امروز :
Skip to main content

آیت‌الله عابدینی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه قزوین در پیامی آغاز سال ۱۴۰۳ را تبریک گفت.

متن پیام به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

«یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال»

از خدای متعال خیر، رحمت، برکت، موفقیت و پیروزی را برای همه اقشار جامعه مسئلت داریم، امیدواریم سال پیش‌رو سال موفقیت‌های بزرگ، از بین رفتن مشکلات معیشتی مردم، توفیق خدمت بیشتر مسئولان و دولت‌مردان به مردم، پیروزی‌های بزرگ بین‌المللی، نابودی رژیم منحوس صهیونیستی، پیروزی مردم مظلوم و بی‌پناه غزه و فلسطین، محبت، دوستی و مهربانی باشد.

امسال ماه مبارک رمضان و عید نوروز مقارن شده‌اند، عید نوروز با ماه مبارک رمضان مشترکاتی دارند، با آغاز سال نو، نشاط، شور و هیجان به طبیعت باز می‌گردد و زمین به جنب‌وجوش و تحول می‌افتد، در ماه مبارک رمضان نیز بازگشت به فطرت الهی و نشاط معنوی را داریم. در عید نوروز رسم مردم این است که خانه‌تکانی می‌کنند و تمیزی، نظافت، نظم و انضباط را به خانه می‌آورند، در ماه مبارک رمضان نیز خانه‌تکانی می‌کنیم و دل را از کینه، عداوت، بدی، بدخواهی، سوءظن و هر چه بدی خالی می‌کنیم.

آغاز سال طبیعت و ورود به سال نو با عید نوروز اتفاق می‌افتد و ورود به سال انسانی نیز با ماه مبارک رمضان اتفاق خواهد افتاد، همان‌طور که سال طبیعت نو می‌شود، سال انسانی نیز در شب قدر نو می‌شود، بنابراین شب قدر آغاز سال انسانی ماست. ما باید در آغاز سال حساب کنیم سالی که بر ما گذشت چه کردیم، چه توفیقاتی به دست آوردیم، چه بدی‌هایی را از خود دور کردیم، برای سال آینده چه نقشه‌ای داریم تا کمالات انسانی ما تعالی پیدا کند؟ برای سال آینده با قرآن ارتباطمان صمیمی‌تر باشد، اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و معارف آنان را بیشتر بشناسیم، بین خودمان و اهالی خانواده مهربانی بیشتری را اعمال کنیم و فضای خانه را فضای مهر، محبت و دوستی قرار دهیم.

در عید نوروز و ماه مبارک رمضان دعاهای مشترکی وجود دارد، درباره ماه مبارک رمضان در دعاها آمده است که «و هَذَا شَهْرٌ عَظَّمْتَهُ وَ كَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ فَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُور»، یعنی خدایا تو این ماه را عظمت بخشیدی، فضیلت دادی، همه خوبی‌ها را در این ماه و سفره این ماه برای بندگانت مهیا کردی. مشابه این دعا درباره عید نوروز است که می‌خوانیم «و بارک لنا فی یومنا هذا الذی فضلته و کرمته و شرفته و عظمت خطره»، یعنی خدایا این عید نوروز را برای ما مبارک فرما، این عید نوروزی که به آن فضیلت، شرافت و کرامت بخشیدی و جایگاه باعظمتی برای آن در نظر گرفتی.

از دیگر مشترکات عید نوروز و ماه مبارک رمضان این است که در ماه مبارک رمضان از گناه و معصیت به دور هستیم، امیرالمؤمنین (ع) فرمودند هر روزی که در آن گناه و معصیت نشود، آن روز عید خواهد بود، در سال تحویل این دعا را می‌خوانیم که «یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»، در ماه مبارک رمضان هم دعا می‌کنیم که «اَللّهُمَ‏ غَیِّرْ سُوءَ حالِنا بِحُسْنِ حالِکَ». صله‌رحم و دید و بازدیدهایی که در ایام عید داریم چقدر پسندیده و زیباست، چقدر نیاز به این دید و بازدیدها داریم، چقدر نیاز به این محبت‌ها نسبت به یکدیگر داریم، در ماه مبارک رمضان نیز سفارش به افطاری دادن، دید و بازدید و صله‌رحم شده است. ما در این سال جدید برای پیروزی حق بر باطل، شکست دشمنان اسلام، اهل نفاق، کفر و الحاد و همچنین برای سربلندی و عزت مسلمانان و مستضعفان عالم، سلامتی و طول عمر رهبر حکیم انقلاب اسلامی، رفاه و آسایش مردم و برای همه دوستی‌ها و مهربانی‌هایی که ان‌شاءالله خدا روزی دل‌های ما قرار بدهد، دعا می‌کنیم.

والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته