امروز :
Skip to main content

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم به بیان شرح حال اصحاب میمنه و شرح حال مجرمین در قیامت پرداخت.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه سی‌وهفتم تفسیر قرآن کریم (۱۹ شهریور ۱۴۰۲) در ادامه تفسیر سوره مدثر اظهار کرد: در سوره مبارکه مدثر خدا به رسول گرامی اسلام فرمان می‌دهد که کار خودت را شروع کن، بزرگی و عظمت پروردگارت را ببین و به دیگران بشناسان و از هر بدی و امثال آن هجرت کن.

وی ادامه داد: ماجرا از این قرار بود که یک جماعتی در مقابل پیغمبر (ص) ایستادند و با آن حضرت مخالفت کردند، این‌هایی که مخالفت می‌کردند در میان خودشان گشتند تا ببینند مهره درشت‌شان کیست؟ این‌ها ولید بن مغیره را به‌عنوان بزرگ خود انتخاب کردند و از او خواستند نظرش را در مورد قرآن اعلام کند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ولید بن مغیره گفت من نزد این کسی که ادعای پیغمبری می‌کند می‌روم، بررسی می‌کنم ببینم او درست می‌گوید و حق است، یا اینکه باطل است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: وقتی رفت و آیات قرآن را از زبان رسول خدا شنید متحول شد، آیات قرآن او را زیر و رو کرد و به‌شدت روی شخصیت او اثر گذاشت، به جای اینکه نزد قریش و قوم و قبیله خود برگردد، به منزل خود رفت، اگر او صداقت می‌داشت و جوانمرد بود، همان طور که تحت تأثیر آیات قرآن قرار گرفته بود و خودش هم می‌دانست که آیات قرآن کار آدم معمولی نیست و معجزه است باید این را بازگو می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: آن زمان در میان عرب‌ها مرسوم بود که هر ساله مراسم شناسایی شعر و نوشته فاخر را داشتند، با اینکه تعداد آدم‌های باسواد انگشت‌شمار بودند و فقط 5 نفر سواد خواندن و نوشتن داشتند، 12 نفر دیگر هم خواندن می‌دانستند اما مهارت نوشتن نداشتند، در چنین محیطی شعر می‌گفتند، حتی بلد نبودند شعر خود را بنویسند و کسانی که بلد بودند برایشان می‌نوشتند اما گاهی می‌آمدند داوری و قضاوت می‌کردند و اشعار فاخر را انتخاب می‌کردند، جایزه شعر فاخر هم این بود که آن شعر به دیوار کعبه آویخته می‌شد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: در چنین شرایطی ولید بن مغیره رفت که ببیند پیامبر (ص) مانند شعرا و نویسندگان حرف می‌زند یا حرف‌هایش فرق می‌کند؟ آیات قرآن به‌شدت او را تحت تأثیر قرار داد، به جای اینکه نزد قریش برگردد و از این متأثر شدن حرف بزند، به خانه‌اش رفت.

امام جمعه قزوین تصر‌یح کرد: قریش یکی دیگر از بزرگان خود را نزد ولید بن مغیره فرستاد، او رفت به ولید بن مغیره گفت که تو آبروی ما را بردی، برای اینکه به محمد پیوستی، در حالی که قرار بود بروی و برای ما خبر بیاوری که چطور با او بجنگیم؟

وی یادآور شد: ولید بن مغیره گفت چنین نیست، از او پرسیدند به نظرت این چیزی که دیدی و شنیدی چه بود؟ گفت من انواع شعر را می‌شناسم، قرآن هیچ یک از آن انواع شعرها نبود، نثر هم نبود، گفتند پس چه بود؟ گفت اجازه بدهید من بروم فکر کنم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: اکنون هم دشمنان، صهیونیست‌ها، آمریکایی‌ها و منافقین اتاق فکر تشکیل می‌دهند و در اتاق فکرشان نقشه می‌کشند، در این اتاق فکر به این فکر نمی‌کنند حق و باطل چیست، بلکه بنا را بر این گذاشته‌اند که در مقابل حق بایستند، کسی که می‌خواهد با حق بجنگد دنبال شناسایی حق نیست، بلکه به‌دنبال شکستن حق و مبارزه با حق است.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: بنابراین ولید بن مغیره خواست که اجازه بدهند او بیشتر فکر کند و شخصاً اتاق فکر تشکیل دهد، پس از اینکه فکر کرد که چه بگوید که برای شکستن مسیر پیامبر (ص) مؤثر باشد؟ همه افکارش را که جمع کرد در نهایت گفت آن چیزی که پیامبر (ص) آورده سِحر است، چون فقط سحر می‌تواند تا این اندازه روی آدم‌ها تأثیر بگذارد.

