امروز :
Skip to main content

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: حضرت علامه طباطبایی «ولایت» را مصداق کامل نعمت معرفی کرده‌اند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه بیست‌و‌هشتم تفسیر قرآن کریم (۱۱ تیرماه ۱۴۰۲) در ادامه تفسیر سوره مزمل اظهار کرد: خداوند در آیه 11 سوره مزمل می‌فرماید «وَذَرْنِي وَالْمُكَذِّبِينَ أُولِي النَّعْمَةِ وَمَهِّلْهُمْ قَلِيلًا»، یعنی (مرا با تكذيب‌كنندگان توانگر واگذار و اندكى مهلتشان ده).

وی ادامه داد: گویا نمایی از آغاز شکل‌گیری قرآن و اسلام و سیر مبارزات رسول اکرم (ص)، جنگ‌ها، مرارت‌ها و تکذیب‌ها در سوره مزمل به‌صورت عصاره و خلاصه بیان می‌شود، یعنی از ابتدا که وحی به حضرت نازل می‌شود و نامهربانی‌هایی که مشرکان، کفار و منافقان نسبت به حضرت بروز می‌دادند.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند در آیه 11 سوره مزمل به پیامبر (ص) می‌فرماید این‌ها را رها کن، لازم نیست هر کسی تو را تکذیب کرد به دنبالش بروی، لازم نیست در مقابل هر بی‌ادبی دشمنان واکنش نشان بدهی، یک جاهایی را به خدا واگذار کن، اگر به من واگذار کنی تهدید آن‌ها جدی‌تر خواهد شد و من آنان را سخت مجازات خواهم کرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: ما اکنون نگاهی به آغاز وحی، عاقبت حرکت رسول اکرم (ص) و عاقبت کسانی که در مقابل حضرت بودند بیندازیم، آن موقع شیرینی این آیه را بیشتر می‌فهمیم و می‌چشیم که خدا با دشمنان پیامبر (ص) چه کرد و با پیغمبر (ص) و آل پیامبر چه کرد که امروز شاهد عزت و عظمت هر چه بیشتر این معنا هستیم.

وی خاطرنشان کرد: «النَّعْمَةِ» به معنای خوشی‌ها و امکانات دنیایی و مادی است، اما «نِعمت» بیشتر جنبه معنوی دارد، نعمت ولایت را اینجا باید جست‌وجو کرد، خیلی‌ها نعمت را به‌صورت مطلق به معنای مایحتاج آدم‌ها می‌دانستند و می‌گفتند نعمت شامل هر نعمتی اعم از مادی و معنوی است، حضرت علامه طباطبایی می‌فرمودند ولایت مصداق کامل نعمت است و اگر غیر از این باشد در آیه توضیح داده خواهد شد.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: بنابراین ما وقتی در سوره مبارکه حمد «صراط الذین انعمت علیهم» را می‌خوانیم، بر اساس نگاه حضرت علامه طباطبایی، معنایش این است که ما به دنبال نعمت ولایت پیامبر (ص)، امیرالمؤمنین (ع) و اولاد امیرالمؤمنین (ع) هستیم که همه این‌ها منتهی به ولایت خدا می‌شود، چرا که فقط خدا ولیّ است، وقتی فقط خدا ولیّ است، پیغمبر (ص) و ائمه (ع) مجریان ولایت خدا هستند، قرآن هم مجرای ولایت الله است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه 196 سوره اعراف می‌فرماید «إِنَّ وَلِيِّيَ اللَّهُ الَّذِي نَزَّلَ الْكِتَابَ وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ»، یعنی (بى‏‌ترديد سرور من آن خدايى است كه قرآن را فرو فرستاده و همو دوست‌دار شايستگان است)، مطابق این آیه خداوند ولایتش را در سفره کتابش ریخته است، آن‌هایی که لیاقت و شایستگی دارند می‌توانند تحت پوشش ولایت خدا باشند.

