امروز :
Skip to main content

زنگ مهر و مقاومت برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ با حضور نماینده ولی فقیه در استان، استاندار و جمعی از مسئولان و مردم در هنرستان شهید چمران در قزوین نواخته شد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در هنرستان شهید چمران قزوین اظهار کرد: زمانی که ما با خدا صحبت می‌کنیم و از کتاب خدا برای موفقیت کمک و مشورت می‌گیریم، خدا برای اینکه موفقیت در مسیر علم، دانش و پیشرفت را به ما نشان بدهد نخستین نکته‌ای که بیان می‌کند دین‌مداری است، خداوند در نخستین آیاتی که بر پیغمبر نازل شد در سوره مبارک علق فرمود «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم، اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ، اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ، الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ، عَلَّمَ الْإِنْسَانَ مَا لَمْ يَعْلَمْ»، این سوره افتتاحیه دانش، دانشمندی و تحصیل علم است، مراسم بازگشایی مدارس مفهوم همین سوره است.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: نخستین پیشنهاد خدا این است که با خدا شروع کن، عالم تجلی خدا و اسمای الهی است، مگر می‌شود کسی بخواهد از عالمی که سرشار از اسرار الهی است استفاده کند اما ارتباطی با خدا نداشته باشد؟ اگر کسی با خدا بی‌ارتباط بود نامحرم می‌شود، وقتی نامحرم شد بهره‌ای نمی‌برد.

وی خاطرنشان کرد: خداوند در آیات سوره علق می‌فرماید شما اتفاقی در این دنیا نیامده‌اید، شما مخلوق هستید و خالق دارید، خالق شما مشخص است، بسیاری از افکار آشفته غربی و شرقی اصرار دارند که ما اتفاقی به دنیا آمده‌ایم و اتفاقی در این عالم پیدایمان شده است.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: خدای متعال برای ما شناسنامه تعریف کرده و شناسنامه‌ای که خدا تعریف کرده به گونه‌ای است که اغلب معلمان ما بر اساس آن مانند پدر و مادری مهربان و دلسوز در خدمت دانش‌آموزان عزیز هستند، ما آموزش‌های دینی داریم، دین به ما می‌گوید خدا ما را آفریده است، وقتی خدا ما را آفریده بنابراین ما کرامت داریم، چون «ربّ اکرم» ما را آفریده است، همان خدایی که ربّ اکرم است به ما فرمود «و لقد کرّمنا بنی آدم»، خداوند می‌گوید من ربّ اکرم هستم و شالوده وجودی شما هم با کرامت بسته شده است.

امام جمعه قزوین تأکید کرد: همان خدای اکرم به رسول اکرم مأموریت داده است، همان خدای اکرم همه آموزه‌های دینی را به کرامت ختم کرده و فرموده من جهان را برای شما آفریدم، شما را هم برای عبادت آفریدم، در این عالم هیچ کس نیست که بندگی نکند، همه آدم‌ها دارند بندگی می‌کنند اما اینکه بندگی چه کسی را می‌کنند مهم است، پیغمبران آمدند این را درست کنند تا ما بنده این و آن نشویم و فقط بنده خدا شویم.

وی اظهار کرد: حال که بندگی می‌کنید در بندگی به‌دنبال چه هستید؟ خداوند در آیه 21 سوره بقره پاسخ این پرسش را داد و فرمود بندگی می‌کنید تا به تقوا برسید و متقی شوید، دانا و توانا باشید، تقوا همین است، تقوا به معنای دانایی در اندیشه و توانایی در اراده است، چقدر ما به این معنا احتیاج داریم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین افزود: حال که به تقوا رسیدیم به چه چیزی می‌رسیم؟ خداوند می‌فرماید «اِنّ اکرمکم عندالله اتقاکم»، ما به‌دنبال کرامت هستیم، خدا هم فرمود «و لقد کرّمنا بنی آدم»، خودش را هم «ربّ اکرم» مطرح کرد، پیغمبرش را هم رسول کرامت معرفی کرد، سپس گفت «انّه لقرآن کریم» یعنی این کتابی هم که بر شما نازل کرده‌ایم کریم است، یعنی تمام عالم مدرسه است و این مدرسه کتاب درسی دارد، کتاب درسی آن منطبق با نیاز انسان و هدف نهایی آدمی است، هدف ما رسیدن به کرامت است، این قرآن هم کتاب کریم است و در مدرسه کرامت انسانی متن درسی ما قرآن است.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: خداوند متعال در قرآن کریم از اولی‌الالباب یاد کرده است، اولی‌الالباب یعنی فرهیخته‌ترین انسان‌ها؛ اولی‌الالباب کسانی هستند که عاقل‌ترین عاقل‌ها هستند، مهم‌ترین ویژگی آن‌ها این است که با خدا ارتباط دائم دارند.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: دین مثل زمین و تفکر مثل نهال است، ما وقتی می‌خواهیم یک نهال را بکاریم باید زمینه مناسب بر ای آن فراهم کنیم، چون نهال را هر جایی نمی‌شود کاشت، آن چیزی که باعث می‌شود نهال فکر و اندیشه بالندگی پیدا کند و به ثمر بنشیند و انسان را با خودش به عظمت بکشاند، ایمان و دین است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: امیرالمؤمنین (ع) فرمودند انبیا آمدند تا گنج‌های نهفته در وجود آدمیان را آشکار کنند، این دانش‌آموزان عزیز که اکنون ما در خدمت آن‌ها هستیم هر کدام یک گنج‌نامه خدایی هستند، این گنج ممکن است بخاطر سهل‌انگاری و بی‌مبالاتی از بین برود، این گنج می‌تواند به شکوفایی برسد، همه شما عزمتان این است که این گنج شکوفا شود، پیغمبران هم آمده‌اند تا شما را برای همین معنا کمک کنند.

وی عنوان کرد: خدا همه عالم را برای آدم آفرید، آدم را هم برای عبادت آفرید، عبادت را هم برای تقوا و تقوا را برای کرامت آفرید، کرامت هدف همه ما انسان‌هاست، خدا هم ما را بر اساس کرامت آفریده است، قرآن را هم کتاب کریم معرفی کرده تا هر کس کرامت می‌خواهد آن را در آیات کریمه قرآن تحصیل کند.

آیت‌الله عابدینی در پایان گفت: ان‌شاءالله خداوند به شما برکت علمی، موفقیت تحصیلی و توفیقات خدایی و آسمانی عنایت کند.