وی افزود: بنابراین از اتاق فکر ولید بن مغیره این قضاوت مغرضانه بیرون آمد، یعنی فکر او ناشی از نادانی نبود، بلکه ناشی از غرض و مرض بود.

امام جمعه قزوین بیان کرد: ولید فکر کرد و قضاوت کرد، خدا فرمود مرگش باد با این فکر کردنش، این مرگی که خدا به این اتاق فکرها گفته باعث می‌شود تا قیامت هیچ اتاق فکری پا نگیرد، می‌بینیم اینهمه اتاق فکر با این همه نقشه، نیرنگ و حیله در مقابل اسلام و حق نتوانستند پا بگیرند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: اتاق فکرهایی که در مقابل امیرالمؤمنین (ع) در سقیفه تشکیل دادند، کدامشان نتیجه داد؟ اتاق فکرهایی که علیه امام حسن (ع) و امام حسین (ع) بودند اما هیچ نتیجه‌ای ندادند، علت این است که خداوند در آیه 51 سوره قصص فرمود «وَلَقَدْ وَصَّلْنَا لَهُمُ الْقَوْلَ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ»، یعنی (و به راستی این گفتار را برای آنان پی در پی و به هم پیوسته نازل ساختیم امید که آنان پند بپذیرند).

وی تأکید کرد: خداوند در این آیه فرمود ما قول انبیاء، اولیاء و اهل حق را به هم متصل کردیم، این اتصال و سلسله مبارکه همیشه می‌ماند اما در مقابل آن‌ها، خداوند در آیه 19 سوره سبأ فرمود «وَمَزَّقْنَاهُمْ كُلَّ مُمَزَّقٍ»، یعنی (سخت تار و مارشان کردیم)، خداوند می‌فرماید من این‌ها تکه پاره و قطعه قطعه کرده‌ام، لذا می‌بینیم همه انبیاء و اولیاء اگر کنار هم جمع شوند مخلص هم هستند، در پیشگاه خداوند اخلاص دارند و نسبت به هم ولایت و محبت دارند اما اگر دشمنان انبیاء یک جا جمع شوند برای همدیگر زحمت درست می‌کنند، با هم دعوا می‌کنند و جنگشان می‌شود.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: ما هم که ادعای ایمان داریم هر چه ایمان ما حقیقی باشد محبت‌هایمان نسبت به هم بیشتر می‌شود، هر چه دروغ و مصنوعی باشد همیشه با هم مشکل داریم، برای مثال خداوند در آیه 67 سوره مبارکه توبه می‌فرماید «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُون»، یعنی (مردان و زنان دو چهره همانند یکدیگرند، به کار ناپسند وا می‌دارند و از کار پسندیده باز می‌دارند و دست‌های خود را از انفاق فرو می‌بندند، خدا را فراموش کردند، پس خدا هم فراموششان کرد، در حقیقت این منافقانند که فاسقند).

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در آیه 71 سوره توبه می‌فرماید «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ»، یعنی (و مردان و زنان با ایمان دوستان یکدیگرند که به کارهای پسندیده وا می‌دارند و از کارهای ناپسند باز می‌دارند و نماز را بر پا می‌کنند و زکات می‌دهند و از خدا و پیامبرش فرمان می‌برند آنانند که خدا به‌زودی مشمول رحمتشان قرار خواهد داد که خدا توانا و حکیم است).

