امروز :
Skip to main content

نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: امام صادق (ع) فرموده اجرای عدالت موجب بی‌نیازی جامعه می‌شود.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم تکریم و معارفه بازرس کل استان قزوین اظهار کرد: خداوند می فرماید «[گفتيم] اى داود، همانا ما تو را در روى زمين جانشينى قرار داديم، بنابراين در ميان مردم به حق داورى كن»، هر امتی رسولی دارد و اصلی‌ترین رسالت آن رسول نیز دعوت به قسط است.

وی افزود: جالب این است که مشابه همین آیه شریفه در آیه 36 سوره نحل می‌فرماید «وَلَقَدْ بَعَثْنَا فِي كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولًا أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوت»، (و همانا در هر امتی پیامبری فرستادیم که [اعلام کند که] خدا را بپرستید و از [پرستش] طاغوت بپرهیزید).

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: معلوم می‌شود بین عبادت و عدالت پیوندی ناگسستنی است و اینکه باید زیرساخت‌ها را درست کنیم یعنی باید عقاید نیروهای پای کار و مسئولان را اصلاح کنیم تا با هم برای تقویت مبانی اعتقادی‌مان بکوشیم.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم عبادت درستی داشته باشیم، بدون عقیده نمی‌شود و آن عقیده است که به عبادت کیفیت می‌بخشد. نماز ما وقتی نماز می‌شود که قبلاً زیرساخت‌های نگاه ما به خدا، معاد، نبودت و وحی محکم شود.


وی گفت: عبادت که محکم شد و جای خود را در انسان پیدا کرد، زمینه اینکه انسان دوست‌دار عدالت شود و هم مجری شایسته ای برای آن باشد را فراهم می‌کند.

آیت الله عابدینی عنوان کرد: وقتی آدمی با این فضا پرورش پیدا کرد همانی می شود که خدا در سوره 20 شورا می فرماید «مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ وَمَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيب»، (کسی که زراعت آخرت را بخواهد، بر زراعتش می‌افزاییم و کسی که زراعت دنیا را بخواهد، اندکی از آن را به او می‌دهیم، ولی او را در آخرت هیچ بهره و نصیبی نیست).

امام جمعه قزوین اظهار کرد: در آیه 200 سوره بقره می فرماید «فَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا وَمَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ خَلَاق»، (بعضی مردم (کوتاه نظر از خدا تمنّای متاع دنیوی تنها کنند و) گویند: پروردگارا، ما را از نعمت‌های دنیا بهره‌مند ساز؛ و آنان را از نعمت آخرت نصیبی نیست).

وی تصریح کرد: در خصوص انسان‌های مؤمن نیز می‌فرماید آنها فقط دنیا نمی‌خواهند بلکه آخرت را نیز می‌خواهند، و سپس می‌فرماید خدا خیلی زود به حساب شما واریز نمی‌کند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: اگر بخواهیم کارها را از نظر سختی و آسانی طبقه‌بندی کنیم، شغلی که قاطبه شما عزیزان دارید، جزو مشاغل سخت و سنگین است و اگر کسی فقط به ایمان و آخرتش فکر کند، می‌بیند که کار، کار بسیار سنگینی است.

اجرای عدالت موجب بی‌نیازی جامعه می‌شود

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هم هشدارهای فراوان در این عرصه و هم تشویق‌های خوبی برای ما وجود دارد. در حدیث شریف کافی آمده است، امام صادق می‌فرماید مردم بی نیاز می‌شوند، همین که عدالت اجرا شود و دیگر فقر و نیازی در جامعه وجود نخواهد داشت.

وی گفت: حضرت ادامه می دهد، با اجرای عدالت آسمان رزق خود را نازل می کند و زمین نیز برکاتش را آشکار می کند؛ همان که آیه 96 سوره اعراف فرموده «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْض»، (و چنانچه مردم شهر و دیارها همه ایمان آورده و پرهیزکار می‌شدند همانا ما درهای برکاتی از آسمان و زمین را بر روی آنها می‌گشودیم).

آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: در حدیث دیگری آمده، وقتی به غیر عدل حکم صادر شود، بساط برکات جمع می‌شود و نزولات آسمانی نیز کاهش می‌یابد.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: مردم احتیاج بسیاری به جوانمردی شما بزرگواران دارند، کسی که آمده و می‌گوید می‌خواهم عدل، قسط و داد و رحمت را برای شما به ارمغان بیاورم، حرمتش محفوظ و غیبتش حرام است چرا که در جوانمردی سنگ تمام گذاشته است.

وی اظهار کرد: امام رضا (ع) فرمودند اگر عدل استعمال شود و به آن التزام داشته باشیم، به ما خبر می‌دهد این نعمتی که در اختیار شماست، ادامه پیدا می‌کند و باید تلاش کنیم با اجرای عدالت اعتماد مردم را حفظ کنیم.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: ما که ادعا کرده‌ایم در دنیا پرچمدار عدالت هستیم و در این مسیر خون هزاران شهید را تقدیم کرده‌ایم، باید با جدیت بیشتری در پی تحقق عدالت باشیم و یقیناً این نظام با این پشتوانه را عدالت نگه می‌دارد.

آیت الله عابدینی بیان کرد: چندین باب برای ورود به اسلام وجود دارد، یکی از باب‌های ورود به آن کرامت است و اگر کرامت مردم حفظ شود، آنها به اسلام وارد می‌شوند.

وی گفت: یکی از باب‌های شلوغ وارد شدن به عرصه اسلام، باب عدالت است و هر چه عدالت را جدی بگیریم مردم بیشتری به اسلام می‌گروند، همانگونه که یک فرد یهودی با دیدن عدالت امیرالمؤمنین (ع) به اسلام پیوست و ما نیز همین شیوه را در پیش بگیریم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: الحمدلله توجه مجموعه شما نسبت به عدالت، رو به افزایش است و این مهم امیدوار کننده است. جامعه نیز روز به روز اخلاقی‌تر و عقلانی‌تر عمل می‌کنند و ان‌شاءالله همه دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم بگوییم پیشکسوت زمینه‌سازی ظهور منجی عالم بشریت (عج) هستیم.

گفتنی است در پایان مراسم از خدمات آقای سعید اقبالی تقدیر و آقای ابوالفضل خمسه نیز به عنوان بازرس کل جدید استان قزوین معرفی شد.