امروز :
Skip to main content

 

امام جمعه قزوین در خطبه‌های نماز جمعه گفت: «مادران» والاترین و شریف‌ترین شغلِ عالم را دارند. 

آیت‌‌الله عبدالکریم عابدینی در خطبه های نماز جمعه قزوین که در مسجدالنبی (ص) برگزار می‌شود، اظهار کرد: یک چشمه جوشان و رحمت خدا که باعث می شود ما با تقوای الهی آشنا شویم، نسبت به آن شناخت پیدا کنیم، آن را بفهمیم و به آن عمل کنیم، قرآن کریم است.

وی ادامه داد: این چشمه رحمت خدا بیانات نورانی رسول گرامی اسلام (ص) است، هر چه این ها را بیشتر بشناسیم و بیشتر بفهمیم، بیشتر به مسئله مهم تقوا پی می بریم و شناخت پیدا می کنیم و همه همت می کنیم که جامعه ما با تقوا زیبا شود.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: هر چه بدی می بینیم از بی تقوایی است، اگر در محیط خانواده اعضای خانواده احترام یکدیگر را رعایت نکنند، علت آن بی تقوایی است، اگر در اداره مردم مورد تکریم قرار بگیرند، این محصول تقواست، آدم باتقوا و باشخصیت برای مردم حرمت قائل است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: انسان با تقوا، انسانی با کرامت و باشخصیت است، خداوند فرموده «ان اکرمکم عندالله اتقاکم»، اگر کسی شخصیت داشته باشد یعنی کرامت دارد، کسی کرامت دارد که تقوا دارد.

تقوا موجب آرامش می‌شود

خطیب نماز جمعه قزوین تاکید کرد: هر کجا تقوا باشد آرامش است، هر کجا تقوا باشد امید، وحدت و خوشحالی هست، هر کجا تقوا نبود استرس، اضطراب و ناراحتی به جای آن می نشیند.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: امیدواریم همه همت کنیم از این سرمایه های عظیم قرآنی، روایی، سیره و سنت اهل بیت (ع)، تاریخ پر از افتخار دینی و ایمانی این مرز و بوم بهره ببریم و تقوای خودمان را در همه زوایای جامعه افزایش بدهیم.

وی یادآور شد: مناسبتی که امروز در آن قرار داریم، میلاد بانوی بزرگ عالم هستی، سیده، سرور و بزرگ زنان عالم از ابتدای خلقت تا پایان آن، سیده و سرور زنان بهشت  و ام ابیها (س) است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: پیغمبر (ص) آن گونه که باید شیرینی حضور مادر را احساس نکردند، حضرت زهرا (س) برای پدرشان مادری کردند، حضرت زهرا (س) ام الائمه بودند، یعنی همسر امیرالمومنین (ع) و مادر همه امامان پس از آن حضرت به حساب می آیند و معلم امامان نیز محسوب می شوند.

امامان شاگردان حضرت زهرا (س) بودند

نماینده ولی فقیه در استان قزوین افزود: همه امامان ما خودشان را شاگرد دانشگاه امام پرور حضرت صدیقه کبری (س) می دانند، اگر ما بخواهیم از میان فضائل بی شمار حضرت فاطمه (س) یکی را برشماریم، باید بگوییم آن حضرت دریای آرامش بود.

وی عنوان کرد: این روز را به همه، علی الخصوص بانوان گرامی، مادران و همسران شهدا تبریک عرض می کنیم، تبریک یک لفظ نیست، تبریک یعنی خدایا ما فاطمه (س) را مرکز همه برکات می دانیم، تبریک یعنی خدایا برکات وجود فاطمه (س) را در دل های ما و در جامعه ما، در میان زنان ما، در نظام های آموزشی و تربیتی ما جاری کن.

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه حضرت زهرا (س) همواره اهل ذکر بود، تصریح کرد: اگر از برکات اخلاق، ذکر، دانش و کردار نیک حضرت زهرا (س) هیچ بهره‌ای نداشته باشیم، از برکات وجودی آن حضرت محروم مانده‌ و خسارت می‌بینیم.

خطیب نماز جمعه قزوین خاطرنشان کرد: یکی از برکات و ویژگی های حضرت زهرا (س) این بود که آن حضرت اهل ذکر بودند، یعنی همیشه و همواره با خدا ارتباط داشتند، آن حضرت با همه وجودشان و در همه لحظات خود را در محضر خدا می دیدند.

ذکر موجب آرامش انسان می‌شود

وی تاکید کرد: حضرت در هر شرایطی که قرار داشتند خودشان را بنده خدا و در پناه خدا می دیدند، خداوند می فرماید هر که از ذکر من روی برگرداند، با ذکر من همراه نشود، از برکت ذکر من در زندگی بهره ای نداشته باشد، نور الهی به او نرسیده است و نشاطی ندارد.

وی اظهار کرد: وقتی کسی اهل ذکر شد نشاط و امید دارد، دیگران هم اگر به سختی و مشقت بیفتند این فردی که اهل ذکر است به آن ها آرامش می بخشد؛ حضرت زهرا (س) این چنین بودند، خداوند فرمود بدانید که برای رسیدن به آرامش، غیر از ذکر راهی وجود ندارد.