وی اظهار کرد: منافقین با هم مشکل دارند اما مؤمنین یار هم هستند، واقعیت‌ها در مورد منافقین امروز هم کاملاً مشهود است، امروز واقعیت‌های قرآن در مورد منافقین به‌صورت دقیق به ما نشان داده شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: خداوند در ادامه فرمود ولید بن مغیره قیافه آدم‌های صاحب‌نظر را به خود گرفت، چهره در هم کشید، به حق پشت کرد و استکبار ورزید، یعنی روی از حق برگرداند و قیافه مستکبرانه گرفت.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خروجی اتاق فکر ولید بن مغیره این بود که گفت آن چه من دیدم غیر از سِحری که تا عمق وجود آدم‌ها اثرگذار است، چیز دیگری نیست، یعنی زبانش لال بود و عقلش از بین رفته بود که بگوید من یک حقیقتی را شنیده‌ام، آدم‌ها بیایید روی این حقیقت فکر کنید و آن را بپذیرید، لجاجت نکنید، به جای اینکه این حرف‌ها را بزند گفت قرآن سحری است که بسیار روی آدم‌ها اثر می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: باز هم رها نمی‌کرد و ادامه می‌داد و می‌گفت این غیر از حرف بشر چیز دیگری نیست، بشر پایین‌ترین مرحله انسانیت است، یعنی توهین و تحقیر هم کرد، اینجا خدا تهدید را به او روا داشت و گفت او به‌زودی در سَقَر و در جهنم سوزان خواهد بود، چه می‌دانید سقر چیست؟ سقر آن چیزی است که نمی‌گذارد هیچ چیزی بماند و سنگ هم در آن ذوب می‌شود و همه چیز را نابود می‌کند، با این تفاوت که خدا می‌خواهد این‌ها ذوب نشوند و شکنجه شوند.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: خداوند فرمود این کتاب خداست، اهالی ایمان بدون شک و تردید ایمان می‌آورند، این قرآن برای تذکر به بشریت است، خداوند تأکید و محکم‌کاری کرده که اتاق فکرها فریب‌تان ندهد، در ادامه خداوند سوگند به قمر خورد، به هنگامه شب قسم خورد، به صبح موقعی که روشنایی‌اش آشکار می‌شود قسم خورد و گفت این قرآن قول بشر نیست، بلکه یکی از بزرگ‌ترین‌هاست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: یکی دیگر از بزرگ‌ترین‌ها هم پیغمبر و آل پیامبر (ص) هستند، خداوند تأکید کرد ولید بن مغیره حرف بیجایی گفت، غلط کرد گفت، این‌گونه نیست، هر کسی لیاقت داشته باشد حق می‌پذیرد و هر کس لیاقت نداشته باشد نمی‌پذیرد اما این کتاب آمده که حق را بیان کند برای آن‌هایی که در پذیرش حق شایستگی و لیاقت دارند و این را می‌خواهند.

وی یادآور شد: خداوند در آیه 38 سوره مدثر می‌فرماید «كُلُّ نَفْسٍ بِمَا كَسَبَتْ رَهِينَةٌ»، یعنی (هر كسى در گرو دستاورد خويش است)، خداوند در این آیه می‌فرماید هر آدمی مرهون چیزهایی است که کسب کرده است، یعنی جان هر آدمی در گرو است و آزاد نیست، یک موقع آدم یک کاری می‌کند که نسبت به یک چیزی بدهکار است اما یک موقع هم کل وجودش بهای بدهکاری‌های اوست، این دو با هم متفاوت هستند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید هر آدمی به‌خاطر کارهایی که کرده خودش را گرو گذاشته و آزاد نیست، این آیه اشاره دارد به ولید بن مغیره، مشرکین و آن‌هایی که در مقابل قرآن بودند، خداوند می‌گوید جان این‌ها جان یک انسان آزاده نیست که یک مطلبی را بشنوند و به‌دنبال بررسی آن بروند که ببینند حق است، اصلاً شخصیت‌شان این گونه نیست، برای اینکه خود را فروخته‌اند.

امام جمعه قزوین افزود: اکنون هم آدم‌های خود فروخته‌ای را داریم که برای مثال از آن طرف دنیا مأموریت پیدا می‌کنند که بروند شاهچراغ را منفجر کنند و آدم‌ها را ترور کنند، این‌ها که دنبال این نیستند که ببینند حق چیست یا باطل کدام است، به این‌ها یک چیزی داده‌اند یا فکر و عقلشان را ضایع کرده‌اند، روی مغزشان کار کرده‌اند، طمع مال دنیا و مقام دارند و وارد چنین ماجرایی می‌شوند، چنین کسانی متفکر نیستند، اگر هم مثل ولید بن مغیره اتاق فکر تشکیل دهند، از اتاق فکر آن‌ها حق بیرون نمی‌آید، چون به‌دنبال حق نیستند، بلکه نیرنگ و حیله بیرون می‌آید.

