امروز :
Skip to main content

شب هفتم سخنرانی آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۲ در رواق امام خمینی (ره) آستان مقدس حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (علیه‌السلام) برگزار شد. نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در هفتمین جلسه سخنرانی ماه مبارک رمضان در حرم امام‌رضا (ع) گفت: هر کس می‌خواهد از یاران وجود نازنین منجی عالم بشریت باشد، اولاً باید منتظر ظهور باشد، ثانیاً باید اهل پارسایی و اهل تقوا باشد و همه جا خدا را حاضر و ناظر ببیند.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در هفتمین جلسه سخنرانی ماه مبارک رمضان که در رواق امام خمینی (ره) حرم امام رضا (علیه‌السلام) برگزار شد، اظهار کرد: خداوند در آیه 105 سوره انبیاء می‌فرماید «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُون»، یعنی(و در حقيقت در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد).

برنامه پیغمبران این بوده که هر پیغمبری می‌آمد پیغمبر قبل از خود را تصدیق می‌کرد و می‌گفت من او را قبول دارم، همچنین پیغمبر بعد از خود را هم معرفی می‌کرد و می‌گفت بعد از من چه کسی پیغمبر می‌شود، پیغمبر خاتم را نیز بشارت می‌داد، بشارت می‌داد که او خواهد آمد.

برای مثال حضرت ابراهیم (ع) این بشارت را داده، تورات و انجیل حضرت موسی (ع) و حضرت عیسی (ع) هم این بشارت را آورده‌اند و اهل کتاب در تورات و انجیل می‌بینند که چنین پیامبری معرفی شده است.

در آیه 6 سوره مبارکه صف آمده که حضرت عیسی به بنی‌اسرائیل گفت «يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ»، یعنی (اى فرزندان اسرائيل من فرستاده خدا به سوى شما هستم تورات را كه پيش از من بوده تصديق مى‌‏كنم و به فرستاده‏‌اى كه پس از من مى‌‏آيد و نام او احمد است بشارتگرم).

بنابراین هر پیغمبری پیغمبر قبل از خود را تصدیق می‌کرد، پیغمبر بعد از خود را معرفی می‌کرد و پیغمبر خاتم را هم بشارت می‌داد، در امامان ما هم دقیقاً این وضعیت بوده و هر امامی امام قبل از خود را تصدیق می‌کرده است، پیغمبر نبی، ولیّ، رسول و امام بوده است، امیرالمؤمنین (ع) آن حضرت را تصدیق کرد و امام بعد از خود را نیز معرفی کرد که امام حسن مجتبی (ع) است و امام آخرین یعنی خاتم‌الاوصیاء را نیز بشارت داد.

علاوه بر ائمه (ع)، حضرت صدیقه کبری (س) نیز این بشارت را داده است، رسول خدا هم این بشارت را داده‌اند که «یَمْلَأُ اللهُ به الْأَرْضَ قِسْطاً وَ عَدْلًا کَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً»، یعنی (جهان را پُر از قسط و عدل خواهد کرد، چنان که پُر از ظلم و ستم شده است).

مردم ما نسل اندر نسل منتظر ظهور این منجی هستند، البته همه مردم دنیا منتظر منجی هستند اما اینکه این منجی چه کسی و کجاست را نمی‌دانند، از مرام و مکتبش اطلاعی ندارند، فقط امیدوارند که کسی به داد آن‌ها خواهد رسید.

مکتب تشیع به‌خاطر ایمان، دین، آموزه‌های رسول اکرم (ص) و ائمه (ع) این منجی را همه جانبه می‌شناسند، پدر و مادرش را می‌شناسند، مکتب و مرامش را می‌دانند، در جریان این هستند که این منجی می‌آید و چه می‌کند، همه این‌ها توسط آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت (ع) به ما رسیده است.

حالا که قرار است ما منتظر ظهور امام زمان (عج) باشیم، منتظر ظهور بودن لوازمی دارد، یک چیزهایی دارد که باید با آن‌ها معلوم شود چه کسی منتظر است و چه کسی نیست، چه کسی ادعا می‌کند منتظر است و چه کسی منتظر حقیقی است؟

گاهی ما یک طوری می‌گوییم ما منتظر ظهور هستیم که گویا ما کاملاً منتظر ظهوریم، امام باید آماده شود، در حالی که این‌گونه نیست، امام آماده است، ما باید آماده باشیم، منتظر به معنای آماده است، امام (ع) آماده و پا به رکاب است، باید نیروهای خالص، مؤمن و پای‌کار به اندازه لازم پیدا شوند، در این صورت حجت به امام تمام می‌شود و قیام می‌کنند.

بنابراین امام آماده است، ما باید آمادگی پیدا کنیم، امثال حاج قاسم سلیمانی آماده و پا به رکاب بودند، امثال امام (ره) همان آماده‌ها و منتظران واقعی بودند، امثال رهبر حکیم انقلاب اسلامی همان کسانی هستند که به معنای واقعی کلمه منتظر هستند.

این‌هایی که منتظر هستند، خود به خود زمینه‌ساز ظهور امام زمان (عج) هم هستند، یعنی ممالکی که امام زمان (عج) می‌خواهند آنجا ظهور کنند، آن ممالک را از ظلم پاک می‌کنند، از بدی تطهیر می‌کنند، شرک و کفر را از آنجا دور می‌کنند، اخلاق، تربیت و منش انسانی و ایمانی را در آنجا تقویت می‌کنند، قلب‌ها را پاک می‌کنند، وقتی چنین شرایطی در یک جایی فراهم شد یعنی آنجا برای ظهور منجی عالم بشریت آماده شده است.

خداوند درباره قرآن کریم در آیات ۷۷ تا ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ، فِي كِتَابٍ مَكْنُونٍ، لَا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ »، یعنی (كه آن قرآن كريمي است، كه در كتاب محفوظ جاي دارد، و جز پاكان نمي‏توانند آن را مس كنند)، به این معنا که کسی نمی‌تواند به حقایق قرآن کریم پی ببرد، مگر آن‌هایی که پاک هستند، فقط آن‌هایی که پاک هستند قرآن را درک می‌کنند، در روایات هم داریم آن‌هایی که پاک هستند امام را درک می‌کنند.

آدمی که دلش نفاق دارد، اصلاً نمی‌فهمد امام کیست، آدمی که در شرک و ظلمات شریک قرار دادن برای خدا به سر می‌برد، این اصلاً لایق ظهور امام زمان (عج) نیست، وقتی مطهر شد امام زمان (عج) را می‌فهمد و درک می‌کند، برای اینکه قرآن و اهل بیت محال است که از هم جدا باشند، همان طور که فقط پاکان می‌توانند قرآن را درک کنند، امام (ع) نیز زمانی درک می‌شود که دل‌ها از ظلم، کینه، شرک، حرام‌خواری، بد زبانی، حرام‌بینی، غیبت، تهمت، تجاوز به حقوق دیگران و شک و تردید نسبت به عقاید پاک شوند و نجات یابند.

در باب ویژگی‌های منتظران امام زمان (عج) در روایت از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند یک روز امام حسین (ع) آمد که در جمع اصحاب سخنرانی کند، در این سخنرانی فرمود خدا بندگانش را خلق نکرده است مگر برای اینکه او را بشناسند، وقتی بندگان خدا را بشناسند، به همان اندازه عبادت می‌کنند.

خدا ما را برای این خلق کرده که خداشناس باشیم و خدا را پیدا کنیم، در قرآن نیز آمده «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»، باید این حقیقت را بفهمیم، ما چقدر خدا را عبادت می‌کنیم، در عبادت ما چقدر معرفت وجود دارد؟ همان قدر که معرفت باشد، عبادت ما همان قدر جان دارد.

یک موقع ما بی‌حوصله نماز می‌خوانیم و در حین نماز خواندن مدام خمیازه می‌کشیم، خداوند در آیه ۱۴۲ سوره نساء راجع به نماز منافقین فرمود «وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَى يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا»، یعنی (و چون به نماز ايستند با كسالت برخيزند با مردم ريا مى‌كنند و خدا را جز اندكى ياد نمى‌كنند).

امام حسین (ع) در ادامه فرمودند اگر آدمی معرفت داشته باشد، عبادتش جان و رمق دارد و با محبت و علاقه همراه می‌شود، وقتی کلمات نماز را می‌گوید لذت می‌برد، وقتی سر به سجده می‌گذارد راضی نیست این ارتباط تمام شود، قنوتش تمام‌شدنی نیست.

امام (ع) ادامه دادند این‌ها وقتی بنده خدا شدند، دیگر خود را بنده غیر خدا نمی‌بینند، خودشان را آزاد می‌بینند، دیگر نمی‌گویند فلان جا کدخداست و باید از آن‌ها حساب ببریم، چنین افرادی که از این حرف‌ها می‌زنند به خدا اعتماد ندارند و عبادت خدا را نچشیده‌اند و در مقابل هر کسی قد خم می‌کنند.

ما امام (ره) را می‌دیدیم که راجع به آمریکا فرمودند ما آمریکا را زیر پا می‌گذاریم، یک جا هم فرمودند مقصد یک مقصد است و آن شکستن ابرقدرت‌هاست؛ ما بعدها صدای شکسته شدن ابرقدرت‌ها را شنیدیم، شوروی که یک زمانی ابرقدرت بود شکست، قدرت آمریکا شکسته شد، امام (ره) به‌عنوان ولیّ خدا، حرف خدایی می‌زد، فرمود باید هیمنه این‌ها شکسته شود، حرف امام (ره) تحقق پیدا کرد.

رهبر معظم انقلاب راجع به آمریکا می‌فرمایند آمریکا در حال فروپاشی است، این یک نگاه است، یک نگاه هم این است که مبادا بگوئید بالای چشم آمریکا ابروست، چه کسی این نظر دوم را دارد؟ آن کسی که ذائقه‌اش به شیرینی عبادت شیرین نشده است، بنده خدا نیست، اگر بنده خدا بیاید این آیات قرآن را بخواند و ببیند آخر ستمکاران به کجا می‌انجامد، همین کافی است تا آینده جهان را تحلیل سیاسی کند.

مقام معظم رهبری در روزهای اخیر در یک سخنرانی فرمودند قرار بود صهیونیست‌ها در 80 سالگی خودشان کارشان تمام شد، اما گویا این‌ها عجله دارند و می‌خواهند زودتر بساطشان برچیده شود.

مقام معظم رهبری با قاطعیت این مسائل را بیان می‌کنند، چون این‌ها را قرآن گفته است، قرآن گفته سرنوشت ظالمان نابودی است، ایشان اعتقاد راسخ به قرآن و خدا دارند، چرا که بنده‌خدا هستند.

وقتی امام حسین (ع) فرمود آدمی که بنده خداست، دیگر بنده این و آن نمی‌شود، فقط حرف خدا را می‌زند و بندگی خدا را می‌کند، یک کسی گفت یا اباعبدالله (ع) پدر و مادرم به فدایت، از معرفت خدا صحبت کردید، معرفت خدا چیست؟

امام (ع) فرمود هر آدمی در هر زمانی و مکانی زندگی می‌کند امام خود را بشناسد، اگر می‌خواهد خدا را بشناسد، امام خود را هم باید بشناسد، اگر امام را نشناخت، خدا را هم نمی‌شناسد.

امام رضا (ع) در نیشابور فرمودند «كَلِمَةُ لا اِلهَ اِلاَّ اللّهُ حِصْني فَمَنْ دَخَلَ حِصْني اَمِنَ مِنْ عَذابي، بشروطها و انا من شروطها»، یعنی (کلمه لا اله الا اللّه حصار من است و هر کس وارد حصار من شود از عذابم در امان است، اما این شرط‌هایی دارد و من از شرط‌های آن هستم)، بنابراین اگر کسی امام را نشناسد، لااله الاالله را هم نمی‌شناسد، اگر کسی امام را نشناسد، قرآن و پیغمبر را هم نمی‌فهمد، به این‌ها باید با هم معرفت داشت، همه باید از امام اطاعت کنند تا کار دین پیش برود.

ابی‌بصیر می‌گوید یک روز امام‌صادق (ع) به ما گفت یک چیزی هست که اگر او نباشد هیچ عبادتی نزد خدا قبول نمی‌شود، حاضرین گفتند آن چیست که اگر نداشته باشیم نمازمان نماز نیست، روزه‌مان روزه نیست، و هیچ‌کدام از اعمال ما قبول نیست؟

امام‌صادق (ع) فرمود اگر کسی به یگانگی خدا شهات ندهد هیچ‌چیز او قبول نیست، اگر کسی به رسالت پیامبر (ص) و اینکه پیغمبر عبد و رسول خداست، شهادت ندهد، هیچ‌چیز او قبول نیست، این را در هر نماز می‌خوانیم.

امام (ع) سپس فرمود همچنین باید اقرار کند که هر چه خدا فرمان داده را قبول دارم، باید ولایت ما را هم قبول داشته باشد، باید دشمنی نسبت به دشمنان ما را هم پذیرفته باشد و از آن‌ها بیزاری بجوید، اگر صهیونیست‌ها دشمن خدا و پیغمبر هستند، با مسجد و معبد می‌جنگند، به اعتکاف‌کنندگان در مسجد حمله کرده‌اند و آن‌ها را به خاک و خون کشیده‌اند، بدترین جنایات را مرتکب شده‌اند، مایی که ادعا می‌کنیم اهل ولایت هستیم باید قلباً از این تروریست‌های قصاب و غاصب متنفر باشیم.

