امروز :
Skip to main content

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در مراسم تحویل سال نو گفت: «یا مقلّب القلوب و الابصار» دعایی برای قرآنی شدن انسان است.

آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در مراسم تحویل سال نو که در حسینیه امامزاده حسین (ع) برگزار شد، اظهار کرد: چرخش روزگار ما را وارد سال ۱۴۰۳ کرد و در عین حال در ماه رحمت و برکت خدا، یعنی ماه مبارک رمضان هستیم، دعایی که برای سال تحویل قرائت می‌شود، مشابه آن را هر روز در ماه مبارک رمضان بر زبان جاری کرده و می‌خوانیم اللهم غیّر سوء حالنا بحسن حالک.

وی ادامه داد: در این دعا می‌خوانیم که خدایا حال ما اگر بد است، روحیات ما اگر مورد پسند تو نیست، هر چیزی که تو نمی‌خواهی از ما ببینی اما از ما سر می‌زند، آن‌ها را تبدیل به چیزهایی کن که دوست داری و تغییرشان بده.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: در دعای سال تحویل می‌خوانیم ای کسی که مقلّب القلوب هستی و دل‌ها را زیر و رو می‌کنی، دل ما را هم زیر و رو کن، این زیر و رو شدن دل‌ها، دست خداست و ما باید برای آن همت کنیم، اگر خدای ناخواسته ما اهل گناه و معصیت شدیم، دل‌هایمان سنگ می‌شود، وقتی دل سنگ شد دیگر تحول در آن به‌وجود نمی‌آید.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: همه ما می‌دانیم روی سنگ سرسبزی به وجود نمی‌آید و گل و گیاه رشد نمی‌کند، قرآن می‌فرماید برخی دل‌ها سنگ و حتی سخت‌تر از سنگ می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: ما وقتی دعا کرده و می‌گوییم یا مقلّب القلوب والابصار، یعنی خدایا ما می‌خواهیم توبه و تغییر کنیم، ما می‌خواهیم پیش تو بد نباشیم، دل ما مثل مزرعه و زمین کشاورزی است، اگر این مزرعه سنگ و شوره‌زار باشد امیدی به آن نیست، گل و گندم در آن رشد نمی‌کند، درخت آنجا پا نمی‌گیرد، دل نیز این‌گونه است، اگر دلی سنگ شد آیات قرآن در آن نفوذ نمی‌کنند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: امام باقر (ع) فرمودند ماه رمضان بهار قرآن است، امیرالمؤمنین (ع) هم فرمودند قرآن بهار دل‌هاست؛ یعنی اگر می‌خواهید خوب به قرآن نزدیک شوید باید از فرصت ماه مبارک رمضان استفاده کنید.

امام جمعه قزوین تصریح کرد: بهار فصل کشت‌وکار است، هر کدام از آیات قرآن یک نهال هستند، در ماه رمضان این نهال‌ها باید در جان ما جا بگیرد، اگر در ماه رمضان با قرآن آشنا شدیم، این برای ما سال نو است، بنابراین هر ماه رمضانی مانند بهار و سال نو است و ما به‌شدت به این سال نو محتاجیم.

ارتباط با قرآن زمینه‌ساز ارتباط با خداوند است

وی یادآور شد: اگر این نهال‌ها و آیات قرآنی در دل ما نفوذ نکند و ما این آیات را نشناسیم و ارتباط با قرآن نداشته باشیم، پس ارتباط با خدا نداریم، چرا که قرآن حبل الله یعنی ریسمان بین ما و خداست، ما از طریق قرآن با خدا ارتباط برقرار می‌کنیم، ما ذکر و یاد خدا را از قرآن یاد می‌گیریم.

«یا مقلّب القلوب و الابصار» دعایی برای قرآنی شدن انسان است

نماینده‌ ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان اینکه «یا مقلّب القلوب و الابصار» دعایی برای قرآنی شدن انسان است، اظهار کرد: وقتی می‌گوییم یا مقلّب القلوب و الابصار، یعنی خدایا کاری کن دل‌های ما سرزمین کشت‌وکار نهال‌های آیات قرآن و خوبی‌ها باشد.

آیت‌الله عابدینی عنوان کرد: وقتی می‌گوییم یا مدبّر اللیل و النّهار، یعنی ای خدایی که شب و روز را مدیریت و تدبیر می‌کنی و هر چیز سر جای خودش است؛ الان کسانی که تا حدودی حساب و کتاب بلدند می‌توانند بگویند برای مثال پانصد سال دیگر خسوف یا کسوف می‌شود، از کجا این‌ها را می‌گویند؟ از نظمی که این عالم دارد، آنقدر دقیق ماه به دور زمین می‌چرخد، آنقدر ماه و زمین دقیق به دور خورشید می‌گردند، آنقدر در منظومه شمسی حرکات مدبرانه و حکیمانه است که این باعث می‌شود برای صدها سال آینده بشود خسوف و کسوف را پیش‌بینی کرد.

وی بیان کرد: وقتی می‌گوییم یا محوّل الحول والاحوال، یعنی ای کسی که حالات و اوضاع و احوال عالم و آدم را می‌چرخانی و رقم می‌زنی، وقتی می‌گوییم حوّل حالنا الی احسن الحال، یعنی خدایا حال ما را به بهترین و شایسته‌ترین شکل ممکن متحول کن.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: امیدواریم با همان دعاهای ماه رمضانی که تاکنون خوانده‌ایم و گفته‌ایم اللهم غیّر سوء حالنا بحسن حالک، آماده برای حلول سال نو باشیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: سال تحویل یعنی ما یک سال را با همه فراز و نشیب‌ها گذرانده‌ایم، خیلی‌ها در این سال در میان ما بودند اما اکنون در میان ما نیستند، ان‌شاءالله خدا همه آن‌ها را مشمول رحمت و غفران خودش قرار بدهد.

وی تصریح کرد: در سالی که گذشت ما در عبادت، بندگی، صله‌رحم و خدمت به مردم خیلی کوتاهی داشتیم، خدا ما را ببخشد و بیامرزد و در سال پیش‌رو به همه ما توفیق بندگی عنایت کند، ما را جزو سربازان حقیقی امام زمان (عج) قرار بدهد، فرج حضرت را نزدیک کند و سایه رهبر حکیم انقلاب را بر سر ما مستدام بدارد.

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: ان‌شاءالله حکومت اسلامی ما با دستان باصفای رهبر فرزانه‌مان به دستان مبارک امام زمان (عج) سپرده شود و ارواح شهیدان و امام خمینی (ره) با انبیاء و ائمه محشور شود.

امام جمعه قزوین اظهار کرد: امیدواریم خدا در سال جدید کینه، عداوت، بدخواهی و سوءظن را از ما دور کند و مهربانی، محبت و دوستی در قلوب خانواده‌ها و آحاد مردم ساکن شود و امسال را سال نابودی رژیم منحوس و غصبی صهیونیستی و پیروزی مردم مظلوم غزه و جبهه مقاومت اسلامی قرار بدهد.