وی یادآور شد: در روایات به نقل از امام صادق (ع) آمده که خدا دنیا را به همه می‌دهد اما وقتی به نعمت ولایت و امثال آن می‌رسد، این را فقط به بندگانی که شایستگی و لیاقت دارند عنایت می‌کند و شامل حال هر کسی نمی‌شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: در سوره حمد به ما یاد داده شده که بگوییم خدایا ما را به راه راست هدایت کن، راه کسانی که آن‌ها را مشمول نعمت خود ساخته‌ای، نه راه کسانی که بر آنان غضب گرفته‌ای و نه راه گمراهان! بر اساس نگاه حضرت علامه طباطبایی مصداق بارز این نعمت، ولایت است.

آیت‌الله عابدینی افزود: خداوند در آیه 69 سوره مبارکه نساء فرموده «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا»، یعنی (و کسانی که از خدا و پیامبر اطاعت کنند، در زمره کسانی از پیامبران و صدّیقان و شهیدان و شایستگان خواهند بود که خدا به آنان نعمت ایمان، اخلاق و عمل صالح داده؛ و اینان نیکو رفیقانی هستند).

وی عنوان کرد: مطابق این آیه همه کسانی که خدا و رسول او را اطاعت کنند تبدیل به گروه و جماعتی می‌شوند که این جماعت کنار 4 جماعت دیگر قرار می‌گیرند، وجه مشترک همه این‌ها نعمت الهی و ولایت خداست، این‌ها تحت ولایت خدا قرار گرفته‌اند که دنیا و مساجد را آباد می‌کنند، در مقابلشان هم کسانی قرار دارند که تحت ولایت شیطان و طاغوت قرار دارند.

امام جمعه قزوین ادامه داد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند این‌هایی که قلبشان با ذکر آباد می‌شود، به مساجد، دین و ایمان خدمت می‌کنند، ارزش‌های دینی را در جامعه جریان می‌دهند و در مردم انگیزه ارزش‌های الهی را ایجاد می‌کنند، این‌ها با هم رفقای خوبی هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: بعد از آن‌که پیامبر (ص) «مَنْ كُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِيٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» را بیان کرد، خدای متعال در آیه 3 سوره مائده فرمود «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ»، یعنی (امروز کافران از این که به دین شما دستبرد زنند و اختلالی رسانند طمع بریدند).

وی خاطرنشان کرد: آن کافرانی که از دین مأیوس می‌شوند چه کسانی هستند؟ این‌ها همان مکذّبین هستند، همان‌هایی که تکذیب می‌کردند و همیشه سدّ راه بودند، همان‌هایی که تکذیبشان فقط زبانی نبود بلکه هر چه داشتند به میدان آوردند و جنگ احزاب، بدر و احد را به راه انداختند و پس از رسول گرامی اسلام نیز در قالب نفاق از هر حیله، نیرنگ و دسیسه‌ای علیه دین استفاده کردند، حتی قبل از رحلت رسول اکرم (ص) خوشحال بودند و انتظار می‌کشیدند که با رفتن رسول اکرم (ص) بساط وحی و نبوت برچیده می‌شود اما این گونه نشد و این‌ها پس از غدیر طمع بریدند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خداوند در ادامه آیه 3 سوره مائده فرموده «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتی»، یعنی (امروز دين شما را برايتان كامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانيدم)، خیلی واضح است که در اینجا منظور از نعمت، آب، نام و خورد و خوراک نیست، بلکه خدا با زمینه ولایت این را می‌فرماید، خداوند در این آیه می‌فرماید دینی که من می‌پسندم چنین دینی است، یعنی دینی که در پیکره آن قلب ولایت در تپش است.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: اگر قلب ولایت را از دین برداریم، هر چقدر ظواهر زیبا برای چنین دینی درست کنیم اما ناقص است، مانند فردی که همه اعضایش سالم است اما قلب ندارد، چنین فردی به هیچ کاری نمی‌آید، قلب است که به همه اعضا معنا می‌دهد، در نظام دین نیز صبر به رأس و سر نسبت به بدن تشبیه شده است، وقتی به ولایت می‌رسیم ولایت به قلب تشبیه می‌شود.

