امام جمعه قزوین در جلسه اخلاق کارکنان سپاه استان گفت: قرآن و عقیده زیربنای اخلاق است و صرفاً با حفظ قرآن نمیتوانیم اخلاقی باشیم بلکه باید با قرآن انس پیدا کنیم.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در جلسه اخلاق کارکنان سپاه استان قزوین، با تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: روزهای ماه مبارک رمضان با روزهای دیگر قابل مقایسه نیست و ارزش ویژهای دارد.
ماه مبارک رمضان ماهی است که برای مهمانی خداوند دعوت شدهایم و همه کسانی که ایمان آوردهاند در این مهمانی به صورت ویژه دعوت شدهاند.
اخلاق نیازمند زیر ساختهایی است؛ یکی از زیرساختهای مهم اخلاق، «قرآن» است چرا که اخلاق حقیقی بدون قرآن بدست نمیآید.
خداوند در آیه 4 سوره قلم میفرماید «وَإِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظيمٍ»، (و تو اخلاق عظیم و برجستهای داری!). یکی از زیربناهای اخلاقی در قرآن، شرح صدر است و خداوند به پیامبر (ص) میفرماید ما به تو شرح صدر عنایت کردیم و عظمت پیامبر (ص) بخاطر برخورداری از شرح صدر است.
خداوند به پیغمبر (ص) میفرماید ما قرآن عظیم را در وجود تو قرار دادیم و بخاطر همین هم خلق تو عظیم است. همسر رسول خدا (ص) فرمود اخلاق ایشان همین قرآن است.
قرآن زیربنای اخلاق است و صرفاً با حفظ قرآن نمیتوانیم اخلاقی باشیم بلکه باید با قرآن انس پیدا کنیم، جانمان قرآنی شود، رفتار و بینش قرآنی داشته باشیم تا اخلاق قرآنی پیدا کنیم.
«عقیده» زیربنای دیگر اخلاق است؛ اگر بخواهیم اخلاقی باشیم باید برای سؤالهای اساسی نظیر اینکه از کجا آمده و به کجا میرویم، پاسخ داشته باشیم و این ما را وارد فضای عقیده میکند.
همین که عقاید انسان در این حوزه مشخص شد و معلوم شد خداوند خالق است، آدم و عالم مخلوق هستند و قیامتی در کار است، باید راه سعادت به انسان آموخته شود و انبیاء برای اینکار آمدند، کتاب و مکتب که قوانین و اصول را مطرح میکنند نازل شدند و این مجموعه اگر خوب درک شود، انسان صاحب عقیده خواهد شد.
عبادت زمانی اصولی و مبنایی میشود که عقیده محکم باشد زیرا هر کسی بر اساس عقیدهای که دارد عبادت میکند. همه انسانها در عالم عقیده دارند اما همه خدای یکتا را نمیپرستند و برخی مسیر غلط را در پیش گرفتهاند.
کسی که با قرآن انس دارد، ولایت اهل بیت (ع) را پذیرفته، حقانیت وحی و انبیاء را باور کرده است، صاحب عقیده است و کارهایی که بر اساس این عقاید انجام میدهد، عبادت محسوب میشود.
عبادت کاری میکند که نور تقوا در انسان روشن شود، ثمره تقوا در انسان، دانایی برای اندیشه و فکر و توانایی برای اراده است. کرامت تشکیل دهنده دو بعد اصلی انسان است و اگر تقوا در انسان تقویت شود، انسانی موفق خواهد شد.
خداوند در قرآن به انسانها تأکید میکند عبادت کنید چرا که امید است با آن به مقام تقوا برسید. نماز، روزه و حج از جمله عبادتهایی است که انسان را به تقوا میرساند.
خداوند در قرآن میفرماید تقوا انسان را به کرامت میرساند و هر یک از فضیلتهای اخلاقی مانند سخاوت، شجاعت، عدالت، عفت و پاکدامنی محصول کرامت هستند و هر چه بخواهیم در حوزه اخلاقی و تربیتی کار کنیم، باید بر روی کرامت انسانی کار کنیم.