امروز :
Skip to main content

مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوتراب موسوی امام جمعه فقید آبیک و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاءالدین هاشمی امام جمعه فقید آوج با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در قم برگزار شد.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوتراب موسوی امام جمعه فقید آبیک و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدضیاءالدین هاشمی امام جمعه فقید آوج که در شهر قم برگزار شد، اظهار کرد: احترام و اکرام کسانی که یک عمر برای، دین، قرآن و مظلومیت اهل بیت (ع) زحمت کشیده‌اند و در خدمت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب بوده‌اند و اکنون از میان ما رفته‌اند، کار پسندیده‌ای است، برگزاری این مجلس نشان از وفاداری و قدرشناسی مردم می‌دهد و این بسیار اهمیت دارد.

وی ادامه داد: خدای متعال در آیه 30 سوره فصلت می‌فرماید «إِنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِي كُنْتُمْ تُوعَدُونَ»، یعنی (در حقيقت كسانى كه گفتند پروردگار ما خداست‏ سپس ايستادگى كردند فرشتگان بر آنان فرود مى‌‏آيند و مى‏‌گويند هان بيم مداريد و غمين مباشيد و به بهشتى كه وعده يافته بوديد شاد باشيد).

امام جمعه قزوین عنوان کرد: این عزیزانی که در مجلس یادبود آنان هستیم، یک عمر از خدا سخن گفتند و پای حرفشان ایستادند، در زمان شاه با وجود تهدیدهای رژیم منحوس پهلوی عقب‌نشینی نکردند و روی حرف خود بودند، خدا به این‌ها پاداش داد، ملائکه در دل مؤمن راه دارند و در دل افراد باایمان نازل می‌شوند و به آن‌ها می‌گویند نترسید و نگران نباشید، بشارت باد بر شما آن بهشتی که به شما وعده داده شده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: البته اولیای الهی ترس ندارند و نگرانی و اندوه در جانشان نیست، این‌ها در راه خدا استقامت کردند و دلشان محل رفت‌وآمد فرشتگان خدا شد.

وی خاطرنشان کرد: دل انسان‌ها یا محل رفت‌وآمد فرشتگان خداست، یا محل رفت‌وآمد شیاطین است، اگر دل ناپاک باشد و نفاق در آن باشد، اگر دل اهل دو رویی و کینه‌ورزی باشد، اگر صاحب دل حرام‌خور و اهل معصیت باشد، شیطان در آن رفت‌و‌آمد می‌کند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: خدای متعال در آیات 221 و 222 سوره شعراء می‌فرماید «هَلْ أُنَبِّئُكُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّيَاطِينُ، تَنَزَّلُ عَلَى كُلِّ أَفَّاكٍ أَثِيمٍ»، یعنی (آيا شما را خبر دهم كه شياطين بر چه كسى فرود مى‌‏آيند، بر هر دروغزن گناهكارى فرود مى‌‏آيند)، خدای متعال در این آیات می‌فرماید شیاطین در دل دروغگویان گنهکار رفت‌وآمد می‌کنند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال در رابطه با منافقین فرمود این‌ها شیطان هستند، شیطان هم در دل هم‌جنسان خود وارد می‌شود، برای مثال نعیم‌بن‌مسعود اشجعی رئیس منافقین بود، خدای متعال در آیه 175 سوره آل‌عمران در مورد او فرمود «ذلکم الشیطان».

وی یادآور شد: خداوند در مورد این آدم منافق نگفت که او شیطنت می‌کند، بلکه او کارش از شیطنت کردن گذشته و خودش شیطان شده بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اظهار کرد: بنابراین خداوند نشان می‌دهد آدم‌های اهل، مؤمن و پای کار خدا دلشان محل آمد و شد فرشتگان است، فرشتگان به دل مؤمنین امید می‌آورند، این در حالی است که شیاطین به هر دلی رفت‌وآمد کنند به آن یأس و ناامیدی می‌برند.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: برخی‌ها را دیده‌اید که اصرار به تزریق ناامیدی در جامعه دارند، ما پایگاه صهیونیست‌ها را با موشک زده‌ایم، خود صهیونیست‌ها از این عملیات تعجب کرده‌اند، آمریکا و همه دنیا هم تعجب کرده و از این کار شجاعانه و قدرتمندانه حیرت‌زده شده‌اند اما همین الان هم آدم‌های احمقی وجود دارند که همین موضوع را هم منفی می‌بینند، چون شیطان آن‌ها را رها نمی‌کند و دائم در دلشان تاریکی، یأس، ناامیدی، کینه‌توزی نسبت به مؤمنین، بدبینی نسبت به خدا و پیغمبر، نسبت به رهبر حکیم انقلاب و نسبت به انقلاب را تزریق می‌کند.

وی بیان کرد: فرشتگان در دل مؤمنین امید را تزریق می‌کنند، امام (ره) چقدر امید داشتند، ما در آن ایام هیچ نداشتیم اما امام (ره) فرمود ما پیروز می‌شویم، همه دنیا به کمک صدام آمده بودند، امام (ره) به صدام گفت تو فقط یک راه داری و باید بروی خودکشی کنی، چون نتیجه‌ای نمی‌گیری، امام (ره) به شاه گفت ای شاه، من تو را نصیحت می‌کنم، بعد از مدتی که نصیحت روی این آدم‌نما اثری نکرد، امام (ره) فرمود ای شاه، من تو را از این مملکت بیرون می‌کنم.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: آن کسی که فرشته در دلش رفت‌وآمد می‌کند، زبانش، نگاهش، قلمش، رفتارش و نوع زندگی‌اش به یک طریق است، آن کسی که شیطان در دل او رفت‌وآمد می‌کند هم نوع زندگی و نگاهش طور دیگری می‌شود و رنگ نفاق می‌گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: این دو بزرگوار که در مراسم آن‌ها هستیم دو معلم بودند برای اینکه به من و شما یاد بدهند چگونه پای کار خدا بایستیم و خسته و مأیوس نشویم و صادقانه ایستادگی و مقاومت داشته باشیم.

وی تصریح کرد: خدای متعال در آیه 39 سوره احزاب می‌فرماید «الَّذِينَ يُبَلِّغُونَ رِسَالَاتِ اللَّهِ وَيَخْشَوْنَهُ وَلَا يَخْشَوْنَ أَحَدًا إِلَّا اللَّهَ وَكَفَى بِاللَّهِ حَسِيبًا»، یعنی (این سنّت خداست در حق آنان که تبلیغ رسالت خدا کنند و از خدا می‌ترسند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند و خدا برای حساب به تنهایی کفایت می‌کند).

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید کسانی هستند که مبلّغ رسالات الهی هستند، آقای موسوی در دوران تبلیغ در آن ایام خوف و خطر و در شرایطی که همیشه تحت تعقیب ساواک بودند، در روستاها و شهر آوج و آبگرم و در جاهای مختلفی که می‌رفتند برای تبلیغ رسالت‌های الهی می‌کوشیدند و به مردم می‌گفتند چه باید کنند و چه نباید کنند، باید چه راهی را بروند، ایشان خیلی وقت‌ها وقتی از قم برای انجام مأموریت خارج می‌شدند خوف و خطر دستگیری برای ایشان بود و ممکن بود اصلاً دیگر به خانه برنگردند، شرایط ایشان این گونه بود.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: خدا در قرآن به ما نشان داده که اولین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مبلّغ بزرگ دینی رسول اکرم (ص) بوده است، همه انبیاء و همه پیغمبران مبلّغ بوده‌اند اما جایگاه رسول اکرم (ص) در مرتبه نخست بوده است، خدای متعال هم این سِمت مبلّغی را به پیغمبر ما داد.

وی عنوان کرد: خدای متعال در آیه 67 سوره مائده می‌فرماید «يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ»، یعنی (اى پيامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ كن و اگر نكنى پيامش را نرسانده‏‌اى و خدا تو را از گزند مردم نگاه مى‌دارد آرى خدا گروه كافران را هدايت نمى‌كند).

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در این آیه خطاب به پیامبر (ص) می‌فرماید اگر این مأموریت را درست انجام ندهی مثل این است که هیچ کاری نکرده‌ای، سال آخر عمر پیامبر (ص) این آیه بر قلب مبارک ایشان نازل شد، یعنی پیامبر (ص) جنگ‌های زیادی رفته بودند، رنج‌های فراوانی را متحمل شده بودند، بیست و چند سال زحمت کشیده بودند و در نهایت خدا به آن حضرت می‌فرماید اگر این کار را نکنی گویا هیچ کاری نکرده‌ای، این کار چیست؟

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: بعد از این فرمان الهی، اولین اقدام پیامبر (ص) غدیرخم بود که امیرالمؤمنین (ع) را به‌عنوان جانشین خودشان معرفی کردند، پیامبر (ص) در برکه غدیر دست امیرالمؤمنین (ع) را بالا گرفت و در حضور آن جمعیت انبوه حجاج که از جاهای مختلف آمده بودند فرمود هر کس من مولای او هستم، علی هم مولای اوست، خدایا دشمنی کن با کسانی که با علی (ع) دشمنی می‌کنند و دوست و یاور کسانی باش که دوست علی (ع) هستند.

وی تأکید کرد: بنابراین وقتی صحبت از تبلیغ می‌شود، اولین و مهم‌ترین موضوع تبلیغ مسئله ولایت و امامت است، خدا این را در آیه 67 سوره مائده به ما نشان داده و رسول اکرم (ص) نیز در غدیرخم این گونه به فرمان خدا جامه عمل پوشاندند.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: این دو بزرگواری که در مجلس یادبود آنان هستیم، اصلی‌ترین کارشان در تبلیغ در زمان امام (ره)، معرفی امام (ره) بود، بعد هم که نوبت به رهبر حکیم انقلاب رسید، تمام همتشان را به کار گرفتند تا به اقشار مختلف مردم نشان بدهند که راهشان را چگونه باید گم نکنند و باید دنبال چه کسی باشند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: ولایت از آنِ خداست، خدا این ولایت را در پیغمبر ما جاری ساخته است، رسول اکرم (ص) نیز این ولایت را در علی (ع) و اولاد آن حضرت به جریان انداخت، ائمه (ع) هم زمان غیبت را برای ما تشریح کردند و وظایف ما را در زمان غیبت در پیروی از ولایت بیان کردند، این دو عزیزی که در مجلس آن‌ها هستیم، در این زمینه زحمات زیادی کشیدند.

وی اظهار کرد: این عزیزان علمای ما هستند، خدای متعال در آیه 28 سوره فاطر می‌فرماید «إِنَّمَا يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ»، یعنی (از بندگان خدا تنها دانايانند كه از او مى‏‌ترسند)، اگر کسی علم داشته باشد اما خشیت الهی نداشته باشد، در مقابل فرامین خدا مطیع نباشد، در مقابل نواهی خدا بر حذر نباشد، این علم نیست و جهل است، علم موقعی است که آدم پای کار خدا می‌آید، علم شامل عبادت خدا، اطاعت خدا، بندگی خدا و خدمت به خلق خداست.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: آیات 20 سوره‌های یس و قصص بسیار شباهت به هم دارند، خدای متعال در آیه 20 سوره یس می‌فرماید از دور آدمی با شتاب و عجله برای رسالت‌های الهی می‌آید تا به مردم آنجا بگوید ای مردم فقط دنبال فرستادگان خدا و اولیای الهی بروید، دنبال هر کسی نروید.

امام جمعه قزوین بیان کرد: این آیه یک عمر دوندگی‌های این دو عزیز که در مجلس یادبود آنان هستیم را به ما نشان می‌دهد، همه ما مدیون این بزرگان، مدیون امام راحل، رهبر حکیم انقلاب و امثال شهید مطهری‌ها و آیت‌الله مصباح‌ها هستیم، باید جهاد تبیین باشد تا این‌ها به گوش مردم برسد.

وی خاطرنشان کرد: امام کاظم (ع) فرمود مردی از اهل قم قیام می‌کند و مردم را به حق دعوت می‌کند، آدم‌های باانگیزه و مؤمن پای کار او جمع می‌شوند که از نظر استقامت مثل آهن پاره هستند، آن افراد کسانی هستند که هیچ طوفانی آن‌ها را از جایشان تکان نمی‌دهد، از جنگ خسته نمی‌شوند، ترس در وجودشان نیست، فقط به خدا توکل می‌کنند، عاقبت پیروزی از آنِ متقین است؛ اگر امام (ره) و پیروان ایشان این‌ خصوصیات را نداشتند چه کسی انقلاب را به گوش آحاد مردم در جاهای مختلف می‌رساند، عاقبت کار را امام کاظم (ع) فرمود که امروز هم داریم آثار آن را می‌بینیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: ویژگی دیگر این دو عزیزی که در مراسم آنان هستیم بی‌اعتنایی آن‌ها به دنیا بود، این‌ها دنبال مقام، مال و جمع ثروت نبودند، در حدیث آمده اگر خدا خیر بنده‌ای را بخواهد او را دین‌شناس می‌کند و کاری می‌کند رغبتش به دنیا کم شود و حریص به دنیا نباشد، او را به عیب‌های خودش متوجه می‌کند، یعنی بصیرتی به او می‌دهد که او بتواند عیب‌های خودش را درک کند.

آیت‌الله عابدینی تصریح کرد: همچنین در روایات آمده هر کس 40 شبانه‌روز خود را برای خدا خالص کند، چشمه‌های معرفت از درون او می‌جوشد و بر زبانش جاری می‌شود؛ چنین کسانی هستند که می‌توانند روی مردم اثر بگذارند، اعتماد مردم به این‌ها جلب می‌شود و مردم راه حق را از زبان آن‌ها فرا می‌گیرند.

وی یادآور شد: امام صادق (ع) از پدرانشان و از رسول اکرم (ص) نقل کرده‌اند که اگر کسی کار و عمل کند اما علم و دانش نداشته باشد و فهم دینی پیدا نکند، هر کاری که می‌کند فساد کارش بیشتر از فایده کارش است.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: یعنی چنین کسی هر کاری می‌کند خراب‌کاری است اما کسی که قول پیغمبر، امیرالمؤمنین (ع)، حضرت زهرا (س)، ائمه (ع) و قرآن را بداند، بر اساس آن کلام رفتار و عمل کند، اخلاقش را این گونه تنظیم کند، این کار درست است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین عنوان کرد: اگر دشمن آمده می‌خواهد خانه‌های ما را خراب کند و کودکان و زنان ما را آواره کند، ما باید به تأسی از امام حسین (ع) که فرمود «هیهات من الذله» رفتار کنیم، امام حسین (ع) در ابتدای حرکتشان، وقتی هنوز در مدینه بودند، وقتی به مرکز حکومت مدینه رفتند و می‌خواستند به زور از حضرت بیعت بگیرند، حضرت فرمود ای حاکم مدینه، ما اهل بیت پیغمبریم، وحی در خانه ما نازل شد، جبرئیل امین در خانه ما رفت‌وآمد داشت، یزید شراب‌خوار است، خون به ناحق می‌ریزد، گویا حضرت می‌خواست صهیونیست‌ها را معرفی کند که صد برابر پلیدتر از یزید هستند.

وی بیان کرد: حضرت در ادامه فرمود یزید علناً فسق و فجور انجام می‌دهد، در نهایت اباعبدالله الحسین (ع) فرمود هیچ مثل من با هیچ مثل یزید بیعت نمی‌کند، یعنی هر کسی که با من است و شخصیتش به شخصیت من نزدیک است، چنین کسی با مثل یزید بیعت نمی‌کند، یعنی این جمله امام (ع) تا قیامت چراغ راه زندگی ما می‌شود.

آیت‌الله عابدینی خاطرنشان کرد: کار این دو عزیزی که در مجلس یادبود آنان هستیم همین بود که به مردم بگویند باید بر اساس دین زندگی کرد، وگرنه راه به باطل می‌رود.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: خدای متعال سه حق را با تأکید به ما یادآوری می‌کند، نخست اینکه در آیه 102 سوره آل‌عمران از حق تقوا سخن می‌گوید و می‌فرماید برای تقوا حق مطلب را ادا کنید، قرآن می‌گوید هر چه می‌توانید باتقوا باشید و حق آن را ادا کنید.

وی تأکید کرد: حق دوم این است که خدای متعال در آیه 121 سوره بقره راجع به حق تلاوت قرآن سخن می‌گوید و می‌فرماید راجع به قرآن صرفاً به روخوانی راضی نشوید، بندگان خوب خدا حق تلاوت قرآن را ادا می‌کنند، حاج قاسم حق تلاوت قرآن را ادا کرد، امام حسین (ع) که از سپاه دشمن مهلت گرفت تا جنگ ساعاتی به تأخیر بیفتد، فرمود ما می‌خواهیم نماز و قرآن بخوانیم و استغفار و دعا کنیم، این حق تلاوت است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین یادآور شد: سومین حق این است که خدای متعال در آیه 78 سوره حج می‌فرماید حق جهاد را ادا کنید، همه مؤمنین باید در راه خدا حق جهاد را ادا کنند، نباید فقط به زندگی دنیوی بپردازیم و برای دین وقت نگذاریم، این جهاد یک موقع جهاد زبانی است و باید مسائل را برای مردم تشریح کنیم، یک موقع هم جهاد در جبهه‌های جنگ است که دیدیم در دفاع مقدس، دفاع از حرم و دفاع از امنیت بسیاری از عزیزان جانشان را فدا کردند، این شهدای عزیز ما حق جهاد را ادا کردند.

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: وقتی این سه حق را ادا کنیم خدا یک جایزه به ما اعطا می‌کند، خدا این جایزه را به این دو بزرگواری که در مجلس آنان هستیم هم عطا کرد، سید ضیاءالدین هاشمی آنقدر نماز میت برای فوتی‌های کرونا خواند، آنقدر برای غسل و کفن و دفن‌شان از جان مایه گذاشت تا خودش به این ویروس مبتلا شد و در این راه به شهادت رسید و شهید سلامت شد.

وی عنوان کرد: جایزه‌ای که خدا می‌دهد این است که خدای متعال در آیه 2 سوره انفال می‌فرماید «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون»، یعنی (مؤمنان همان كسانى‏‌اند كه چون خدا ياد شود دلهايشان بترسد و چون آيات او بر آنان خوانده شود بر ايمانشان بيفزايد و بر پروردگار خود توكل مى‌كنند).

امام جمعه قزوین بیان کرد: خدای متعال در این آیه می‌فرماید آن‌هایی که وقتی نام خدا می‌آید دل‌هایشان تکان می‌خورد و می‌لرزد، وقتی آیات الهی بیان می‌شود ایمانشان افزایش پیدا می‌کند، توکلشان به خداست، این‌ها نماز اقامه می‌کنند، زکات می‌دهند، خدای متعال در نهایت می‌فرماید اگر به دنبال مؤمن حقیقی می‌گردید این‌ها مؤمن حقیقی هستند.