وی یادآور شد: امام باقر (ع) فرموده‌اند اگر کسی همه‌شب نماز بخواند، همه‌روز روزه بگیرد، همه‌ساله به حج تمتّع برود، همه مالش را در راه خدا انفاق کند اما ولایت نداشته باشد در قیامت ذره‌ای ثواب نخواهد داشت و از اهل ایمان به حساب نمی‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: نماز ستون دین است، ولایت هم ستون نماز است، اگر ولایت نباشد نماز نمی‌تواند اقامه شود، این اقامه شدن، قوام داشتن و سر پا بودن نماز با ولایت محقق خواهد شد.

آیت‌الله عابدینی افزود: خداوند در آیه 8 سوره تکاثر فرموده «ثُمَّ لَتُسْأَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ»، یعنی (سپس در همان روز است كه از نعمت روى زمين پرسيده خواهيد شد)، در روایتی از امام صادق (ع) آمده گمان نکنید نعیم در این آیه به معنای خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها است، نعیم به معنای ولایت اهل بیت (ع) است.

وی عنوان کرد: در روایات آمده امام صادق (ع) در رابطه با این آیه فرموده‌اند منظور از «نعیم» ما هستیم، در جلد هفتم بحارالانوار آمده امام صادق (ع) در رابطه با آیه 97 سوره آل‌عمران از ابوحنیفه سؤال کرد منظور از اینکه هر کس وارد خانه خدا شود ایمن است، چیست؟ او پاسخ داد هر کس وارد بیت‌الله‌الحرام شود در امان است، حضرت فرمودند اگر چنین است پس چرا ابن‌زبیر در خانه خدا کشته شد؟ ابوحنیفه در پاسخ در ماند.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امام صادق (ع) توضیح داد این در امان بودن شرط دارد، شرطش این است که خانه خدا با ولایت ما مدیریت شود، وقتی ما نبودیم دیگر این امنیت در خانه خدا تضمین‌شدنی نیست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: همچنین حضرت از ابوحنیفه پرسید به نظرت منظور از نعیم در آیه 8 سوره تکاثر چیست؟ او پاسخ داد غذا و آب گوارا نعمت‌های خدا هستند، امام صادق (ع) فرمود نعیم ما اهل بیت (ع) هستیم، در دلی که محب ائمه (ع) است و ولایت در آنجا دارد، نباید کینه‌ای نسبت به برادران ایمانی و دشمنی نسبت به بندگان خدا وجود داشته باشد، با ائمه (ع) قلب‌ها با همدیگر الفت پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: استادی می‌فرمود در جبهه داخلی باید با عداوت جنگید، نه با عدو، یعنی ما در جبهه داخلی دشمن نداریم، در این جبهه باید با دشمنی‌ها بجنگیم و ریشه آن را بزنیم و به جای آن محبت بنشانیم.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خداوند در آیه 67 سوره توبه منافقین را ترسیم کرده و می‌فرماید این‌ها ولایت ندارند، چون ولایت ندارند آحاد پراکنده هستند و مثل چوب خشکی هستند که به دیگران تکیه داده‌اند، منافقین به آمریکا، اسرائیل و انگلیس تکیه می‌کنند، این‌ها نمی‌توانند سرپا باشند چون ریشه ندارند و شجره طیبه نیستند، این‌ها به منکر امر کرده و از معروف نهی می‌کنند، چقدر امروز شاهد تحقق این آیات هستیم.

امام جمعه قزوین یادآور شد: خداوند در آیه 71 سوره توبه در رابطه با مؤمنین می‌فرماید مؤمنین ولایت دارند، چون ولایت دارند دلسوز، حامی، ناصر و یاور یکدیگر هستند.