امام صادق (ع) فرمود باید تسلیم ائمه (ع) باشید، فتنه‌گران یک چیزهایی در گوش ما می‌کنند، در فضای مجازی کارهایی می‌کنند، ما باید این القائات فتنه‌گران را کنار بگذاریم و به حرف ائمه (ع) گوش کنیم.

امام صادق (ع) این چنین ادامه دادند که پیروان ما پارسا هستند، اهل تقوا هستند، اهل جهاد و کوشش هستند، اهل طمأنینه هستند، پیروان ما اهل انتظار ظهور منجی عالم بشریت هستند.

امام صادق (ع) همچنین بشارت دادند که ما دولتی داریم که هر وقت خدا بخواهد وقت آن دولت فرا می‌رسد، یعنی منتظر باشید که آن دولت بر پا شود، در ادامه این حدیث نیز امام صادق (ع) منش و اخلاق یاران امام زمان (عج) را بیان کردند.

امام صادق (ع) فرمودند هر کس دلش می‌خواهد از یاران وجود نازنین منجی عالم بشریت باشد اولاً باید منتظر ظهور باشد، ثانیاً باید اهل پارسایی و اهل تقوا باشد، همه جا خدا را حاضر و ناظر ببیند، باید اخلاقش اخلاقی انسانی باشد، همه در محله، خانواده و فامیل او را به‌عنوان خوش اخلاق مثال بزنند.

رسول خدا (ص) فرمودند من مبعوث شده‌ام تا ارزش‌های اخلاقی را کامل کنم، یعنی این رسالت رسول خداست.

امام صادق (ع) فرمود اگر کسی این حالات را داشت و منتظر واقعی بود اگر بمیرد و حضرت ظهور کند، این هم مثل کسانی که حضرت را درک کرده‌اند نزد خدا اجر خواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی‌های منتظران ظهور این است که آن‌ها امام را حاضر نمی‌بینند، اما ناظر می‌بینند، یعنی می‌گویند درست است که امام ما غایب است اما به اعمال ما نظارت دارد و اوضاع و احوال را با دقت رصد می‌کند.

ما در زیارت‌نامه‌ها می‌خواهیم تو کلام ما را می‌شنوی و جواب ما را می‌دهی، اینهمه جمعیت شب و روز به ائمه (ع) سلام می‌کنیم و معتقدیم سلام ما را می‌شنوند و جواب ما را می‌دهند، در سلام نماز پیامبر (ص) را خطاب می‌کنیم و به آن حضرت سلام می‌دهیم، این‌ها یعنی باید امام را حاضر و ناظر ببینیم.

نکته دیگر اینکه ممنوع است که یک نفر بیاید وقت ظهور امام زمان (عج) را بیان کند، هر کس آمد گفت امام زمان (عج) یک سال دیگر یا ده سال دیگر ظهور می‌کند، در روایات آمده که بگوید حق ندارید این حرف را بزنید، یعنی این را تکذیب کنید.

در عصر غیبت هم خود امام زمان (عج) فرمودند وقتی ما غایب بودیم در مسائل روز به علما، فقها و آن‌هایی که مطالب ما را می‌فهمند مراجعه کنید، مثل اینکه ما امروز از رهبر معظم انقلاب که نایب امام زمان (عج) هستند اطاعت می‌کنیم و امیدمان را به آن حضرت وصل می‌کنیم تا منتظر واقعی ظهور باشیم.

یکی دیگر از ویژگی‌های یاران امام زمان (عج) این است که هم امیدوار هستند، هم به دیگران امید می‌بخشند، ما کاملاً امیدواریم زیرا خدا در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء فرمود «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ »، خدا فرموده ما مسلم و مسجل کردیم که زمین در آینده در اختیار شایسته ترین بندگان ما قرار می گیرد.

همچنین خداوند در آیه ۵ سوره قصص فرمود «وَنُريدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذينَ استُضعِفوا فِي الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثينَ»، خداوند می‌گوید دشمنان اراده کرده‌اند نور خدا را خاموش کنند، اما خدا فرمود ما اراده کرده‌ایم که مستضعفان زمین، بندگان با معرفت و منتظران ظهور را، امامان و پیشوایان زمین قرار بدهیم.