نماینده ولی فقیه در استان قزوین در دوره تربیت مربی امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر بر اساس اولویتهای جامعه اجرا شود.
آیتالله عبدالکریم عابدینی در دوره تربیت مربی امر به معروف و نهی از منکر که با موضوع امر به معروف از نگاه قرآن کریم برگزار شد، اظهار کرد: امر به معروف و نهی ار منکری که ما در قرآن و روایات می بینیم خیلی جدیتر از آن چیزی است که اکنون در جامعه می بینیم.
وی ادامه داد: امیرالمومنین (ع) در رابطه با نهی از منکر می فرماید اگر کسی منکری را ببیند باید قلباً متنفر از منکر باشد یعنی کسی که در وادی دین می آید باید از پارتی بازی، دنیاطلبی، غیبت، تهمت و دستبرد به بیت المال متنفر باشد، همچنین با زبان تبلیغ کند و داد بزند و عملاً هم کاری کند، اگر کسی نه قلبش از منکر متنفر باشد، نه زبانش فریادی بلند کند و نه در عمل کاری انجام داد، این مرده زندهنماست.
امام جمعه قزوین عنوان کرد: حضرت این نشانه مرده زندهنما را در نهج البلاغه بر پیشانی دو گروه چسبانده است که یکی از آنها منافقین است، حضرت در خطبه 87 می فرماید یعنی آن هایی که ادعا می کنند ما دین می دانیم اما مردم را به دام انحرافات فرقه ای می اندازند این ها صورتشان مانند انسان و قلبشان مانند حیوان است، همچنین یک گروه نیز کسانی هستند که منکر را می بینند و راحت از کنار آن می گذرند، این ها نیز مرده زندهنما هستند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: حال اگر کسی منکر را ببیند و خود نیز در آن وارد شود یا رسالت بازدارندگی از منکر داشته باشد اما رسالت خود را زمین بگذارد و غیرتش را گم کند این دیگر وضعیتش از قبلی هم بدتر است و چنین کسی که از بیت المال حقوق می گیرد و وظیفه اش این است که با منکر برخورد کند اما سکوت می کند یا وارونه می بیند یا حامی خیانت کاران می شود، نام این را چه چیزی می توان گذاشت؟
وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیه 104 سوره آل عمران فرمود «وَلْتَكُنْ مِنْكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» یعنی بايد از ميان شما گروهى مردم را به نيكى دعوت كنند و به كار شايسته وادارند و از زشتى بازدارند و آنان همان رستگارانند؛ این نشان می دهد آمران به معروف و ناهیان از منکر اول باید امت باشند، هر کس تکی بگوید من آمر به معروف و ناهی از معروفم به درد نمی خورد، اگر امت باشیم باید سر و کارمان با امام باشد، پس باید اماممان را ببینیم و بر اساس ضوابط و قوانین و مقرراتی که امام جامعه می فرمایند عمل کنیم.
آیت الله عابدینی اظهار کرد: اگر امر به معروف ما به گونه ای شد که در مردم یأس ایجاد کرد، امید مردم را نابود کرد، جامعه را سیاه نشان داد، خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی به خاطر نحوه امر به معروف و نهی از منکر ما دیده نشد، یک موضوعی را آنقدر سیاه کردیم که همه جلوه های افتخارآمیز نظام تحتالشعاع قرار بگیرد، در این صورت ما کار درستی نیست، پس ما باید با اماممان هماهنگ باشیم، امام و رهبر همیشه به ما امید می دهند، آینده روشن را برای ما می گویند، حال اگر اما ما بیایم بگوییم همه جا را فساد گرفته و خیر، برکت و خدمت را نبینیم، این صحیح نیست، باید با امام هماهنگ باشیم و امت باشیم.
امام جمعه قزوین تأکید کرد: در هر مسجدی امام جماعت داریم، جماعت مؤمن آنجا باید آمر به معروف باشند و با امامشان هماهنگ باشند، در شهر همه باید منسجم باشیم، امت باشیم، اگر یک میلیون نفر یک جا جمع شوند ولی امام نداشته باشند ملت پراکنده هستند، اما اگر 5 نفر یک جا باشند و یک نفر آن ها به عنوان امام باشد و بقیه با او هماهنگ باشند این ها امت هستند، قرآن می گوید باید امت باشید تا کارهایتان پیش برود، اگر این چنین باشد اتفاق خوبی می افتد.
وی تصریح کرد: باید خیرخواه باشیم، یک موقع هست که ما همه خیرها را کنار گذاشته ایم و مدام به دنبال این می گردیم ببینیم یک گیر می توانیم پیدا کنیم داد بزنیم، که بگوییم من هم داد زدم و رسانه ای شد و چقدر هم طرفدار پیدا کرد، این خیر نیست ما باید ذاتمان دنبال خیر باشد، خداوند در آیه 110 آل عمران می گوید «كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ»، گویا دارد تحسین می کند و می گوید امت خوبی شده اید، امر به معروف و نهی از منکر می کنید.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: بنابراین سوره آل عمران یکی از سوره هایی است که به طور جدی ارکان موضوع امر به معروف و نهی از منکر در آن مطرح شده است.
آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: در سوره مبارکه توبه آیه 67 خداوند فرق مومنین و منافقین را بیان می کند و می فرماید «الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ وَيَقْبِضُونَ أَيْدِيَهُمْ نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» این آیه در رابطه با منافقین است، در آیه 71 سوره توبه نیز از مومنان سخن به میان آمده است «وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ».
وی بیان کرد: چرا منافقون «بَعْضُهُمْ مِنْ بَعْضٍ» هستند؟ خداوند در آیه 4 سوره منافقون راجع به منافقین می گوید «كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ»، یعنی منافقین مثل چوب خشک هستند، چوب خشک باید به یک جایی تکیه کند، چون ریشه ندارد، منافقین هم بی ریشه هستند، همیشه هم تکیه داشته اند، برای مثال در زمان پیغمبر تکیه منافقین به یهودی های مدینه بود، با شیطنت هایی که می کردند امید داشتند از پول و موقعیت آن ها استفاده کنند، در زمان انقلاب هم همین طور بود، در زمان دفاع مقدس هم منافقین به صدام تکیه کردند، اکنون هم به شدت در دامن امریکا هستند.
امام جمعه قزوین تاکید کرد: بنابراین منافقین ظالمانی هستند که به ظالمان دیگری تکیه کرده اند و هستی، حیثیت و شرف خود را به آتش کشیده اند، حتی نسل آن ها به آتش کشیده است و نسل منقرض هستند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین اظهار کرد: خداوند در رابطه با مومنین می فرماید آن ها نسبت به گرفتاری و مشکلات یکدیگر بی تفاوت نیستند، برای آبروی یکدیگر احترام قائل هستند، حال بیاییم مهندسی معکوس کنیم، اگر یکی از ما را زدند و بقیه ایستادیم و تماشا کردیم، بنابراین ما هم چوب خشک و منافق هستیم، خداوند در رابطه با مومنین می فرماید «بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ»، یعنی این ها ولی یکدیگر هستند، ولی به معنای دوست است، خلیفه و سرپرست است، یاور و ناصر و حامی است، همه این ها با هم به معنای ولی است.
وی افزود: ولی فقیه و امام امت ما غیر از اینکه ولی به معنای سرپرست ماست، یعنی صمیمانه ملتش را دوست دارد، رهبر ما این گونه است، ولی است یعنی دوست، جانشین، خلیفه، ناصر و حامی، همه این ها با هم به معنای ولی است، این کلمه به خاطر جامعیت و معانی متنوع مطرح شده است.
آیت الله عابدینی تصریح کرد: پشتسر هر دو آیه یعنی هم منافقین و هم مومنین، امر به معروف و نهی از منکر آمده است، در رابطه با منافقین آمده است که «يَأْمُرُونَ بِالْمُنْكَرِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمَعْرُوفِ»، و در رابطه با مومنین آمده است «يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ»، ما اگر بخواهیم در باب اهمیت امر به معروف و نهی از منکر حرف بزنیم چه چیزی مهم تر از اینکه تفاوت بین منافق و مومن در حساسیت های جدی و اقدامات موثر در عرصه امر به معروف و نهی از منکر معلوم می شود.
امام جمعه قزوین ادامه داد: خداوند می گوید کار منافق امر به منکر و نهی از معروف است اما اصل کار مومن امر به معروف و نهی از منکر است، این اساس کار است، چون مومنین به دنبال خیر هستند و کسی که به دنبال خیر باشد هر کجا دید که خیر نیست، می گوید باید اینجا خیر باشد. بنابراین امر به معروف می کند و اگر جایی شر باشد می گوید قرار نیست شر باشد، پس چرا وجود دارد، بنابراین نهی از منکر می کند.
وی عنوان کرد: پیشینه امر به معروف نیز در اهمیت آن موثر است، چقدر ما آیه داریم که خداوند در آن ها راجع به انبیا فرموده که این ها آمر به معروف و ناهی از منکر بوده اند، حتی لقمان صراحتا فرزند خود را به امر به معروف و نهی از منکر دعوت می کرد.
آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: خدای متعال در آیه 38 سوره حج می فرماید «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذينَ آمَنوا إِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ كُلَّ خَوّانٍ كَفورٍ» یعنی خداوند مدافع مومنین است، آن هایی که واقعا مومن هستند خدا مدافع آن هاست، این سوال در ذهن ما پیش می آید که این مدافع بودن در امر به معروف و نهی از منکر چه کاربردی دارد؟ آنجا احادیث راهنمایی می کنند که امر به معروف و نهی از منکر دو خَلق از مخلوقات خدا یا دو خُلق از اخلاقیات خدا هستند، خدا نیز آمر به معروف است، خداوند می فرماید هر کس امر به معروف و نهی از منکر را عزیز نگه دارد و پای عزت امر به معروف و نهی از منکر آبرویش را بگذارد و آبروی منافقین را بریزد، و هر کس پای امر به معروف و نهی از منکر جدی باشد، خدا به او عزت می دهد، هر کس امر به معروف و نهی از منکر را ضایع کند خدا او را خوار می کند.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: ما داشته ایم آدم هایی که خیلی مهم بوده اند اما به جای اینکه با اهل منکر بستیزند با آن ها ساخته اند، این چنین بود که حیثیت آن ها نابود شد و ذلیل شدند، امام خمینی (ره) وقتی دید می خواهند عزت یک ملت را با قانون غیر انسانی کاپیتولاسیون ضایع کنند در مقابل آن ایستاد، در آن دوران در مقابل فرزند رضاخان ایستادن خیلی جرأت می خواست، آن موقع هم هنوز امت آماده نشده بودند که بخواهند با امام همراهی کنند، حتی حوزه علمیه هنوز همراه امام(ره) نبود، امام(ره) تنها بود، اما در چنین شرایطی پای این موضوع ایستاد که جلوی این منکر را بگیرد.
آیت الله عابدینی اظهار کرد: ما در مقابل کسی که از تبار فرعون نیست، امر به معروف و نهی از منکر نداریم، نهایتش ارشاد داریم، نصیحت داریم، تعلیم و آموزش داریم، تذکر داریم، همه این ها واژه هایی هستند که برای قبل از امر به معروف و نهی از منکر هستند.
وی خاطرنشان کرد: نصیحت به معنای خیرخواهی است، موعظه یعنی حرفی که دل را متحول کند، وصیت نامه های شهدا را ببینید، اغلب از شهدا در وصیت نامه شان موضوع عفاف و حجاب و همچنین موضوع ولایت و رهبری را مطرح کرده اند، ما در این قصه کجای کار هستیم؟ این که شما یک کاری کنید دل طرف مقابل متحول شود، موعظه است، آنجا که خیرخواهی می کنید نصیحت است.
امام جمعه قزوین تصریح کرد: خیرخواهی و نصیحت، موعظه، ارشاد، تذکر و آموزش جزو مراحل پیش از امر به معروف هستند، ما حداقل این کارها را باید انجام دهیم و اگر جواب نداد جای امر به معروف و نهی از منکر است، همچنین در امر به معروف و نهی از منکرها هم باید اولویت ها را ببینیم، در قیام امام حسین همه می دانند هدف ایشان امر به معروف و نهی از منکر بود اما ما تا از این حوزه سخن می گوییم تمام حواسمان به موی خانم ها می رود.
نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امام حسین (ع) قیام کرد که حکومت یزیدی و سیستم معاویه و بنی امیه را به هم بریزد و حاکمیت دینی را بر پا کند، و این کار را کرده است، اگر انجام نشده بود ما الان حکومت اسلامی نداشتیم، حکومت اسلامی ما نتیجه امر به معروف و نهی از منکر امام حسین (ع) است.
وی افزود: امر به معروف لقمان، امر به معروف حضرت موسی، حضرت عیسی و امر به معروفی که انبیا و پیغمبر گرامی اسلام و ائمه می فرمودند امر به معروف توجه به ارکان و اصول است، البته وقتی شما ارکان را درست کردید چیزهای دیگر هم درست می شود.
آیت الله عابدینی خاطرنشان کرد: جستجو کنید ببینید امام خمینی (ره) چقدر راجع به عفاف و حجاب سخنرانی کرده است، یا رهبر فرزانه انقلاب چقدر راجع به این موضوع سخنرانی کرده اند؟ البته نمی گوییم این عزیزان راجع به این موضوع سخنرانی نکرده اند اما حجم صحبت ها را ببینید، چقدر از حجم صحبت های امام خمینی (ره) راجع به چادر خانم ها بوده است؟ اما بروید مطالعه تاریخی کنید ببینید امام (ره) در محجبه شدن خانم ها چقدر موثر بوده اند.
امام جمعه قزوین تاکید کرد: آن کسی که کمترین حرف را زد بیشترین تأثیر را گذاشت، چرا که آمد به مردم گفت شما نباید زیر قانون ننگین و ذلت بار کاپیتولاسیون بروید، شما باید برای خودتان باشید، همین که آمد به کرامت انسان ها توجه کرد، عفت و حجابشان هم جای خود را پیدا کرد، بنابراین امام(ره) کمترین حرف را زده و بیشترین تأثیر را گذاشته است، رمز این تأثیرگذاری این است که امام(ره) اولویت ها را در امر به معروف و نهی از منکر مشاهده کرده است.