وی اظهار کرد: امام صادق (ع) در ادامه به ابوحنیفه می‌فرماید چه افرادی که با هم دشمن بودند اما از طریق ولایت ما با یکدیگر رفیق شدند، این نعمت ولایت است که در روز قیامت ارزش سؤال کردن دارد، بنابراین در آیه 8 سوره تکاثر پیغمبر (ص) و عترت پیامبر (ص) منظور نظر هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: حضرت علامه طباطبایی درباره آیه 11 سوره مزمل فرموده‌اند این آیه تهدید خدا برای کفار است، مطابق این آیه خشم و غضب خدا متوجه کفار خواهد شد، خداوند در این آیه به پیامبر (ص) می‌فرماید کنار برو و بین من و کفار حائل نشو تا تنبیهشان کنم.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خدا همه نعمت‌ها اعم از نعمات مادی و معنوی شامل قرآن، ولایت و امامت در اختیار کفار قرار داده بود اما این‌ها کفران نعمت کردند، خدا هم مطابق آیه 7 سوره ابراهیم فرمود «وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ»، یعنی (و نیز یاد کنید هنگامی را که پروردگارتان اعلام کرد که اگر سپاس‌گزاری کنید، قطعاً نعمت خود را بر شما می‌افزایم، و اگر ناسپاسی کنید، بی‌تردید عذابم سخت است).

وی بیان کرد: حضرت علامه طباطبایی فرمود اینکه خداوند در آیه 11 سوره مزمل فرموده «و مَهِّلْهُمْ قَلِيلًا»، یعنی در دنیا یک زمانی به کفار مهلت داده می‌شود و عذاب خدا را می‌چشند، یا اینکه این‌ها ممکن است در کل دنیا در نعمت‌های دنیایی غرق باشند، این هم قلیل است، این‌ها کثیر ندارند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: ابراهیم (ع) وقتی خانه کعبه را بنا کرد گفت خدایا آن کسانی که اهل اینجا می‌شوند اول امنیت و سپس رزق و روزی داشته باشند، شرطی هم گذاشت، شرطش این بود که خدا به آن‌هایی که به خدا روز و قیامت ایمان آوردند یک چیزی بدهد، خدای متعال فوراً اصلاحیه‌ای به درخواست حضرت ابراهیم (ع) زد و فرمود کافران را چه کنم؟ آن‌ها را هم من آفریده‌ام، من به کافران قلیل می‌دهم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ادامه داد: قلیل یعنی چه؟ خدا اگر همه دنیا را هم به کافران بدهد قلیل داده است، آن چیزی که قلیل نیست خُلق پیغمبر (ص) است، آن چیزی که قلیل نیست وجود نازنین حضرت زهرا (س) است، آن چیزی که قلیل نیست قرآن کریم است، همه آیات قرآن حکمت هستند، حکمت خیر کثیر است، فاطمه (س) نیز حکیمه پیامبر (ص) است، امیرالمؤمنین (ع) نیز حکمت است که فرمود اگر محبت من به کوه اصابت کند کوه را متلاشی می‌کند.

وی تأکید کرد: خداوند راجع به قرآن هم فرمود اگر قرآن به کوه اصابت کند کوه را متلاشی خواهد کرد، چه ارتباطی بین امیرالمؤمنین (ع) و قرآن وجود دارد که هر دو اگر به کوه اصابت کنند آن را متلاشی می‌کنند؟ وجه مشترک قرآن و امیرالمؤمنین (ع) حکمت است، برای اینکه امیرالمؤمنین (ع) فرمود اگر حکمت بر کوه‌ها اصابت کند کوه‌ها را متزلزل و متلاشی می‌کند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: آن چیزی که ما می‌توانیم حتی به دل‌های سنگین اهل عالم صادر کنیم تا روی دل‌های آنان تأثیر بگذارد حکمت است، این اثرگذار است.

امام جمعه قزوین یادآور شد: حضرت مسیح فرموده‌اند اگر کسی دو بار یا دوباره متولد نشود معنای آدم و عالم را نمی‌فهمد، ما در قرآن، اصول کافی، بحارالانوار، تحف‌العقول و جاهای دیگر روایات بسیاری از حضرت عیسی (ع) داریم، اگر ما این‌ها را جمع‌آوری کرده و به دنیای مسیحیت صادر کنیم، حتماً تأثیر عجیبی روی آن‌ها خواهد داشت، زیباترین نقل‌های بدون خدشه از گفتارهای حضرت مسیح (ع)، انجیل و حتی تورات در قرآن پیدا می‌شود.

