقت و راستی و اهل ذکر بودن راههایی برای دستیابی به زنده شدن جان و دل و دستیابی به حیات معنوی است.
آیتالله عابدینی با اشاره به حدیثی از حضرت عیسی (ع) ابراز کرد: این پیامبر الهی میفرمایند «هرکس اگر در زندگی دوبار متولد نشود حقیقت عالم را درک نکرده است»، ما از رحم مادر در یک تولد جبری به دنیا میآییم که در اختیار ما نیست اما تولد دیگری در دنیا وجود دارد که در اختیار ماست که اگر این تولد را در نیابیم از انسانیت و حقیقت آفرینش چیزی درک نکردهایم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین ابراز کرد: ما در تولد اول جسم مادی هستیم اما اگر چشممان به عالم هستی باز نشود و حیات معنوی پیدا نکنیم همان جسم مادی باقی می مانیم و روح و جان ما زنده نمیشود و با همان جسم مادی به عالم آخرت سفر میکنیم.
وی تصریح کرد: خدا و رسول خدا انسان را به خیر و ذکر دعوت میکنند و دعوت آنها برای زنده کردن ما و دستیابی به حیات معنوی که بالاترین نوع حیات است است.
امام جمعه قزوین با بیان اینکه امام علی (ع) در خطبه 87 نهج البلاغه انسان زنده و انسان مرده را به ما معرفی می کند، یادآور شد: حضرت در این خطبه به بيان صفات عالمان راستين مىپردازد؛ همانها كه با امدادهاى الهى توانستهاند روح تقوا را در خود زنده كنند، هواپرستى را از خود دور سازند و در سايه اين خودسازى، كليدِ درهاى هدايت را بدست آورند.
آیتالله عابدینی اضافه کرد: امام خمینی (ره) نمونهای شخصیتهای بزرگ هستند که بر نفس خود مسلط بودند و وقتی به ایشان گفتند میخواهیم رساله شما را به چاپ برسانیم و اینکار هزینهای دارد ایشان فرمودند اگر من مقلد ندارم چرا میخواهید چاپ کنید و اگر مقلد دارم خودشان آن را میخرند و با اینکار نشان دادند برای مطرح شدن کاری را انجام نمیدهند و بر نفسشان مسلط هستند.
وی گفت: امام خمینی (ره) در فرانسه در حال مصاحبه با رسانههای دنیا بودند و در حالی که در آن شرایط خفقان جامعه ما گفتگو با رسانهها از اهمیت بسیاری برخوردار بود اما ایشان موقع نماز مصاحبه را پایان دادند و با اینکار پیام مهمی را صادر کردند و نشان دادند برای اقامه نماز قیام کردهاند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین به بخش دوم خطبه 87 نهج البلاغه پرداخت و اظهار کرد: امام علی (ع) در بخش دوم این خطبه به نقطه مقابل گروه اول پرداخته و کسانی را معرفى مىكند كه جهالتهايى را از ديگران گرفته و امور باطلى را از سوى خود، به آن افزوده و مردم را به گمراهى كشاندهاند.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: امیرالمؤمنین (ع) در تكميل بخشهاى گذشته به مردم هشدار مىدهد كه با وجود اهل بيت (ع) و عترت پيامبر (ص) كه سرچشمه زلال علم و آگاهى اسلامى هستند، چرا سراغ افراد جاهل و بى خبر و ناآگاه مىروند؟!