وی عنوان کرد: خداوند در آیه 38 سوره مدثر فرمود برخی‌ها هستند که جانشان در گرو است و آزاد نیستند که بخواهند کارشان را درست انجام دهند، همچنین خداوند در آیه 39 سوره مدثر فرمود «إِلَّا أَصْحَابَ الْيَمِينِ»، یعنی (بجز ياران دست راست)، خداوند می‌فرماید این گروه فرق می‌کنند، این‌ها آدم هستند و شخصیت مستقل دارند، این‌ها اهل کرامت هستند، کرامت سرمایه خدادادی است که از این‌ها سلب نشده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: می‌گویند اصحاب یمین آن‌هایی هستند که نامه عملشان به دست راستشان داده می‌شود، این یک نشانه اصحاب یمین است، اصحاب یمین یعنی آن‌هایی که اهل یمن و برکت هستند، آن‌هایی که اهل نماز و دیانت هستند، آن‌هایی که اهل شب قدر و احیاء هستند، آن‌هایی که اهل قرآن، دین و معرفت پروردگارند، آن‌هایی که اعتقادات راسخ دارند، همه این‌ها ویژگی‌های اصحاب یمین است.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: خداوند در آیات 8 و 9 سوره مبارکه واقعه فرموده «فَأَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَيْمَنَةِ، وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ»، یعنی (نخست اصحاب میمنه هستند، چه اصحاب میمنه‌ای؟ گروه دیگر اصحاب شومند، چه اصحاب شومی؟)

وی تأکید کرد: در این آیات خداوند نشان می‌دهد که آدم‌ها دو گروه هستند، همه ما باید در یکی از این دو گروه باشیم و ان‌شاءالله در گروه اهل یمن و برکت باشیم، چرا خداوند در این آیات این گونه سؤال می‌کند؟ برای اینکه ما را کنجکاو، تشویق و تحریک کند که در زندگی به‌دنبال میمنه، یمن و برکت بچرخیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند از قرآن تحت عناوین «کتاب مبارک» و «ذکر مبارک» یاد کرده است، در رابطه با شب قدر هم در سوره قدر فرمود شبی که از هزار ماه بالاتر است، همچنین در آیه 3 سوره دخان فرمود «إِنَّا أَنزَلناهُ فِي لَيلَة مُّبارَكَةٍ»، خداوند می‌فرماید تو باید برکت و میمنت باشی، پس به آنجایی برو که برکت و میمنت پیدا می‌شود، مبادا این فرصت‌ها را از دست بدهی. 

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: چقدر آدم‌ها هستند که از دنیا رفتند، اکنون بیاییم بررسی کنیم ببینیم این‌ها در دنیا چکار کرده‌اند؟ ممکن است قتل کرده باشند، شراب‌خواری کرده باشند، دروغ گفته باشند، ظلم کرده باشند، دل‌ها را رنجانده باشند، به مردم آسیب رسانده باشند و خیانت کرده باشند، این‌ها یک جور موجودند، یک سری دیگر هم ممکن است یمن را آزاد کرده باشند، به فلسطین و لبنان موقعیت داده باشند، به سوریه امنیت بخشیده باشند، در عراق حشدالشعبی راه انداخته باشند، این‌ها اهل یمن، میمنت و برکت هستند، آن گروه اول هم اهل شوم بودن هستند و در مقابل برکت قرار دارند.

وی اظهار کرد: این آیات می‌خواهد به ما بفهماند که موضع خود را مشخص کنید، آیا عرضه این را دارید که اهل برکت باشید یا نه؟ اگر نه، به‌دنبال چه هستید؟ آیا دنیا جوری شما را فریفته که دائم دنبال ناسازگاری با خدا، دین، بندگان خدا، متدینین، مظلومان، محرومان، حق، قرآن و اهل بیت (ع) باشید؟ آیا حامی مظلومان، محرومان، قرآن و دین هستید یا مقابلشان قرار دارید؟ به این خاطر است که خداوند در آیات 8 و 9 سوره واقعه سؤال می‌کند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: بیاییم ببینیم امام خمینی (ره) چه کرد و صدام چه جنایت‌هایی مرتکب شد، ببینیم ما می‌خواهیم کدام یک را الگو و هدف قرار دهیم، حاج قاسم سلیمانی را ببینیم، مسعود رجوی خائن و منافق را ببینیم که کدام یک می‌توانند برای ما الگو باشند؟

امام جمعه قزوین بیان کرد: از آیه 27 تا 55 سوره واقعه نیز فضای بهشت آن‌هایی که اهل یمن و برکت هستند ترسیم شده است، سپس فضای اصحاب شمال را هم ترسیم می‌کند که در آتش گداخته هستند، خداوند در این آیات می‌فرماید جای اصحاب یمین در بهشت این‌گونه است و جای اصحاب شمال نیز در جهنم آن‌چنان است.