آیت الله عابدینی افزود: اگر استرس، یأس و ناامیدی کسی را در برگرفته باشد، راه آن پناه بردن به ذکر است، با این راه آرام و راحت می شویم، زندگی مان از بحرانی بودن به آرامش می رسد، مرکز ذکر قرآن کریم است.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین عنوان کرد: نماز ذکر است، همه جزئیات نماز در قرآن است، برخی از آداب و رسوم نماز را نیز از روایات یاد می گیریم، نماز جمعه ذکر است، خداوند می فرماید ای کسانی که ایمان آورده اید چون برای نماز جمعه ندا سر داده شد به سوی ذکر خدا بشتابید و داد و ستد را رها کنید، این کار برای شما بهتر است.

وی بیان کرد: خداوند در ادامه این آیات می فرماید وقتی نماز تمام شد به دنبال زندگی و معیشت خود بروید، ولی فضل خدا را دنبال کنید، درست است نماز تمام شده اما ذکر خدا تعطیل نشده است، ذکر باید مداوم باشد.

خطیب نماز جمعه قزوین خاطرنشان کرد: حج ذکر است، وقتی مناسک و مراسم حج تمام می شود باز هم هر چه می توانیم باید نام و یاد خدا را در همه لحظات زندگی داشته باشیم.

آیت الله عابدینی تصریح کرد: سپس خداوند فرمود اگر می خواهید موفق شوید باید زیاد با خدا همراه باشید، زیاد به قرآن پناه ببرید، لحظه ای خدا را فراموش نکنید، این باعث می شود که شما پیروز شوید.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم نگاه به ذکر را در آیات و روایات تماشا کنیم خیلی مفصل است، خداوند فرمود اگر اهل ذکر شدید آرامش پیدا می کنید، حضرت زهرا (س) دریای بیکران آرامش بودند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین یادآور شد: نام امیرالمومنین (ع) تجلی همه خوبی ها و اسماءالله است و به ما آرامش می بخشد، نام ائمه (ع) و انبیاء ذکر است و قرآن نیز سراسر ذکر به حساب می آید.

آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دریای معرفت بود، تصریح کرد: امام خمینی (ره) فرمود با دلی آرام، قلبی مطمئن، روحی شاد و ضمیری امیدوار به فضل خدا از میان شما می روم و این ویژگی ها نتیجه ذکر الهی است.

وی با تبریک ولادت حضرت زهرا (س) و امام خمینی (ره) افزود: امام خمینی (ره) در حقیقت آرمان ها، آرزوها و اندیشه های بلند حضرت فاطمه زهرا (س) را دنبال کرد و تحقق بخشید.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تبریک روز مادر بیان کرد: امام صادق (ع) روایتی از رسول اکرم (ص) دارند که شخصی نزد رسول اکرم (ص) آمد و گفت من اگر بخواهم نیکی کنم نسبت به چه کسی نیکی کنم؟ حضرت سه بار فرمود به مادرت نیکی کن و بار چهارم فرمود به پدرت نیکی کن و این نگاه به خوبی اهمیت جایگاه مادر و همچنین پدر را نشان می دهد.

«مادران» والاترین و شریف‌ترین شغلِ عالم را دارند

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) فرمودند این فرزند که در دامن مادر بزرگ می شود مسئولیت بالایی دارد و مادران بایستی به این مسئولیت انسان پروری افتخار کنند و بدانند والاترین و شریف ترین شغل عالم همین است.

وی عنوان کرد: امام راحل فرمود خدای تبارک و تعالی برای انسان پروری به انبیاء در طول تاریخ رسالت داد و این انسان پروری بر عهده مادر قرار داده شده است و باید جایگاه مادران را قدر بدانیم و احترام به جایگاه مادران را هر روز افزایش دهیم.

آیت الله عابدینی اظهار کرد: سالروز انتصاب رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به امامت جمعه تهران از سوی امام خمینی (ره) را در این ایام داریم. خطبه های رهبری برکات بسیاری داشت و بسیار درس آموز بود.

آمریکا بایستی از منطقه اخراج شود

خطیب نماز جمعه قزوین تصریح کرد: سالروز فرار شاه را در این ایام داریم و فراموش نکرده ایم شور، شعف و خوشحالی بسیاری از شنیدن این خبر جامعه را در بر گرفت و خیلی طول نکشید بساط آمریکا از کشور ما برچیده شد و آنها ذلیلانه از کشور ما فرار کردند.

وی بیان کرد: امروز مخصوصاً پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی سردار بزرگ اسلام عزم ما جزم شده است که آمریکا بایستی از منطقه اخراج شود.  

امام جمعه قزوین در باب اغتشاشات نیز بیان کرد: همه کسانی که در مقابل ما قرار گرفتند پرچم و وحدت ما را نشانه گرفتند و پرچم هایی را برای برخی از استان ها طراحی کردند تا به نقاط قوت ما آسیب وارد کنند، الحمدالله سرشان به سنگ خورد در حالی که مهندسی آنها تحسین برانگیز بود اما کارشان به شکست انجامید چرا که به قول رهبری محاسباتشان غلط و اراده جمهوری اسلامی قوی بود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: امروز می گویند کسانی که در حوزه پهپادی قوی هستند، قدرت بیشتری در دنیا دارند و امروز ما در این حوزه قدرت بالایی داریم و این بسیار ارزشمند است و آمریکایی ها و دشمنان هم به خوبی به این مهم پی برده اند.