نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: اگر دلِ انسان در مقابل آیات الهی متحول شد و تحت تأثیر کلام خداوند قرار گرفت، به معنای آن است که تحت تأثیر و نفوذ خداوند قرار گرفته و چنین انسانی در جرگه انسانهای با ایمان و مؤمن قرار دارد.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر نهجالبلاغه که در مسجد امام خمینی (ره) برگزار میشود، اظهار کرد: امام علی (ع) به امام حسن (ع) فرمود: دلت را نیرومند و قوی کن، اگر دلت ضعیف بماند همانند اهل نفاق مریض میشود.
وی تصریح کرد: هر دلی که دورویی داشته باشد، نفاق دارد؛ خیلیها نفاق دارند اما جزء گروههای مجاهدین خلق و یا سایر گروههای منافق نیستند، آنها یک شعبه دیگر از منافقین هستند و آنهایی که صاحب دلی دورو هستند نیز جزء منافقین به حساب میآیند.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین گفت: خداوند در وصف منافقین فرموده: «فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ ٱللَّهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُوا یَکْذِبُونَ» یعنی «در دلهای آنان یک نوع بیماری است؛ خداوند بر بیماری آنان افزوده؛ و به خاطر دروغهایی که میگفتند، عذاب دردناکی در انتظار آنهاست.»
امامجمعه قزوین بیان کرد: دلِ ضعیف، محلِ نفوذِ شیطان و دنیاست و تحت تأثیر هر کسی قرار میگیرد و خودش صاحب فهم، درک و ارادهای نیست و این ضعف، هر انسانی را به انحراف میکشاند.
وی ادامه داد: در قرآن در مقابل تعبیر «ضعیف»، «عزیز» بیان شده است و عزیز به معنای نفوذناپذیری در مقابل شیطان و هوای نفس و نفوذپذیری در مقابل خداوند است.
آیتالله عابدینی افزود: اگر دلِ انسان در مقابل آیات الهی متحول شد و تحت تأثیر کلام خداوند قرار گرفت، به معنای آن است که تحت تأثیر و نفوذ خداوند قرار گرفته و چنین انسانی در جرگه انسانهای با ایمان و مؤمن قرار دارد.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: عزیز بودن یکی از ویژگیهای خداوند است، یعنی هیچ بندهای نمیتواند نظر خدا را تغییر بدهد، انسان هم هر چقدر خدایی بشود از خدا اثر میپذیرد اما تحت تأثیر غیر خدا قرار نمیگیرد.
وی بیان کرد: خدای متعال میفرماید: «و للَّه العزّة و لرسوله و للمؤمنین» یعنی هر چه عزت در عالم وجود دارد، به خدا، پیامبر و مؤمنان تعلق دارد و اینها از غیر خدا تأثیر نمیگیرند. مؤمنان با شنیدن آیات الهی ایمانشان افزایش مییابد و تکیه و توکلشان تنها به خداست.
امامجمعه قزوین اظهار کرد: خداوند پیغمبر (ص) و قرآن را به عنوان منبع عزت معرفی کرده و درباره قرآن فرمود: «وَإِنَّهُ لَکِتَابٌ عَزِیزٌ»، این قرآن کتاب عزیز است؛ یعنی اگر عزت میخواهید باید قرآنی باشید و هر چه از آیات قرآن بهره مند شوید، به همان اندازه تحت تأثیر دیگران قرار نمیگیرید و هر روز بیشتر تحت نفوذ کلام الهی قرار خواهید گرفت.
آیتالله عابدینی با بیان اینکه خداوند مدافع مؤمنان است، تصریح کرد: اگر مؤمن به خداوند توکل کند، در میان معرکه دچار انحراف نخواهد شد و خداوند هیچگاه اجازه رسوایی مؤمن را نخواهد داد.
وی بیان کرد: اگر انسان از ولایت و اثرپذیری خدایی محروم شد، به عذاب دردناک خدا دچار خواهد شد و اینها همان منافقین هستند؛ خداوند میگوید منافقین یعنی آنهایی که کافران را بهجای مؤمنین رفیق، دوست و ولی خودشان بر میگزینند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: منافقان مرضشان این است که عزت را در کافران میبینند، همان کافرانی که خداوند آنها را به ذلیل تشبیه کرده است و منافقین میخواهند که از آنها عزت بگیرند در حالی که تنها خدای متعال است که به انسان عزت میبخشد.
امامجمعه قزوین تأکید کرد: دو بار کلمه کسالت در قرآن آمده است و هر دوبار خداوند این معنا را برای منافقان بهکار برده است. خداوند میفرماید: منافقان نماز را برای ریا میخوانند و در نماز هم خیلی کم به یاد خدا هستند و در نتیجه نمازشان با کسالت همراه میشود.
وی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) میفرمایند: ایمان یک درجه بالاتر از اسلام است، و تقوا یک درجه بالاتر از ایمان است و به فـرزنـد آدم چیزی بـالاتـر از یقیـن داده نشده است.
آیتالله عابدینی اضافه کرد: انسان زمانی مؤمن میشود که وقتی خداوند میگوید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» با همه وجود بفهمد که خداوند با او سخن میگوید و بهجایی برسد که خداوند به او هم بگوید «ای کسانی که ایمان آوردهاید»؛ اما اگر انسان هیچ احساسی نسبت به خدا نداشته باشد و «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» با حرفهای دیگر برای او تفاوتی نکند، معلوم میشود هنوز به درجه ایمان نرسیده است.
نماینده ولیفقیه در استان قزوین افزود: خداوند میفرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنوا إِن تَتَّقُوا اللَّهَ»، یعنی انسان وقتی به ایمان میرسد، آماده میشود که به مرحله تقوا که مرحله بالاتری است، دست پیدا کند.
وی اظهار کرد: امام علی (ع) بعد از اینکه میفرماید دلت را نیرومند و قوی کن، فرموده: قلبت را پس از اینکه با یقین نیرومند کردی، با حکمت نورانی کن. حکمت همان حقیقتی است که خدای متعال در قرآن فرموده: حکمت چیزی نیست که به هر کسی بدهم، حکمت موهبتی الهی است که خداوند به بندگانِ خاصش عنایت میکند و لذا میفرماید: هر کسی را که خدا بخواهد حکمت میدهد و هر کسی هم که صاحب حکمت شود، خدا به او خیر کثیر داده است.