وی خاطرنشان کرد: در آیات 90 تا 96 سوره واقعه نیز آمده که همه اصحاب یمین به هم سلام می‌کنند، یعنی فرهنگ آن‌ها «انی سلم لمن سالمکم» است، راهپیمایی اربعین تجسم حرکت، ارتباطات ایمانی و عواطف انسانی اصحاب یمین است اما اگر کسی در مقابل اصحاب یمین باشد از او به‌جای آب سرد و گوارا، با آب گداخته پذیرایی می‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: پس اگر کسی خواست راجع به اصحاب یمین و اصحاب شمال مطالعه کند جایی که مبسوط به این معنا پرداخته شده سوره مبارکه واقعه است که در سه مقطع این سوره اصحاب یمین و اصحاب شمال معرفی شده‌اند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خداوند در آیه 71 سوره مبارکه اسراء فرموده «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلً»، یعنی (ياد كن روزى را كه هر گروهى را با پيشوايشان فرا مى‏‌خوانيم پس هر كس كارنامه‏‌اش را به دست راستش دهند آنان كارنامه خود را مى‏‌خوانند و به قدر نخك هسته خرمايى به آنها ستم نمى‌شود).

وی یادآور شد: خداوند در این آیه می‌فرماید آن کسی که اهل یمن، میمنت و برکت است نامه اعمالش به دست راستش داده می‌شود، این‌ها کتابشان خوانده می‌شود و ذره‌ای ستم به این‌ها نخواهد شد.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در آیات 19 تا 29 سوره حاقه خداوند راجع به اصحاب یمین بیانات بسیار اثرگذاری را دارد، در آیات 17 تا 20 سوره مبارکه بلد نیز همین گونه است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در روایت آمده یک نفر می‌گوید ما خدمت امام صادق (ع) نشسته بودیم، شخصی آمد خدمت امام (ع) و آیه 38 سوره مدثر را قرائت کرده و سؤال کرد اصحاب یمین چه کسانی هستند؟ امام (ع) فرمود شیعیان علی بن ابیطالب (ع) اصحاب یمین هستند، این روایت در صفحه 162 کتاب بشارت‌المصطفی آمده است.

وی ادامه داد: در آیه 40 سوره مدثر نیز آمده «فِي جَنَّاتٍ يَتَسَاءَلُونَ»، یعنی (در میان باغ‌ها از یکدیگر می‌پرسند)، در آیه 41 این سوره نیز آمده «عَنِ الْمُجْرِمِينَ»، یعنی (درباره مجرمین)، در آیه 42 سوره مدثر نیز آمده «مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ»، یعنی (چه چیز شما را در آتش سقر در آورد؟)، خداوند در این آیات می‌فرماید اصحاب یمین از مجرمان و جهنمیان می‌پرسند چه چیزی باعث شد شما در آتش سقر در آمدید؟

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: امام باقر (ع) از پدر بزرگوارشان و از پدرانشان تا جد بزرگوارشان نقل می‌کنند که پیامبر (ص) به امیرالمؤمنین (ع) فرمود آن مجرمینی که در این آیات صحبت از آن‌هاست، این مجرمین همان کسانی هستند که منکر ولایت تو هستند، این روایت یک راهنمایی کلیدی برای فهمیدن این آیات است.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: در آیات 43، 44 و 45 سوره مدثر آمده است «قَالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ، وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ ، وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ»، یعنی (گويند از نمازگزاران نبوديم، و بينوايان را غذا نمى‏‌داديم، با هرزه‏ درايان هرزه‏ درايى میکرديم)، خوض به معنای ورود کردن در آب است، اصحاب سقر می‌گویند ما مثل کسی بودیم که در خوض می‌رود، به جلسات آدم‌های نااهل و اتاق فکرهای مسموم، توطئه، دروغ، غیبت، نیرنگ و حیله می‌رفتیم، در این عالمی که ما در آن زندگی می‌کنیم کم نیستند آدم‌هایی که نصف عمرشان یا همه عمرشان را در این جلسات می‌گذرانند.