وی اظهار کرد: امام صادق (ع) در ادامه سخنانش با ابوحنیفه که سؤالات متعددی را از او پرسید و او مات و مبهوت شد، فرمود چیزی از کتاب خدا به تو نرسیده است، تو حقیقت کتاب خدا و حکمت کلام‌الله را در حد یک حرف هم نفهمیده‌ای، چون ولایت نداری اذن ورود به کتاب خدا را هم نداری، اگر کسی با باب علم نبی (ص) هیچ ارتباطی نداشته باشد چطور می‌خواهد وارد شود و حقایق کتاب خدا در دلش نفوذ کند و به جانش بنشیند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: در رابطه با آیه 11 سوره مزمل در روایتی از امام باقر (ع) آمده که حضرت فرمودند این آیه اخطاری از ناحیه خدای متعال است، وعید برای عذاب به کار برده می‌شود، وعده برای بشارت و خبر خوش است، حضرت فرمودند این آیه وعید است برای کسانی که ولایت امیرالمؤمنین (ع) را تکذیب کردند.

آیت‌الله عابدینی بیان کرد: خداوند در این آیه به پیامبر (ص) می‌فرماید تو دیگر کفار را رها کن و بگذار من به حساب آن‌ها برسم که تکذیب‌کننده ولایت امیرالمؤمنین (ع) هستند.

وی خاطرنشان کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمود کسانی که سنت رسول خدا (ص) را تغییر دادند و از رسول خدا روی برگرداندند، آیا این‌ها ترس ندارند که عذاب بر آن‌ها نازل شود؟ سپس آیه 28 سوره ابراهیم را تلاوت کرد و فرمود «أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ كُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ»، یعنی (آيا به كسانى كه شكر نعمت‏ خدا را به كفر تبديل كردند و قوم خود را به سراى هلاكت درآوردند ننگريستى).

امام جمعه قزوین تأکید کرد: حضرت در ادامه فرمودند نعمتی که خدا از آن صحبت می‌کند ما هستیم، آن کسی که در قیامت به فوز می‌رسد ما هستیم، برخی چطور جرأت می‌کنند نعمت خدا را به گونه دیگری نشان بدهند؟

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تصریح کرد: خداوند در آیه 69 سوره اعراف فرموده «فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ»، در روایات آمده امام صادق (ع) از یوسف بزاز سؤال می‌کند که می‌دانی «آلَاءَ اللَّهِ» به چه معناست؟ آلاء بالاترین نعمتی است که خداوند به مخلوقاتش عنایت فرموده و آن عبارت از ولایت ماست، این روایات در صفحه 217 جلد یک کتاب شریف کافی آمده است.

وی یادآور شد: کسی در رابطه با آیه 28 سوره ابراهیم از امام صادق (ع) سؤال کرد، امام (ع) پاسخ داد منظور از این آیه آن‌هایی هستند که با رسول خدا دشمنی کردند و به جنگ با آن حضرت برخاستند و سفارش حضرت راجع به وصی‌شان را با مرکزیت غدیر خم نادیده گرفتند، این حدیث نیز در صفحه 217 جلد یک کتاب شریف کافی آمده است.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: در آیه 10 سوره مزمل خداوند فرموده «وَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَاهْجُرْهُمْ هَجْرًا جَمِيلا»، یعنی (بر آنچه می‌گویند شکیبا باش و از آنان با دوری گزیدنی خوش فاصله بگیر)، خداوند در آیه 11 سوره مزمل نیز می‌فرماید آن‌هایی که وصیّ تو را تکذیب می‌کنند را رها کن تا من به حسابشان برسم، یک مهلت کوتاهی بده و سپس نتیجه این صبوری را مشاهده خواهی کرد.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: امیدواریم در زمانه‌ای که ما زندگی می‌کنیم که شاهد شهادت‌ها و فداکاری‌ها در پیروزی انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و پس از آن در دفاع از حرم و دفاع از امنیت بودیم و صبوری و شکیبایی مردم را دیدیم، ما و مردم ما مشمول آیه 30 سوره فصلت شویم که خداوند فرمود «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ »، یعنی (در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى‌‏آيند و مى‏‌گويند هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد).