نماینده ولیفقیه در استان قزوین در جلسه تفسیر قرآن کریم به بیان وضعیت تکذیبکنندگان در قیامت پرداخت.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه هفتادم تفسیر قرآن کریم که در تاریخ 10 تیر 1403 در مسجد شیخالاسلام برگزار شد، اظهار کرد: انتخاباتی که پیشرو داریم بسیار حائز اهمیت است و کوتاهی در این امر مهم، اگر از روی عمد و تقصیر باشد، نزد خدای متعال نابخشودنی است.
در ایام سالروز ورود حضرت علیبنموسیالرضا (ع) به نیشابور قرار داریم، ازدحام جمعیت در نیشابور به استقبال آن حضرت آمده بودند، امام (ع) در میان آن جمعیت دو حرف مهم را بیان فرمود، حرف اول حدیث سلسلهالذهب بود، یعنی سلسله نقل این حدیث امامان معصوم و رسول اکرم (ص) هستند که رسول اکرم (ص) هم آن را از خدای متعال نقل کرده است.
حضرت در این حدیث فرمود کلمه لاالهالاالله دژ مستحکم من است، هر کس وارد این دژ شود از عذاب من در امان است.
کلمه لاالهالاالله این گونه تفسیر میشود که پشت آن محمد رسولالله است، پشت آن نیز علی ولیالله است، اینها همه با هم هستند، یعنی نبوت، رسالت و امامت ما را به توحید وصل میکند، لذا در حدیث قدسی داریم که ولایت علیبنابیطالب (ع) حصن و قلعه محکم من است، هر کس در آن داخل شود از عذاب من ایمن خواهد بود.
فرمایش امام رضا (ع) این بود که کلمه لاالهالاالله دژ مستحکم من است، هر کس میخواهد در این عالم با آدمیت زندگی کند، برقرار باشد و از عذاب من در امان بماند، باید در این دژ باشد.
سپس حضرت حرکت کرده و مجدد بازگشتند و به مردم گفتند اینکه بخواهید از عذاب در امان بمانید شرط دارد، من از شروط آن هستم، منظور حضرت این بود که من نه اولین شرط و نه آخرین شرط هستم، قبل از من رسول خدا (ص) و ائمه (ع) بودهاند و پس از من نیز فرزندانم تا منجی عالم بشریت از جمله این شروط هستند.
این وصل توحید به ولایت و امامت است، امام رضا (ع) به این مسئله سفارش کردند، ما نیز اکنون در زمانهای زندگی میکنیم که همه دشمنان خدا یعنی سلسله نمرودها، فرعونها، ابوسفیانها، ابولهبها، یزیدها و معاویهها تا امروز یک صف و راهی دارند، سلسله انبیاء هم یک راهی دارند، راه سلسله انبیاء به غدیرخم ختم میشود و در غدیرخم جان تازه میگیرد، در کربلا نیز این راه با خون نوشته و معرفی میشود و چشمانداز آینده دین ترسیم میگردد.
اینگونه پیشینه دین و خط و راه ما مشخص میشود، برای اینکه ما خودمان را وابسته، دلداده و پیرو رسول خدا (ص) و ائمه (ع) میدانیم، مکتب فاطمی را مکتب خودمان میدانیم، بعد میبینیم که در زیارت وارث خطی از انبیاء و ائمه (ع) تا کربلا و از کربلا تا قیامت ترسیم میشود.
این خط ماست، در مقابل خط ما هم خطوط دیگری وجود دارند، ممکن است گاهی این خطوط با کفر و الحاد مرتدین و مشرکین شکل بگیرد، گاهی هم ممکن است این خطوط با مدعیان اسلام مانند معاویه، یزید، بنیامیه و بنیعباس شکل بگیرد.
قطار حرکت مؤمنین نیاز به ریلگذاری داشته است، پیامبر (ص) در غدیرخم این ریلگذاری را انجام داده است، ائمه (ع) نیز کوشیدند ما را در این ریل به حرکت در آورند و در این مسیر نگه دارند، این همان دژ مستحکمی است که اگر از آن فاصله بگیریم میسوزیم، نجات ما در همراهی با این ریل است.
این ریل با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی قوّت و جان گرفت، ما از همان ابتدای پیروزی انقلاب، همواره با فتنهها روبهرو بودهایم، هنوز ما فتنه بنیصدر را فراموش نکردهایم، این آدم طوری حیله و نیرنگ به کار برد که گویا از نزدیکان امام (ره) است در حالی که حتی قیامت را هم قبول نداشت، این به معنای فتنه است، ما امروز هم بهشدت در این فتنهها به سر میبریم.
امروز میبینیم که برخی نوکری آمریکا و انگلیس را برای خودشان افتخار میدانند، هیچ حرفی برای گفتن ندارند و هر سؤالی از آنها پرسیده میشود میگویند کارشناسان باید به این سؤال پاسخ دهند، باید از اینها سؤال کرد که آیا این کارشناسها نیاز به مدیریت ندارند؟ چون کارشناسان ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشند، آیا رئیس جمهور نباید بین نظرات کارشناسان قضاوت و تصمیمگیری کند و کارشناستر از کارشناسها باشد؟
میبینیم که اینها خیلی راحت با برخی حرفهای عوامفریبانه آراء مردم را میقاپند، ما امروز داریم این صحنهها را میبینیم، این به معنای فتنه است، رسول اکرم (ص) فرمودند به قرآن پناه ببرید تا فتنه شما را فریب ندهد، وقتی فتنهها به شما روی آورد، جان شما و قرآن، به قرآن پناه ببرید.
وقتی به سراغ قرآن رفتیم، قرآن به ما میگوید همین که این ناجوانمردهای فتنهگر و منافق همه امیدشان را به دشمنان خدا بستهاند، همین دلیل بر باطل بودن آنهاست، چرا که خدای متعال در آیه 113 سوره هود میفرماید «وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنْصَرُونَ»، یعنی (و به كسانى كه ستم كردهاند متمايل مشويد كه آتش دوزخ به شما مىرسد و در برابر خدا براى شما دوستانى نخواهد بود و سرانجام يارى نخواهيد شد).
خدای متعال در این آیه به ما میفرماید مبادا به ستمگران تکیه کنید که در این صورت آتش میگیرید.
پیامبر (ص) میفرماید در فتنهها از قرآن راهکار بگیرید، خدای متعال در آیه 82 سوره مائده میفرماید «لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الْيَهُودَ وَالَّذِينَ أَشْرَكُوا وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَى ذَلِكَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّيسِينَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا يَسْتَكْبِرُونَ»، یعنی (مسلماً يهوديان و كسانى را كه شرك ورزيدهاند دشمنترين مردم نسبت به مؤمنان خواهى يافت و قطعاً كسانى را كه گفتند ما نصرانى هستيم نزديكترين مردم در دوستى با مؤمنان خواهى يافت زيرا برخى از آنان دانشمندان و رهبانانىاند كه تكبر نمىورزند).
یهودیها در کاخ سفید آمریکا نشستهاند، نوکران آنها هم در سرزمینهای اشغالی برای آنان نوکری میکنند، انگلیسیهای مکار هم هر کدام خبیثتر از دیگری هستند، همه اینها سالهای سال است به جان اسلام، مردم مظلوم غزه، فلسطین، لبنان، یمن، عراق و سوریه افتادهاند و وحوش داعشی را به جان این مردم انداختهاند و این همه قتلعام کردند، امروز در ایام انتخابات مینشینیم پای صحبتهای آدمهایی که فتنه از قلبشان زبانه میکشد و جنس جهنمیشان در صحبتها و علیالخصوص در مناظرات رونمایی میشود.
اینها گویا همه امید و آرزویشان این است که بروند با یهودیها، آمریکاییها و انگلیسیها رفاقت کنند، اینها اینهمه بلا در دولت سابق بر سر مردم آوردند، گویا حافظه مردم اینها را فراموش کرده و اینان میخواهند دوباره از نو شروع کنند، به همین دلیل ما وظیفه جدی در خصوص انتخابات داریم.
جا دارد همه ما جمع شویم یک همایشی بگذاریم و بگوییم ما در این برهه از زمان چه وظیفهای داریم، اگر خدای نکرده اوضاع طور دیگری رقم بخورد و امور به کسی واگذار شود که لایق این کار نیست و استمرار غدیرخم نمیفهمد، آن وقت زحمات آدمهایی مانند آیتالله شهید رئیسی که با ادب تمام کنار ایدههای رهبر حکیم انقلاب نشست، هدر میرود.
نگاه ولایتمدارانه شهید رئیسی باعث شد مقاومت اسلامی قوت بگیرد و ما در ریلگذاری برای رسیدن به مقصد و زمینهسازی ظهور سرعت و شتاب داشته باشیم، این نگاه باعث شد مستضعفان عالم روحیه بگیرند، به این راحتی نیست که امروز دانشگاههای آمریکا و همه جای دنیا علیه صهیونیستها قیام کردهاند و نفرت از آنان را فریاد کشیدهاند، اینها یک شبه به دست نمیآید و نیاز به کار دارد.
این کار را امثال حاج قاسم سلیمانیها، ابومهدی المهندسها و سید ابراهیم رئیسیها انجام دادند، اما اکنون اتفاقاتی دارد رخ میدهد که اگر ما کوتاهی کنیم کسانی پشت فرمان این انقلاب مینشینند که اصلاً این ادبیات را نمیفهمند، حتی گاهی بغض و کینه خود را هم اظهار میکنند، اما فعلاً این بغض و کینه را تا حدودی مخفی نگه میدارند، در حالی که آنقدر این بغض و کینه نسبت به مؤمنین در دلشان زبانه میکشد که از دهانهایشان بیرون میریزد.
خدای متعال در آیه 118 سوره آلعمران میفرماید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا بِطَانَةً مِنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالًا وَدُّوا مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَاءُ مِنْ أَفْوَاهِهِمْ وَمَا تُخْفِي صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ»، یعنی (اى كسانى كه ايمان آوردهايد از غير خودتان دوست و همراز مگيريد آنان از هيچ نابكارى در حق شما كوتاهى نمىورزند آرزو دارند كه در رنج بيفتيد دشمنى از لحن و سخنشان آشكار است و آنچه سينههايشان نهان مىدارد بزرگتر است در حقيقت ما نشانههاى دشمنى آنان را براى شما بيان كرديم اگر تعقل كنيد).
امروز از نظر دینی، مهمترین و واجبترین موضوع ما بحث انتخابات است، استان ما علیرغم تمام بلاها و مصیبتهایی که از سوی شرکتهای خودرویی بر سر مردم آوردهاند، آمار مشارکتش از میانگین آمار کشوری تا حدودی بالاتر بوده است، از نظر کیفی هم رأی ارزشی در استان ما جلوترین رأی را داشته است.
خدا را برای این گام خوبی که برداشته شد و مؤمنین استان ما وظیفه خود را تا حدودی انجام دادند شاکریم، بیاییم یک یاحسین دیگر بگوییم و با ارتباطگیری با اقوام، همکاران، دوستان و دیگران کاری کنیم آمار مشارکت افزایش یابد و انتخاب احسن داشته باشند.
سوره مرسلات 50 آیه دارد، 10 آیه آن «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ» است، گویا این سوره ۱۰ بخش شده و در هر بخش خدا یک ماجراهایی را میگوید و در پایان آن ماجرا هم میفرماید «وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ»، یعنی (وای در آن روز بر تکذیبکنندگان).
خدای متعال در آیات 16 و 17 سوره مرسلات میفرماید «أَلَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ، ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ»، یعنی (آيا ما اقوام مجرم نخستين را هلاك نكرديم؟ سپس آخرین را به دنبال آنها میفرستیم)، خدای متعال در این آیات میفرماید تاریخ را نگاه کنید، آثار به جا مانده از گذشتگان را ببینید، ما همه مجرمین را نابود کردیم، همه کسانی که در مقابل پیغمبران ایستادند، یکی پس از دیگری نابود شدند.
سپس خدای متعال در آیه 18 سوره مرسلات یک قانون را مطرح کرده و میفرماید «كَذَلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِين»، یعنی (آری، اينگونه با مجرمان رفتار میكنيم)، خدای متعال در این آیه میفرماید قرار ما همین است و این گونه با مجرمان رفتار میکنیم تا نابود شوند، حال این مجرم هر کسی که میخواهد باشد، فرقی ندارد، در آیه 19 این سوره هم میفرماید وقتی قیامت میشود وای بر کسانی که این حقایق را دروغ پنداشته و تکذیب کردند.
مرحوم شیخ طوسی در تفسیر شریف تبیان در رابطه با آیات 16 و 17 سوره مرسلات میفرماید یعنی قوم نوح، عاد، ثمود و قومهای بعدی یعنی لوط، فرعون و آنهایی که در آن ایام بودند، یعنی همه بدهای تاریخ را به قبل از پیدایش اسلام میبرند و میگوید اینها نابود شدند.
در تفسیر نمونه آیتالله مکارم و یاران ایشان هم این معنا گفته شده است، یعنی اولین قدیمیها و آخرین قدیمیهای مجرمین نابوده شدهاند.
یک نظر دیگر هم نقل شده و گفتهاند اولین مجرمین آنهایی هستند که از قدیم مورد غضب قرار گرفتهاند، زلزله و صاعقه نابودشان کرد، بلاهای بیماری آنها را از بین برد، زمین آنها را بلعید، اینها قدیمیها هستند، آخرین هم آنهایی هستند که پس از بعثت رسول اکرم (ص) دست به تکذیب پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) زدند و فرزندان آنها را به شهادت رساندند، اینها کسانی هستند که از هلاکشدگان آخرین به حساب میآیند.
این نظریات با هم منافاتی ندارند، هم اولین، هم میانی و هم آخرین مجرمین تا قیامت، خدای متعال در آیه 22 سوره سجده در مورد همه اینها فرموده «إِنَّا مِنَ الْمُجْرِمِينَ مُنْتَقِمُون»، یعنی (قطعاً ما از مجرمان انتقام کشندهایم).
خدای متعال در آیات 20 تا 24 سوره مرسلات میفرماید «أَلَمْ نَخْلُقْكُمْ مِنْ مَاءٍ مَهِينٍ، فَجَعَلْنَاهُ فِي قَرَارٍ مَكِينٍ، إِلَى قَدَرٍ مَعْلُومٍ، فَقَدَرْنَا فَنِعْمَ الْقَادِرُونَ، وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِين»، یعنی (مگر شما را از آبی بیمقدار نیافریدیم، پس آن را در جایگاهی استوار نهادیم، تا مدتی معین، و توانا آمدیم و چه نیک تواناییم، آن روز وای بر تکذیبکنندگان).
خدای متعال در این آیات میفرماید آیا ما شما را از آبی سست و ضعیف نیافریدیم و آن را در جای خاصی یعنی رحم مادران قرار ندادیم؟ همه چیز زمانبندی، مشخص و مهندسی شده است، ما بهصورت حساب شده و مدیریت شده کار را انجام دادیم، چقدر ما قدرتمند و توانا هستیم که از آن آب ضعیف و ناچیز، انسانی را با عقل، فهم، احساس، درک و توانمندیهای معجزهآسا آفریدیم.
همان طور که خداوند پیش از این تاریخ را مقابل چشم ما آورد و گفت ما از مجرمین پیشین و بعدیها انتقام گرفتیم، حال هم میآید نحوه شکلگیری انسان را از نطفه تا جایی که تبدیل به انسان میشود بیان میکند و باز در آخر میگوید وای بر کسانی که این خلقت و آفرینش خدا را تکذیب میکنند و میگویند انسان بر حسب اتفاق تبدیل به انسان شده است.
در تفسیر شریف مجمعالبیان مرحوم طبرسی آمده «مَهِين» در آیه 20 سوره مرسلات به معنای حقیر و خیلی ناچیز است که هیچ غنا و ارزشی در آن دیده نمیشود، انسان از چنین آب ناچیزی آفریده شده و به اینهمه کمالات، حواس پنجگانه، عقل شریف، قدرت تشخیص حق و باطل، قدرت تفکر و تولید علم و دانش رسیده است، اگر همه اینها را با هم ببینیم، این بهترین و معتبرترین منطقی است که میتوانیم داشته باشیم و حجت بر همه تمام میشود.
اگر هیچ کس چیزی به ما یاد ندهد، هیچ کتابی نخوانده باشیم، پای منبری هم ننشسته باشیم، اما همین را بفهمیم که ما از چه چیزی شروع شده و اکنون چه هستیم، اگر به این مسئله خوب فکر کنیم حتماً با همه وجود کلمه «لاالهالاالله» بر زبانمان جاری میشود و ایمان میآوریم که آفریده شده توسط صانع مدبّر و حکیم هستیم، هر کسی اینها را ببیند و انکار کند، مانند آدم متکبری است که ابتداییترین احکام عقلی را هم منکر میشود.
مرحوم علامه مجلسی در بحارالانوار حدیثی را از رسول خدا (ص) نقل میکند که حضرت فرمودند نطفه به مدت چهل شبانهروز در رحم رشد و بالندگی پیدا میکند، بعد از 40 شبانه روز این نطفه تبدیل به عَلقه میشود، علقه مانند خونِ بسته و منجمد شده است، پس از 40 شبانهروز مُضغه میشود، مضغه مانند گوشت کوبیده شده است، پس از 40 شبانهروز این مضغه تبدیل به استخوان میشود، کمکم اطراف این استخوانها را گوشت میگیرد، بعد خدا آرامآرام پوست را روی این گوشتها میپوشاند، بعد هم مو شروع به روئیدن میکند.
سپس خدا فرشته مخصوص رحمها را نازل کرده و میگوید بنویس که اجل این بنده چطور است، بنویس که آیا او شقی و منافق خواهد شد، در مقابل دین خواهد ایستاد و با صهیونیستها رفاقت خواهد کرد، یا سعید، مؤمن و پای کار دین خواهد شد.
سپس این مَلک میگوید خدایا من از کجا اینها را بدانم؟ خدا میگوید تو فقط املاء کن، کسی از لوح محفوظ به تو میگوید که راجع به این بنده باید چه چیزی بنویسی.
برخیها ممکن است تصور کنند اینها جبر است، اما این جبر نیست، لقمه در این مسئله نقش حائز اهمیتی دارد، اگر لقمه کسی حرام باشد زمینه شقاوت در فرزندش پدید میآید، اگر لقمه کسی حلال باشد زمینه سعادت برای فزرندش به وجود میآید، این نقش مادر را در تربیت و بنیانهای اساسی انسان نشان میدهد، بنابراین معنای جبر ندارد و به معنای اهمیت تربیت است.
در حدیثی که پیشتر از پیامبر (ص) ذکر شد و در مورد دورههای چهل روزه در رحم مادر بود، لازم به ذکر است یک دوره چهل روزه هم بعد از به دنیا آمدن باید جدی گرفته شود، این خیلی مهم است، این 40 روز فقط مربوط به رحم مادر نیست، مربوط به همه دورههای زندگی ماست، پیامبر (ص) فرمود اگر کسی چهل شبانهروز خودش را برای خدا خالص کند، چشمههای حکمت از قلبش بر زبانش جاری میشود.
البته چلهنشینی به معنای فاصله از مردم نیست، در انتخابات هم ما این نگاه را دنبال میکنیم، این نگاه برای ما برکت آورده است، اگر این نگاه به دست آدمهایی بیفتد که لیلهالقدر را نمیفهمند و قرآن را ابزار میکنند تا به دنیایشان برسند، خدا آنها را خوار میکند.