وی تأکید کرد: کسانی هم هستند که شب و روز دغدغه دین، انقلاب، آرمان‌های شهدا، رهنمودهای رهبر، قرآن، فلسطین و لبنان، مسلمانان و مستضعفان را دارند، برخی هم فقط دنبال پست، مقام و موقعیت‌های دنیایی هستند، خداوند در آیات 46، 47 و 48 سوره مدثر می‌فرماید «وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ، حَتَّى أَتَانَا الْيَقِينُ، فَمَا تَنْفَعُهُمْ شَفَاعَةُ الشَّافِعِينَ»، یعنی (روز جزا را دروغ می‌شمردیم، تا مرگ ما در رسید، از این رو شفاعت شفاعت‌کنندگان به حال آن‌ها سودی نمی‌بخشد).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید مجرمین می‌گویند آن قدر مشغول بودیم و تحت تأثیر این اتاق فکرها بودیم تا اینکه سرمان به سنگ لحد خورد، پیامبر (ص) فرمود مجرمین منکران ولایت هستند، در نهایت اصحاب یمین به آن‌ها می‌گویند که قرار نبود کار شما به اینجا برسد، چون خدا شما را برای جهنم نیافریده بود، چرا کار شما به اینجا کشید؟

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: مجرمین پاسخ می‌دهند علتش این است که ما قیامت را انکار کردیم، در برخی روایات هم آمده که می‌گویند ما ظهور امام زمان (عج) را انکار کردیم، سپس بندگان خوب به این‌ها می‌گویند همین باعث شد کار شما به این بدبختی، سرانجام بد، عذاب، خشم و انتقام خدا کشید.

وی اظهار کرد: اصحاب شمال به مجرمین می‌گویند شما ولایت اهل بیت (ع)، ولایت امیرالمؤمنین (ع)، ظهور امام زمان (عج) و حقایق دین را انکار کردید، استکبار ورزیدید، لجاجت کردید، محصول آن رفتار این عاقبت نامناسب است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: گاهی ما به جای اینکه بگوییم راه امیرالمؤمنین (ع) کدام است، نهج‌البلاغه ما را به کجا هدایت می‌کند، امام حسین (ع) ما را به کجا می‌رساند و برای امام زمان باید چه کنیم، می‌رویم دنبال آدم‌هایی که خودشان معلوم نیست کجا می‌خواهند بروند و سرگردان هستند، خیلی از این جریان‌های حربی و جناحی عاقبت‌شان هیچ معلوم نیست چه خواهد شد، آن وقت ما می‌خواهیم به این‌ها وصل شویم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ادریس بن عبدالله می‌گوید از امام صادق (ع) معنای این آیات را سؤال کردم، امام (ع) فرمود مجرمین به جای اینکه تابع ائمه (ع) شوند، تابع این و آن شده‌اند، آن‌هایی که اتباع ائمه (ع) هستند، پشت سر ائمه (ع) حرکت می‌کنند، وقتی که پشت سر ائمه (ع) هستند سعی می‌کنند از یکدیگر سبقت بگیرند، مقربون هم این‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: امام (ع) یک مثالی می‌زند و می‌گوید در مسابقه اسب دوانی، اسبی که پشت سر اولین اسب می‌دود اسمش مصلّی است، برای اینکه تمام همّ و غمش است که در مسابقه برنده شود، در رسیدن به خوب، خیری و موفقیت اول باشد، این تلاش را می‌کند، مؤمن هم باید پشت سر ائمه (ع) این گونه حرکت کند، یعنی بگوید فلانی اینقدر به ائمه (ع) شباهت دارد، من می‌خواهم کاری کنم شباهتم به ائمه (ع) از او بیشتر شود.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: گفته‌اند در امور دنیا با هم مسابقه ندهید، به آن‌هایی نگاه کنید که از شما عقب‌تر هستند اما در امور معنوی و اخروی هر چه می‌توانید از همدیگر سبقت بگیرید، در خطبه 199 نهج‌البلاغه نیز به این آیات استناد شده است.