امامجمعه قزوین گفت: در قرآن ذکر شده اگر شما تقوا داشته باشید، خدای متعال به شما قدرت تشخیص خوب از بد را میدهد.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر نهجالبلاغه با بیان اینکه با "یاد مرگ" میتوان مقابل زورگویی قلب ایستاد، اظهار کرد: در شرایطی که فرعون وجود ما خودش را نشان میدهد یادآوری زمان مرگ، نسخه امیرمومنان به مسلمانان است.
وی در ادامه افزود: انسان با ورود به دنیا عواملی چون رحم مادر را پشت سر گذاشته است و باید شاکله وجودی خود را برای ورود به رحم قبر و قیامت پرورش دهد.
امامجمعه قزوین ادامه داد: در رحم دنیا باید به تکامل برسیم و تکلیف دانشگاه دنیا باز شدن دل ماست و باید با افزایش فهم و علم الهی به بصیرت دست پیدا کنیم، حال این سؤال پیش میآید که آیا وظیفه ما ایجاد زمینههای رشد برای اعضای وجودمان است؟
وی اذعان کرد: خدای متعال در قرآن کریم دو گروه را به ما معرفی میکند، یک گروه افرادی که گوش، چشم و قلبشان را ناکارآمد نگاه میدارند و در گروه منافق یا کافر قرار میگیرند، این افراد چشم، گوش و دلشان شبیه حیواناتی است که فقط صدای حق را بدون دریافت پیام و حقیقت آن میشنوند.
آیتالله عابدینی با بیان اینکه قرآن کافران و منافقان را با عنوان صُم، عُمی، بُکم و لاهم یعقلون معرفی میکند، بیان کرد: در این افراد همه علائم انسانیت از بین رفته است و گوش، چشم و قلب باطنی آنها کر، کور و لال و از کار افتاده است.
وی افزود: در نگاه این افراد ظالم و مظلوم، امام علی (ع) و معاویه فرقی نمیکنند و این افراد پیش معاویههای زمان هم ارزشی ندارند؛ در صورتی که قرآن در آیات زیادی سرمایهگذاری کرده تا ما فرق بین خوب و بد را متوجه شویم؛ روزه، نماز و ماه رمضان برای فهم همین فضاهاست.
نماینده ولیفقیه در استان با بیان اینکه ما باید قدرت تشخیص داشته باشیم، گفت: در قرآن ذکر شده اگر شما تقوا داشته باشید، خدای متعال به شما قدرت تشخیص خوب از بد را میدهد و انسانیت آدمی در تشخیص این فرقهاست.
وی تصریح کرد: گاهی اوقات ما در اختلافات و اتفاقات اطرافمان بر مسند قضاوت نشسته و تقسیم حق میکنیم و طی روز افراد و جریانهای زیادی را بدون اطلاعات لازم قضاوت کرده و حق و ناحق میکنیم و بار گناهان خود را سنگین کردیم.
امامجمعه قزوین در پایان ابراز کرد: امام صادق (ع) میفرمایند:" اهل قضاوت چهار دستهاند که 3 دسته از آنها جهنمی و یک دسته نجات پیدا میکنند، از این سه دسته یک گروه با آگاهی به ناحق قضاوت میکنند، دسته دوم ندانسته به ناحق قضاوت میکنند، دسته سوم به حق قضاوت میکنند اما نمیدانند در حال قضاوت درست هستند و دسته آخر که اهل نجاتند، افرادی هستند که با آگاهی به حق قضاوت میکنند."